Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macrolens

hallo,ik ben pas nieuw in de fotografie-wereld en zit toch met een vraagje
    mijn andere hobby is het houden van gifkikkers
    Daar er zich hele kleine soorten tussen bevinden(max 2cm) had ik deze natuurlijk graag van dichtbij getrokken
    Mijn volgende aankoop wordt waarschijnlijk een nikon D90 met een AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR waar ik denkelijk een goede all-round lens mee heb maar niet perfect voor m'n kikkers te fotograferen.Daarom had ik gedacht aan een macrolens maar ben hier een leek in(met al die cijfertjes)
    ik moet wel rekening houden met vals lichtinval van twee dulux lampen van 36W

wie kan mij helpen...???

mvg ventri
    Nikon D90 18-105 VR kitlens
    Verba docent, exempla trahunt...woorden onderwijzen,voorbeelden doen navolgen
    grtz ventri

Re: macrolens

Ik zou eerst maar een een close-up voorzetlensje komen. Met de zoomlens (die geen macro mogelijkheden heeft) kom je waarschijnlijk niet dichterbij dan 40 tot 50 cm.
    Plaats je dan een +4 dioptrie close-up lensje ervoor dan kun je tot 16cm komen. Het object wordt dan ook groter. Zo een lensje kost bijna niets en is nooit weg. Op deze pagina http://www.fotohandig.be/filters_close-up.php heb ik een tabel opgenomen.
    Maargoed je kunt natuurlijk ook een macrolensje komen met vastbrandpunt maar vergis je dan niet. De minimale afstand is dan tot de sensor en niet tot het glas. Wil je 1op1 fotograferen dan zit er met een macro lensje van 200 euro 2 cm van de kikker af waardoor er weer hinderlijke schaduwen zijn. Ik zou voor een close-up voorzet lensje gaan en eens kijken wat het resultaat is! Succes
    Jacques Bakker
    www.fotohandig.be

Comment

ik zou voor de sigma 105mm 2.8 macro lens gaan die is nog lekker scherp
      en ja om het nog beter te hebben de nikon 105mm 2.8 micro lens
      en ze zijn allebij lichtsterke lensen, nikon is wel duurder maar heeeeel wat scherper ook, maar de sigma die moet je toch nog vinden voor 400€ of minder denk ik

succes nog

S.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
        nikon is wel duurder maar heeeeel wat scherper ook
        Dat laatste betwijfel ik.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
          .... nikon is wel duurder maar heeeeel wat scherper ook.....

S.
          daar durf ik ook wel aan twijfelen.... zeker in de sector van de macro lenzen.... (je hoort mij niet zeggen dat de Nikon een slechte lens is hoor, verrre van)
          Ik gebruik de 150mm macro van Sigma. prima scherpte, prima prijs ook. En je zit niet meteen op 2 cm van je onderwerp.
          It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

Micro Nikkor 105/2.8 (moet niet noodzakelijk met VR zijn,je zal toch op statief moeten werken)en de Micro Nikkor 200/4 zijn zeker geschikt.
            Deze zijn beide ook 2 de hands te vinden en kwalitatief gelijkwaardig met de nieuwere types.
            Je zal toch voor extra licht moeten zorgen met die 2 lampen van 36 w gaat dat waarschijnlijk niet lukken.
            Succes

Comment

Ik ben erg tevreden over deze Tamron:
              Tamron 90mm F/2.8 Di SP Macro 1:1 (new, built-in motor), Nikon (FX, DX)
              Werkt fijn, lichtsterk, scherp, snel switchen van AF naar MF.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
                Micro Nikkor 105/2.8 (moet niet noodzakelijk met VR zijn,je zal toch op statief moeten werken)en de Micro Nikkor 200/4 zijn zeker geschikt.
                Deze zijn beide ook 2 de hands te vinden en kwalitatief gelijkwaardig met de nieuwere types.
                Je zal toch voor extra licht moeten zorgen met die 2 lampen van 36 w gaat dat waarschijnlijk niet lukken.
                Succes
                extra licht..??heb nog een halogeenlamp van 500W staan haha
                nenee wat bedoel je juist met extra licht en hoeveel dan ?
                die lampen van 36W zijn wel daglichten met kleur 840,geen gewone gloeilampen...

mvg ventri
                grtz ventri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ventri Bekijk bericht
                  extra licht..??heb nog een halogeenlamp van 500W staan haha
                  nenee wat bedoel je juist met extra licht en hoeveel dan ?
                  die lampen van 36W zijn wel daglichten met kleur 840,geen gewone gloeilampen...

mvg ventri
                  niemand een goeie raad over extra belichting,ben al bezig met wa boeken te lezen maar nog niks gelezen over extra belichting(vooral niet voor een terrarium)

grtz ventri
                  grtz ventri

Comment

schopje...
                    grtz ventri

Comment

Met softbox/diffusers werken.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Volgens mij moet je met twee extra dulux lampjes van 36 W al aardig in de buurt komen van een behoorlijke verlichting om te fotograferen, maak een schakeling waarbij je er twee kunt uit schakelen als je niet fotografeers.
                        Ik neem aan dat je deze site http://users.telenet.be/pijlgifkikke...erlichting.htm kent?
                        Vragen ten aanzien van de lens zijn moeilijk te beantwoorden als je niet schrijft hoe groot die bak is, hoe groot die kikkers zijn en hoe dicht je er bij kunt komen.

Het onderstaande is in ieder geval niet waar, er is geen macro lens die zonder hulpmiddelen op twee centimeter afstand van je object kan scherpstellen.

Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
                        Wil je 1op1 fotograferen dan zit er met een macro lensje van 200 euro 2 cm van de kikker af waardoor er weer hinderlijke schaduwen zijn.

Comment

de meeste macrolenzen zijn heel scherp.
                          Ik heb een tamron 180mm die is maar ik zou je anders wel een
                          sigma 150mm f2.8 aanraden.

jij moet gewoon kiezen welke afstand je wilt

nikon of tamron 60mm
                          tamron 90
                          nikon 100
                          tokina 100
                          sigma 105
                          sigma 150
                          sigma 180
                          tamron 180
                          nikon 200

bij de langere brandpuntafstanden kan je gewoon verder van je onderwerp blijven wat soms handig kan zijn.
                          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            Volgens mij moet je met twee extra dulux lampjes van 36 W al aardig in de buurt komen van een behoorlijke verlichting om te fotograferen, maak een schakeling waarbij je er twee kunt uit schakelen als je niet fotografeers.
                            Ik neem aan dat je deze site http://users.telenet.be/pijlgifkikke...erlichting.htm kent?
                            Vragen ten aanzien van de lens zijn moeilijk te beantwoorden als je niet schrijft hoe groot die bak is, hoe groot die kikkers zijn en hoe dicht je er bij kunt komen.

Het onderstaande is in ieder geval niet waar, er is geen macro lens die zonder hulpmiddelen op twee centimeter afstand van je object kan scherpstellen.
                            die site ken ik idd,m'n palu is 60bx60hx50d
                            de kikkers verschillen van grootte,heb er van 2 cm waar ik nie zo gemakkelijk bij kan omdat die meestal tussen de planten zitten,en heb er van 4a5 cm waar ik gerust tot een 5cm van hun neus mag komen
                            i.v.m. die lichten bij te schakelen:geen slecht gedacht maar die lampen kosten vlug 50€ met je ballasten erbij
                            waarbij ook de temp in m'n bakje gaat stijgen die niet goed is voor m'n plantjes,zo verschroeien die heel vlug...

mvg ventri
                            grtz ventri

Comment

statief + draadontspanner ipv extra licht ?
                              'k Veronderstel toch dat die beestjes stilzitten
                              Je kan ook nog mirror lock-up gebruiken om geen bewegingsonscherpte van de spiegel te krijgen (spiegel klapt 2sec voor de sluiter z'n werk doet omhoog)
                              my 2 cts.
                              Hiawatha.
                              What if...

Comment

Working...
                              X