Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens en telezoom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: macrolens en telezoom

Waarom is iedereen hier altijd zo negatief ?

Ik vraag enkel tips en t enige wat je hier altijd hoort, komt ongeveer neer op 'je kent er niks van', 'je weet niet waar je mee bezig bent' etc ...

Het verschil tussen een macrolens en een kitlens of telelens ken ik ook (vergrotingsmaatstaf 1:1). Dat ik kortere tijden dan 1/200e sec moet nemen weet ik ook.

Ik vraag me enkel af waarom mijn foto's van insecten niet ineens spectaculair beter worden bij t gebruik van een macrolens.

Ik hoop dat mijn verzuchtingen ook nuttig zijn voor de topicstarter.

Ik ga me niet amuseren met planten met wasknijpers vast te zetten of iets dergelijks.

En ja, ik ken een beetje van beestjes, ben nogal een groene.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      Ik vraag me enkel af waarom mijn foto's van insecten niet ineens spectaculair beter worden bij t gebruik van een macrolens.

Een macro lens is een mooi ding, maar macro lenzen hebben zo hun gevoeligheden:
      -door de grote vergrotingsfactor zijn ze heel gevoelig voor bewegingsonscherpte.
      -je werkt dikwijls met een beperkte DOF, wat het maken van een goeie foto, met de scherpte op de juiste plaats niet gemakkelijker maakt. Autofocus is hierbij zeker niet altijd een zegen.
      -de natuur beweegt... dus veel mislukkingen zijn ook te wijten aan de wind, bewegende beestjes, foute lichtinval,......

Ik denk dat daarmee al een paar antwoorden zijn gegeven:
      -het gebruik een statief is echt wel nodig (toch in 90% van de gevallen)
      -zelfs gevorderde macro fotografen maken veel foto's om er enkele goede over te houden.

Het feit dat je foto's dus niet meteen vanaf de eerste foto spectaculair beter worden ligt niet aan je lens denk ik. Tenzij je macro lens bij niet-macro opnames ook geen goed resultaat levert, want dan kan er iets aan je lens mis zijn.

Ik werk nu al een maand of zes met de 150mm macro van Sigma, en mijn echt goeie foto's kan je op één hand tellen.... niet opgeven dus, blijven oefenen....
      It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        omdat dat het nog moeilijker maakt
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Bedankt Luc voor de goeie raad.

(ps : ik gebruik mijn macrolens enkel voor macro)
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Working...
          X