Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens en telezoom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macrolens en telezoom

Ben aan het denken aan een macro lens heb nu 1 all-around lens 17-85mm. Ik was aan het denken aan de EF-50mm en de EFS-60mm, 2 betaalbare macrolenzen van canon, de EF-100mm vind ik iets te duur.

Ik ben wel teleurgesteld over de EFS 17-85 wat macro betreft, met mn compact sony camera trek ik verder in close-up, mooier en scherper.

Heb net ook een foto geplaats in de beginnershoek van een spin op een bloem, maar dichter als dat kan ik niet komen(wilt hij niet scherpstellen) is dit normaal voor deze lens?

Heb een canon eos 550d ter info

Ben ook aan telezoom aan het denken ter aanvulling van 17-85. Bereik tussen 200mm en 300mm. niet meer als 1000 euro! suggesties gevraagd hier omtrent

bedankt!

Re: macrolens en telezoom

Een 17-85 is niet gemaakt om heel kleine voorwerpen te fotograferen, de maximale vergroting is daarvoor wat beperkt. Dat is de reden waarom je niet dichterbij kan scherpstellen met die lens.

Welke macrolens je nodig hebt, dat is afhankelijk van het onderwerp. Zolang het onderwerp niet gaat lopen of vliegen als je wat te dicht in de buurt komt, dan kan je een korte macrolens (50-100mm) gebruiken. Voor de actieve beestjes die niet zo graag hebben dat je te dicht in de buurt komt is een langere macrolens een betere keuze (150-180mm, of zelfs een tele met tussenringen of een teleconverter voor de wat grotere beestjes).

Telezoomlenzen van Canon, onder de 1000 euro:

EF-S 55-250 IS: Low budget, maar volgens de meeste tests zeker niet slecht.
    EF 70-300 IS: Presteert nog wat beter dan de 55-250.
    EF 70-200 f4: De goedkoopste "L" lens van de 70-200 reeks, snelle AF en betere beeldkwaliteit dan de 55-250 en de 70-300.

Tweedehands 70-200 f4 L IS: Dat was de scherpste 70-200, tot de nieuwe f2,8 L IS II uitkwam, heel snelle AF, heel goede beeldkwaliteit, de beste keuze onder de 1000 euro als 200mm lang genoeg is.

Er zijn ook nog alternatieven van Tamron en Sigma, elk met hun sterke en zwakke punten...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Als je insekten wilt fotograferen zou ik minimaal een 100mm macrolens nemen voor bloemen is de 50 of 60mm voldoende.
      De Canon EF 100mm f/2.8 Macro die wordt regelmatig 2de hands aangeboden en is een hele goeie lens.
      Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

Comment

Ik heb die vermelde macrolens (Canon 100 mm f2.8). Ik ben een beginner in macro, maar toch mijn ervaringen :

Ik heb de indruk dat sommige foto's van insecten die ik met de kitlens of tele 55-250 mm maakte, beter zijn dan die met de macrolens !

Misschien ligt het aan het feit dat die lens niet gestabiliseerd is. Bovendien is er buiten altijd wind, dus de planten waar de beestjes op zitten bewegen wel.

Anderzijds heb ik geen goesting om buiten een statief op te stellen voor een insect te fotograferen, tegen de tijd dat je je statief hebt opgesteld, is het al lang weg.

En ivm de vergrotingsfaktor : met een tele 55-250 moet je niet zo dichtbij komen en jaag je de beestjes dus minder rap weg.

Mijn macrolens is een beetje een miskoop.

Ik denk wel dat bv thuis (bloem in vaas op tafel) en met een statief, superscherpe foto's mogelijk zijn en het verschil tussen tele en macro wel zichtbaar is, maar buiten in t veld niet.

Verder heb je nog een heel kleine scherptediepte wat ik ergens ook wel storend vind.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Ik weet niet wat je precies al doel hebt. Maar goedkoop zijn de voorzetlenzen (vallen ook vaak in categorie filters) waardoor je een +4 dioptrie lensje (filter als je het zo wil noemen) voor de lens schroeft. De minimale afstand waarop je dan scherp kunt stellen wordt aanzienlijk verkleind. Deze worden ook wel close-up filters genoemd.
          Op deze pagina http://www.fotohandig.nl/filters_close-up.php staat een tabel. Als minimale brandpuntsafstand 50cm is (meestal is dat het minimum voor normale lens rond de 50mm) dan wordt het met een +4 dioptrie voorzetlens 16,7 cm.
          Het object wordt dan ook vergroot. Zo een lensje kost bijne niets en is voor meerdere lenzen te gebruiken.
          Jacques Bakker
          www.fotohandig.be

Comment

Als je je macrolens minder goed vind dan je kitlenzen zijn er 2 mogelijkheden:
            1. Ofwel is er iets vreselijk verkeerd met je macrolens.
            2. Ofwel ben je volledig fout bezig met je macrolens.

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
            Bovendien is er buiten altijd wind
            Misschien moet je ook eens op andere momenten buitenkomen. Ik maak scherpe foto's van insecten met belichtingen rond de seconde.

Anderzijds heb ik geen goesting om buiten een statief op te stellen voor een insect te fotograferen, tegen de tijd dat je je statief hebt opgesteld, is het al lang weg.
            Als je met statief wil werken moet je dat op het juiste moment doen.

Ik denk wel dat bv thuis (bloem in vaas op tafel) en met een statief, superscherpe foto's mogelijk zijn en het verschil tussen tele en macro wel zichtbaar is, maar buiten in t veld niet.
            Dus omdat het jou niet lukt is het niet mogelijk? Mij lukt het anders aardig.

Verder heb je nog een heel kleine scherptediepte wat ik ergens ook wel storend vind.
            Scherptediepte is gevolg van vergrotingsmaatstaf, als je met je kitlenzen de zelfde vergrotingen zou halen als je macrolens dan zou je +/- dezelfde scherptediepte halen.
            Last edited by ThierryM; 4 augustus 2010, 13:40.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
              Als je je macrolens minder goed vind dan je kitlenzen zijn er 2 mogelijkheden:
              1. Ofwel is er iets vreselijk verkeerd met je macrolens.
              2. Ofwel ben je volledig fout bezig met je macrolens.

Misschien moet je ook eens op andere momenten buitenkomen. Ik maak scherpe foto's van insecten met belichtingen rond de seconde.

Als je met statief wil werken moet je dat op het juiste moment doen.

Dus omdat het jou niet lukt is het niet mogelijk? Mij lukt het anders aardig.

Scherptediepte is gevolg van vergrotingsmaatstaf, als je met je kitlenzen de zelfde vergrotingen zou halen als je macrolens dan zou je +/- dezelfde scherptediepte halen.
              Amen. Ik heb ook al héél wat foto's gemaakt met mijn 100mm f/2.8 macro die ik met de kitlenzen zeker niet gemaakt zou hebben. Een echte macro lens vergt natuurlijk wel wat gewenning en veel experimenteren, maar dat geldt eigenlijk voor alle materiaal (door omstandigheden dit weekend gaan shooten met het materiaal van iemand anders, en hoewel het best leerzaam was, waren de resultaten toch wat minder dan ik gewoon ben van mezelf, en dat lag niet echt aan 't materiaal zelf ).
              www.elwee.net

Comment

@ Thierry : ik zeg niet dat mijn macrolens slechter is dan mijn gewone lenzen, enkel dat ik geen spectaculair betere resultaten zie. Ms heb ik nog niet genoeg geoefend.

Ik heb ook geen zin om om 5 u op te staan om insecten die vastzitten in een dauwdruppel te fotograferen. Voor t werk moet ik al genoeg om 5 u opstaan.

Ms kan jij tips geven ?
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht

Scherptediepte is gevolg van vergrotingsmaatstaf,
                  dat is een heel korte manier om een oorzaak van scherptediepte te geven, maar wel juist. Moest ik toch even over denken (helemaal in t zweet nu).

Johan de Man
                  als het verschil tussen tele en macro niet zichtbaar is gebruik je je macro lens niet als macrolens. Macro en 'van dichtbij' is niet hetzelfde.
                  The Knight That Says Ni...kon

Comment

Mijn macrolens is een beetje een miskoop.
                    Tja, als je er tegen op ziet om een statief te gebruiken buiten, of om heeeeeel veel geduld aan de dag te leggen, dan zou ik zeggen dat macro fotografie niet echt je ding is. Maar dat ligt dan niet aan de lens vrees ik.

Ik gebruik al een tijdje de 150mm macro van Sigma, met grote tevredenheid. maar je moet geduld hebben, veel oefenen en uitproberen, en soms veel foto's maken om er enkele echt goeie over te houden. maar dat is nu eenmaal macro fotografie.

Qua macro lenzen kan je volgens mij vrij gerust naar andere merken dan Nikon kijken. Macro lenzen zijn meestal erg goed van kwaliteit, ook bij niet-nikon lenzen. En het prijsverschil met Nikon is meestal opmerkelijk....
                    It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

Misschien ligt het aan het feit dat die lens niet gestabiliseerd is. Bovendien is er buiten altijd wind, dus de planten waar de beestjes op zitten bewegen wel.
                      Een gestabiliseerde lens gaat de wind niet tegenhouden en de planten en beestjes gaan dus blijven gewegen...

Die lenzen vangen enkel de trillingen op die de fotograaf maakt

ps : heb al een paar keer gelezen 'ik heb geen zin' in je posts... heb je eigenlijk wel goesting om macro foto's te maken???

Comment

@ Thierry : ik zeg niet dat mijn macrolens slechter is dan mijn gewone lenzen, enkel dat ik geen spectaculair betere resultaten zie. Ms heb ik nog niet genoeg geoefend.

Ik heb ook geen zin om om 5 u op te staan om insecten die vastzitten in een dauwdruppel te fotograferen. Voor t werk moet ik al genoeg om 5 u opstaan.

Ms kan jij tips geven ?
                        Allez, ik zou denken dat je het dan gewoon bent om vroeg op te staan
                        Je kunt ook 's avonds gaan fotograferen hé, dan zijn insecten ook een stuk minder actief.

Als je echt niet op statief wil werken, dan moet je voor jezelf eens zien aan welke sluitertijd je minimaal moet werken om +/- consistent goede resultaten te halen. Voor mij is dat -zonder enige vorm van steun- 1/200. Je moet dan uiteraard inleveren op vlak van scherptediepte, maar heel wat insecten kun je mooi in één vlak leggen zodat je toch een optimale scherpte hebt. Anderzijds kunnen foto's met minimale scherptediepte ook echt wel mooi zijn hoor.

En als het echt te veel waait kun je inderdaad beter binnen blijven
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

wat beter helpt dan een statief is enige kennis van de natuur, bepaalde gedragspatronen van insecten even googlen, waar ze zoal zitten bij welk weerstype en jaargetijde etc..
                          Zo kun je veel opvangen en inschatten,
                          Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

En ivm de vergrotingsfaktor : met een tele 55-250 moet je niet zo dichtbij komen en jaag je de beestjes dus minder rap weg.
                            die 55-250 heeft maar een vergrotingsfactor van 1:3 daarmee kan je toch gewoon geen macro's maken.

Ik lees:
                            Macro: grootte van het beeld op de sensor is groter of gelijk aan grootte van het afgebeelde voorwerp.

betekent dat dan dat je op middenformaat een macro kan maken van een hele bloem, op FF van het kroontje en op cropsensor van de meeldraden?
                            The Knight That Says Ni...kon

Comment

bedankt voor de reacties,

ben al een beetje wijzer geworden, met een telezoom ga ik een beter close-up kunnen maken maar geen macro fotos. En dat ik beter ineens doorspaar voor de 100mm macro lens.

Van telezoom ga ik eens vergelijken tussen de 70-300 IS en de 70-200 L IS.
                              Eens de lenzen testen en kijken of ik tevreden ben met 200mm.

Comment

Working...
                              X