Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 28-75 f2.8 - lensbeperkingen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tamron 28-75 f2.8 - lensbeperkingen?

Technisch vraagje: Ik gebruik bovenstaande lens voor concertfotografie. Nu heb ik tijdens een workshop geleerd voor concerten diafragma altijd maximaal (in mijn geval 2.8)
    Anderzijds lees ik hier en daar dat veel van dergelijke lenzen kwaliteit verliezen op hun maximaal diafragma ...
    Zouden jullie me aanraden om naar f3.2 of f4 te gaan op mijn toestel (sony a500) of ga ik dit 'kwaliteitsverlies' als dummy niet merken?

Gelijkaardige vraag ivm brandpuntafstand. Sommige bronnen vertellen mij dat ik nooit op 28 en/of 75mm zou mogen fotograferen ... Klopt dit? Wat zijn de nadelen hiervan? Is dit zichtbaar voor een 'leek'

Ook alle andere tips voor werken in (moeilijke) lage lichtomstandigheden zijn welkom!

http://www.flickr.com/RockPhotographyDummy

Re: Tamron 28-75 f2.8 - lensbeperkingen?

Als het mogelijk is zet ik de lens meestal één klikje dicht 3.2 of 4 dus, doe ik op alle lenzen.

De meeste lenzen zijn op de uiterste zoomstanden niet maximaal scherp.

Gewoon gaan proberen tot hoever je kan gaan.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bij de Tamron 28-75 f2,8 moet je geluk hebben, er zijn exemplaren die over het hele zoombereik scherp genoeg zijn op f2,8 , maar bij de meeste worden de beelden toch heel wat scherper als je het diafragma een beetje verder dichtzet.

Test de lens met het diafragma volledig open, dan weet je wat je kan verwachten als je er concertfoto's mee maakt op f2,8.

Als er voldoende licht is, dan kan je op f4 werken, maar het gebeurt ook dat je met f2,8 nog niet voldoende licht binnenkrijgt.
      Een nadeel van de Tamron is dat die met wenig licht vrij snel moeilijkheden krijgt om scherp te stellen (mijn ervaring is dat ze dan begint te hunten).

Sommige lichtsterke zoomlenzen zijn wel scherp met het diafragma volledig open, maar dat zijn dan wel de duurdere lenzen...(bijvoorbeeld de Canon 70-200 f2,8 L IS II en de EF-S 17-55 f2,8 IS, maar die passen niet op je Sony)

Voor een lager budget zou volgens de meeste gebruikers de Tamron 17-50 f2,8 ook heel erg goed zijn, die is er ook in een Sony-uitvoering.
      Maar het is toch mogelijk dat je 28-75 even scherp is op f2,8...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Als je een stopje dicht kan zetten zijn bijna alle lenzen wat beter dan bij volle opening.
        Het gaat er meestal om dat je de volle opening gebruikt als je echt het beperkte licht dat er aanwezig is je foto's opleverd die anders niet meer kunnen.
        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Heel erg bedankt voor de tips tot nu toe ...
          Nu praktisch hoe test ik mijn lens op f2.8? Maw. wat fotografeer ik best? Wat zou ik moeten zien als ze niet goed scoort? Maw. hoe zie je het verschil tussen scherp en heel scherp?

Aan de 17-50 2.8 van Tamron heb ik serieus getwijfeld, maar vind mijn tele nu nog te beperkt op 75mm. Je kan helaas zonder perskaart zelden dicht bij een artiest komen hé ...

Comment

Hou er ook rekening mee dat je a500 geen full-frame is
            eigenlijk heb je nu een lens van 40-105.
            De 24-75 is de verhouding op een full-frame

Comment

Probeer een slachtoffer te vinden om er wat portretjes van te maken, tijdens een optreden doe je dat toch ook?

De scherpte beoordelen is iets wat je voor jezelf moet doen, maar als je foto's op 100% bekijkt, dan zal je al een heel erg scherpe lens moeten hebben om alles tot in de details scherp te krijgen. Hou ook rekening met de beperkte scherptediepte, er zal ook maar een klein deeltje van de foto scherp zijn, perfect scherpstellen is dus wel nodig.

Een foto moet er dus niet altijd perfect scherp uitzien op 100%, een foto die wat minder is zal er op een kleine afdruk over het algemeen ook nog heel goed uitzien. De scherpte is dus heel sterk afhankelijk van het formaat waarop je de foto bekijkt.
              Vroeger bekeken we de meeste foto's op 10x15cm, en heel af en toe werd er dan wel eens een grotere afdruk gemaakt om in te kaderen. Tegenwoordig bekijken we de foto's op een veel groter scherm, en dan gaan we ze nog eens helemaal uitrekken tot we op pixelformaat (100%) kijken...

Als je lens focust op het juiste punt, en er is geen bewegingsonscherpte, dan zijn bij de meeste lenzen de foto's wel scherp genoeg, zelfs volledig open, tenzij je er een heel grote afdruk van wil laten maken (een hogere iso-waarde zorgt ook voor minder scherpe foto's).

Wanneer is een foto scherp genoeg? Ik heb al heel knappe werken gezien die zelfs helemaal niet scherp zijn...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Neem eens een foto op f2.8 en nog eens de zelfde op bv f4 en f5.6 je kan dan de verschillen zien.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Working...
                X