Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Heb een in licensie gemaakte Vivitar gehad (allez, rebranded, zeg maar...), een Cosina...de 100-400. Metalen mount en vrij goedkoop, maar bepaald tevreden was ik er niet van. Je koopt nog beter een kitlens, als je het mij vraagt. Maar da's maar 1 ervaring met 1 lens natuurlijk.
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
dat zou ik nog niet durven zeggen , ik weet niet hoelang ze lenzen gemaak hebben ik denk dat het over genomen is door cosina, want cosina heeft ook goede lenzen
Ja, maar die ga je nooit vinden in Minolta AF vatting aangezien Minolta nog manueel werkte ten tijde van de Series 1-reeks.
Ik heb eentje liggen die ik af en toe nog gebruik, 19-35mm AF, met Canon-vatting. Ik had die gekocht voor mijn EOS 500, dat moet een jaar of 15 geleden zijn.
Ik heb eentje liggen die ik af en toe nog gebruik, 19-35mm AF, met Canon-vatting. Ik had die gekocht voor mijn EOS 500, dat moet een jaar of 15 geleden zijn.
dat zou ik nog niet durven zeggen , ik weet niet hoelang ze lenzen gemaak hebben ik denk dat het over genomen is door cosina, want cosina heeft ook goede lenzen
Ja mannen, ik ga hier effe in het kort de geschiedenis van Vivitar neerschrijven om wat misverstanden op te lossen.
De originele Series 1-reeks met de lenzen van goede kwaliteit was van de midden jaren 70 tot begin 80-er jaren(Minolta is als eerste met een AF-systeem afgekomen en die camera's zijn pas gelanceerd in 1985 dus deze lenzen kunnen nooit een Minolta AF vatting hebben) en waren dus allemaal manueel.
Vivitar is toen overgenomen en heeft daarna een aantal AF-lenzen van mindere kwaliteit uitgebracht die allemaal gemaakt werden door Cosina, zoals de 19-35mm en de 100mm 3.5 Macro met een maximum vergroting van 1 op 2(de Plastic fantastic, de enige goede uit die reeks in mijn ogen).
In 2008 is de naam verkocht aan Sakar en die heeft sindsdien een aantal manuele lenzen onder de naam Vivitar Series 1 uitgebracht.
Zoals een 7mm 3.5 Fish-eye, een 13mm 2.8, een 85mm 1.4, de 500mm 8.0 en de 800mm 8.0 spiegellenzen met T-vatting en de 650-1300mm 8.0-16 (ook met T-vatting).
De eerste 3 zullen waarschijnlijk goed zijn en de laatste 3 zullen waarschijnlijk op geen fluit trekken.
Vivitar heeft nimmer ook maar 1 lens gemaakt.
In de jaren '70 werden lenzen ontworpen en de fabricage werd uitbesteed aan zo ongeveer alle vooraanstaande optiekfabrikanten, waaronder ook Cosina.
Uit die tijd stammen enkel klassiekers (series 1) die ook nu nog goede optieken zijn
Suite 101 is the go-to source for how-tos, home inspiration, DIY, and other ideas to try. Our team of experts is here to help you improve your home and life.
Lenzen met Minolta AF vatting wel.
Lenzen met Minolta MD vatting niet.
Sven
Mits een adapter zou een Vivitar met MD vatting ('k weet niet of ze die ooit hebben gemaakt) op een Sony gaan zolang het geen FF is (klik).
Natuurlijk zit je dan weer met een stukje glas in die (niet goedkope) adapter en dat kan de kwaliteit van de lens flink naar beneden halen.
Of het sop de kolen waard is ...........
EDIT: Ik zou enkel maar een Serie 1 kopen met een 22 (Kiron) beginnend serienummer.
Grtz, RF
Last edited by Red Falcon; 2 augustus 2010, 00:04.
Reden: edit
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Mits een adapter zou een Vivitar met MD vatting ('k weet niet of ze die ooit hebben gemaakt) op een Sony gaan zolang het geen FF is (klik).
Natuurlijk zit je dan weer met een stukje glas in die (niet goedkope) adapter en dat kan de kwaliteit van de lens flink naar beneden halen.
Of het sop de kolen waard is ...........
Grtz, RF
Ja, dat weet ik en ik heb trouwens nog zo gewerkt met een Kiron 105mm Macro met Minolta MD vatting(dit is de Kiron-variant van de beroemde Vivitar Series 1 105mm Macro welke trouwens door Kiron gemaakt werd) maar dan wel met een adapter zonder glas in, maar ik wilde de vraagsteller niet (nog meer) in verwarring brengen.
Ja, dat weet ik en ik heb trouwens nog zo gewerkt met een Kiron 105mm Macro met Minolta MD vatting(dit is de Kiron-variant van de beroemde Vivitar Series 1 105mm Macro welke trouwens door Kiron gemaakt werd) maar dan wel met een adapter zonder glas in, ..................
Sven
Volgens de bezitters van de Serie 1 105mm Macro het scherpste van alle.
Nog heel zelden te vinden en over de prijs zullen we maar zwijgen zeker.
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Volgens de bezitters van de Serie 1 105mm Macro het scherpste van alle.
Nog heel zelden te vinden en over de prijs zullen we maar zwijgen zeker.
Grtz, RF
Ja, een prachtige lens.
Weet je, ik heb nog manuele macrolenzen verzameld en ik heb die lens in alle vormen gehad(zie foto) en met verschillende vattingen(Minolta MD, Canon FD, Nikon AI) en toen ik mijn verzameling wegdeed mocht ik blij zijn dat ze mijn vraagprijs van 100 Euro/stuk wilden betalen(velen wilden dat er zelfs niet voor betalen).
Waarom? omdat de meeste mensen echt niet meer alles manueel willen doen zoals bvb aan dat hendeltje van het diafragma draaien.
Ik heb er ene van gehouden, de Kiron waarvan ik voordien sprak, omdat die nogal afgeleefd is alhoewel hij optisch nog 100% in orde is.
En mocht je er ene zoeken.
Iemand van op BD heeft zich begin dit jaar ene gekocht van mij(ik wist toen nog niet dat hij ook op BD zat) en sinds mei staat ze te koop voor 110 Euro(hij heeft er 100 Euro voor betaald bij mij) : http://forum.belgiumdigital.com/f11/...-a-309087.html.
Ze is in perfecte staat en als nieuw en met de zwarte hardcase inbegrepen dacht ik(ik denk zelfs dat het deze op de foto is die ik hem verkocht heb).
Comment