Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 + welke lenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D90 + welke lenzen?

Na lang te twijfelen (zoals velen waarschijnlijk over een 50D of een D90 is het toch een D90 geworden...

Ik had nog enkele twijfels over de lenzen die ik wilde aanschaffen, daarom vraag ik jullie hulp/mening...

ik was van plan volgende lenzen aan te schaffen:

- Nikon AF-S DX 18-105 f/3,5-5,6 G VR
    - Nikon AF-S DX 70-300 f/4,5-5,6 IF - ED VR

Misschien later nog deze voor een lens te hebben met een iets groter zoom bereik:

- Sigma DG 50-500 f/4,5-6,3 APO OS HSM Nikon

Jullie mening?? Tips??
    Canon 50D 70-200mm f/4.0 L IS USM

Re: Nikon D90 + welke lenzen?

Een prima camera de D90.
    Als je je budget kunt verhogen, zou ik de 16-85mm nemen (evt. goede occasion zie Marktplaats.nl worden ze nog weleens aangeboden) i.p.v. de 18-105mm. De laatste is kwalitatief (veel) minder dan de de eerste.
    De 70-300mm VR is een terechte keuze. Ik heb deze lens ook gehad en de prijs-kwaliteit verhouding is zondermeer uitstekend.
    Succes!
    [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Een perfecte keuze heb je gemaakt om te starten met de Nikkors 18-105 mm en de 70-300 mm objectieven; hiermee kun je op een makkelijke manier het hele bereik van groothoek t/m tele bestrijken. Deze objectieven en een D90 zullen je een hoop plezier gaan geven...
      Wil je later nog meer tele hebben, dan zou je ook kunnen kijken naar een objectief met minder zoom bereik...deze zijn kwalitatief beter. Denk bijv. eens aan een Sigma 150-500 mm (zoomfactor van ong. 3).
      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Hallo

Voor de beste kwaliteit ga je naar:

D90 + Nikon 17-55 f2.8 en de Nikon 70-200VRII. Samen 3000€ voor de lenzen

Voor de beste tussenoplossing ga je naar een 3th party standaardzoom en een minder lichtsterke tele:

D90 + Tamron of Sigma 17-50 f.2.8 + Nikon 70-300VR. Je betaalt 400 - 550 euro voor de standaardzoom (afhankelijk of je vibratiereductie neemt of niet) en voor de tele ook nog eens evenveel.

De volgende optie is zoals je voorgesteld hebt de 18-105 ipv een lichtsterker model. Ik ben niet zo te vinden voor die lens, maar slecht is ze zeker niet.

Ter referentie:

Ik gebruik een D300 (=dezelfde beeldprocessor en sensor als de D90) met een Sigma 17-50 en een Nikon 70-200VRII als er weinig licht is, ik wissel die tele met m'n 70-300VR als ik minder kilo's wil dragen of overdag in goed licht werk en ik wissel de 17-50 ook nog eens vaak om met een combinatie van een 35mm f 1.8 en 85mm f1.8 als er echt weinig licht is of ik 'travel light' wil gaan (zonder de tele's dan uiteraard).

Ikzelf vind een 35mm vaste brandpunt veel interessanter dan een medium zoom, maar als je niets hebt dat breedhoek kan geven, is dat toch ook wel een probleem.

Mijn advies: die tele: zeker kopen, dat is prijs-kwaliteit een van de beste koopjes en kijk of je geen lichtsterker standaardzoompje kan kopen. Ik vind het de investering zeker waard.

Succes en veel plezier me je D90, dat is nog steeds een supercamera!

Comment

[Mod]Omdat je de camerakeuze blijkbaar reeds gemaakt hebt, is dit eigenlijk geen cameravraag, maar wel een vraag ivm Objectieven. Daarom heb ik je topic verplaatst van Camera's naar Objectieven waar je vraag hopelijk de juiste antwoorden zal krijgen. Dank voor je begrip.[/Mod]
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik ga ervan uit dat TS geen ervaren fotograaf is en dan is het natuurlijk heel gemakkelijk om hem kwalitatief, dure objectieven aan te raden. Ik betwijfel of hij in dat stadium al het volle rendement uit deze objectieven kan halen. Ik denk het niet. Als je je rijbewijs net gehaald hebt en je bent wijs, ga je je concentreren op je rijvaardigheid en koop je ook niet direct een jaquar of maserati.
            [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Hangt er allemaal van af wat je wil gaan fotograferen, hoe en waar je je fototoestel meeneemt, hoe snel je een foto wil nemen, welke kwaliteitseisen je stelt, ..

Als je dat niet zegt dan kunnen we je niet echt helpen vind ik..
              (tenzij idd dat het een goede beginners set is die een breed bereik heeft)

Ik heb ook de 18-105, 70-300 en nog een sigma 10-20.
              Is voor mij een goede combinatie.. 18-105 is niet zo slecht en zit er meestal op als wandellens, uitstapjes met de familie, .. 70-300 neem ik zelden mee op uitstappen, maar vorige week bv toen ik samen met mijn dochtertje in 't park ging wandelen heb ik die erop gezet om wat mooie fototjes van haar te nemen (en te zien of we iets van vogels/libellen zagen).
              Camera zit bij mij altijd in een heuptas zodat ik hem snel kan nemen, foto nemen en opnieuw wegsteken. Heb een grote fotorugzak waar alle lenzen in passen maar heb die nog nooit ergens meegenomem. Ik zie mij bv echt niet met een pak 2.8 lenzen sleuren..
              10-20 is enkel voor op vakantie voor landschappen enzo.

Kennis van me gebruikt enkel een dslr op vakantie en heeft er een 18-200 op zitten, is daar ook tevreden mee..

Duurdere lenzen met kleiner bereik (bv 17-50) heb ik ook overwogen, maar vond ik voor mijn situatie (80% fotos zijn snapshots van familie) niet flexibel genoeg.. heb geen zin om steeds met een volle zak met lenzen te sleuren, telkens te wisselen, .. kan ik later nog bijkopen als ik er echt nood aan heb.

Uiteindelijk moet je zelf maar uitmaken wat je nodig hebt.. niet op basis van welke lens is beter, maar op basis van wanneer ga je fotograferen, welk bereik heb je allemaal nodig en hoe snel/eenvoudig moet het soms gaan ?

Indien je bv ook enkel wat fotos op reis wil maken, en op andere momenten specifiek vogels wil fotograferen, kan je bv met een 18-200 en zo'n 150-500 ook de ideale combinatie hebben.
              Wanneer je enkel vogels wil trekken en verder enkel macro, dan kan je met een heel andere combinatie beter af zijn.. en heb je tijd genoeg en wil je met een grote rugzak sleuren en is scherpte het belangrijkste, dan misschien beter een aantal primes ?
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                Ik ga ervan uit dat TS geen ervaren fotograaf is en dan is het natuurlijk heel gemakkelijk om hem kwalitatief, dure objectieven aan te raden. Ik betwijfel of hij in dat stadium al het volle rendement uit deze objectieven kan halen. Ik denk het niet. Als je je rijbewijs net gehaald hebt en je bent wijs, ga je je concentreren op je rijvaardigheid en koop je ook niet direct een jaquar of maserati.
                Ben ik het zeker mee eens, maar ik vind het altijd interessant om alle opties te etaleren en dan een advies te formuleren. Zie onderaan mijn post daarvoor.

Of je een beginner bent of niet, de voordelen van een lichtsterker objectief zijn dadelijk effectief in je foto's (of de mogelijkheden waarin je ze kan maken).

Veel mensen gebruiken hun DSLR bijna uitsluiten voor familiekiekjes. En buiten de communies en de paasfeesten, zijn dat meestal indoor activiteiten en net daar is lichtsterker glas zo veel interessanter. Je moet geen nier verkopen voor een Nikon 17-55 als je voor 400€ nieuw (of 200 tweedehands, zoals ik deed) al een 18-50 2.8 van Sigma kan kopen. De inzetbaarheid van die laatste is hééél wat groter dan van de 18-55 die ik daarvoor had, zeker op 50mm.

Maar, uiteraard is dit slechts mijn bescheiden soms juiste mening, naast alle anderen...

Comment

Bedankt voor al de reacties!!

Ik trek voornamelijk op reizen, uitstappen, maar wil ook beter worden en uitbreiden naar huwelijksfotografie...

Wat me zeker ook intreseert, is macro fotografie en vogelfotografie. Vandaar dat ik wil uitbreiden naar een macrolens, en een lens met wat meer zoombereik ...- 500 mm.

Ik kan nu al een veel duidelijker beeld vormen van de lenzen die ik wil aanschaffen!

Ik ga al zeker die 70 - 300 aanschaffen, en dan kijk ik nu nog even rond voor een standaart lens.

Ik heb een paar keer gehoord om men lenzen occasie aan te schaffen. Is dit niet riskant? je weet namelijk nooit wat er voordien met die lens is gebeurt....
                  Canon 50D 70-200mm f/4.0 L IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stn011 Bekijk bericht
                    Na lang te twijfelen (zoals velen waarschijnlijk over een 50D of een D90 is het toch een D90 geworden...

Ik had nog enkele twijfels over de lenzen die ik wilde aanschaffen, daarom vraag ik jullie hulp/mening...

ik was van plan volgende lenzen aan te schaffen:

- Nikon AF-S DX 18-105 f/3,5-5,6 G VR
                    - Nikon AF-S DX 70-300 f/4,5-5,6 IF - ED VR

Misschien later nog deze voor een lens te hebben met een iets groter zoom bereik:

- Sigma DG 50-500 f/4,5-6,3 APO OS HSM Nikon

Jullie mening?? Tips??

Als dit je eerste DSLR is kan je ook overwegen de kit met de 18-200 te kopen.
                    Iedere wat serieuze fotograaf heeft deze lens als alrounder.

Als het menens wordt en je weet welke kant je opwil kan je nadien specifieke lenzen bijkopen, nieuw of tweedehands.
                    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

Bedankt voor al de reacties!!

Ik trek voornamelijk op reizen, uitstappen, maar wil ook beter worden en uitbreiden naar huwelijksfotografie...

Wat me zeker ook intreseert, is macro fotografie en vogelfotografie. Vandaar dat ik wil uitbreiden naar een macrolens, en een lens met wat meer zoombereik ...- 500 mm.

Ik kan nu al een veel duidelijker beeld vormen van de lenzen die ik wil aanschaffen!

Ik ga al zeker die 70 - 300 aanschaffen, en dan kijk ik nu nog even rond voor een standaart lens.

Ik heb een paar keer gehoord om men lenzen occasie aan te schaffen. Is dit niet riskant? je weet namelijk nooit wat er voordien met die lens is gebeurt....
                      2e hands is risicovoller dan nieuw, maar ook een stuk goedkoper. Ga persoonlijk testen en neem indien mogelijk een laptop of zo mee om even in detail te kijken. Ik heb er bijna uitsluitend goede ervaringen mee.

Enkele tips:

-Vogels / wilde dieren fotograferen is de duurste discipline. Je hebt laaaaange objectieven nodig en die kosten héél veel geld en om die te kunnen gebruiken heb je ook een heel goed statief en een hele goede statiefkop nodig, een setje kost gemakkelijk over de 1000€.

-Macro: kijk eens naar de tips van de macrofotografen op dit forum. Er zijn er een aantal héél goede bij. Ze kunnen je helpen een keuze te maken voor een goed objectief. Ook hier is het statief weer heel belangrijk, maar je kan met een minimum van 300€ al simpele dingen doen. Vooral een kop is belangrijk en die kost al gauw 400€

-huwelijken: als je dit tegen betaling wil doen, kan je maar beter zorgen dat je heel de waardenketen onder controle hebt. Dwz zowel het maken van de foto's als het bewerken en het afleveren ervan. Veel mensen willen dit graag doen omdat er geld mee te verdien valt maar dit is niet eventjes je camera op een zwart wit koppel richten en klaar... Een goede huwelijksfotograaf heeft vaak héél veel ervaring.

Succes ermee...

Comment

Ik heb al heel wat objectieven 2dehands gekocht en verkocht en nog nooit enig probleem ermee gehad. 2dehands zijn er soms, weliswaar tamelijk oude, pareltjes te vinden. Zoals bijvoorbeeld de 70-210mm f/4-5.6 D, goed gebouwd, enorm scherp en regelmatig 2dehands te vinden voor minder dan 150 €. Zelfs de oudere versies, de f/4 en de non-D, ook heel scherp maar trager in AF. Als ik graag een beetje minder gewicht in mijn tas wil, blijft de 70-200mm f/2.8 thuis en gaat de 70-210mm f4-5.6 mee.
                        Wanneer ik een lens 2dehands koop, altijd ter plaatse gaan afhalen en even testen voor aankoop, het glas controleren op visuele beschadigingen, het scherpstellen, het diafragma, ...

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
                        Iedere wat serieuze fotograaf heeft deze lens als alrounder.
                        Oei, dan ben ik geen serieuze? Pas nog mijn Nikon 18-200mm geruild met mijn dochter voor een Nikon 18-70mm. Persoonlijk vind ik de kwaliteit van de combinatie 18-70mm en 70-210mm toch beter dan de 18-200mm.

Een aanrader voor starters:
                        Begin met een 2dehands Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G en een Nikon AF 70-210mm f/4-5.6 (D), allebei een meer dan behoorlijke kwaliteit en allebei nog vlot te vinden op de 2dehandsmarkt. Een hele goeie startcombinatie waar je nog jaren plezier aan beleeft, ook wanneer je je lenzenarsenaal uitbreidt naar lichtsterkere (en zwaardere) objectieven. Ondervind hiermee waar de nadruk vooral ligt en in welke richting je verder moet uitbreiden.
                        Nikon D800 + D500, veel glas, licht, ballast, ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter.B Bekijk bericht
                          Oei, dan ben ik geen serieuze? Pas nog mijn Nikon 18-200mm geruild met mijn dochter voor een Nikon 18-70mm. Persoonlijk vind ik de kwaliteit van de combinatie 18-70mm en 70-210mm toch beter dan de 18-200mm...
                          Aha, dan begin je eindelijk serieus te worden, want geef toe: hoe vaak zeggen we hier op het forum van niet voor een superzoom te gaan (tenzij dat de enige lens is die je in je bagage naar een ver en vreemd land kwijt kunt), maar wel voor twee afzonderlijke objectieven: een breedhoek en een tele...
                          Maar nee, toch weer die superzoom, want het is o zo makkelijk om niet van lenzen te moeten wisselen.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Aha, dan begin je eindelijk serieus te worden, ...
                            Mijn opmerking was dus wel cynisch bedoeld ...
                            Nikon D800 + D500, veel glas, licht, ballast, ...

Comment

Mijn post evenzeer, en voor de slechte verstaander geef ik dat nog aan ook.

Comment

Working...
                              X