Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera of objectief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: camera of objectief

Ach, ja, iedereen moet het zelf weten wat hij het leukst vindt.
    Er is absoluut niets mis mee om een 'nieuwe' camera te willen om nieuw speelgoed vast te krijgen. En als je liever een body koopt dan een lens, doe dat dan.

Waar ik het soms lastiger mee heb is de redenering die er dan aangehangen wordt...
    Ik geef een paar voorbeelden:
    • Ik ga een nieuwe auto kopen omdat mijn oude 4 jaar oud is en dan 'komen de kosten'. (alsof een nieuwe gratis is ... dit is voor mij de afweging maken tussen zeker kosten hebben en misschien kosten, weinig auto's worden na 4 jaar zo onbetrouwbaar dat ze niet meer te gebruiken zijn)
    • Ik koop een nieuwe body omdat de nieuwe minder ruis geeft op hoge ISO (vooral van toepassing voor iemand die vakantiekiekjes maakt op ISO 100).
    • De nieuwe body heeft 14 Megapixel ipv 10 (als je nooit supergrote afdrukken maakt).

Nogmaals, er is niks mis met het willen van een nieuwe lens, maar zeg toch gewoon dat je zin had in iets nieuws en hang er geen zwakke argumenten aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      [*]De nieuwe body heeft 14 Megapixel ipv 10 (als je nooit supergrote afdrukken maakt).[/LIST]

Nogmaals, er is niks mis met het willen van een nieuwe lens, maar zeg toch gewoon dat je zin had in iets nieuws en hang er geen zwakke argumenten aan.
      van 10 naar 14 is idd niet echt een sterk argument, maar er zijn er nog genoeg om van een D80 naar een D300(s) te gaan.

zaterdag ben ik op iets ander gekomen. Ik kijk bij art et craft in de vitrines en zag daar enkele Nikkor toppers staan. Mijn oog viel natuurlijk direct op de 14-24 en de 70-200

Voor dat gezamelijk gewicht en prijs en volume zou je een stuk of twee lichtsterke primes kunnen kopen én nog een nieuwe body (D300s graag) -om toch nog flexibel genoeg te kunnen werk in reportages- kunnen kopen.

Ik heb enkele mooie primes en zou in dat licht toch liever een extra body kopen dan ze te vervangen door die superchice, maar zware en logge lichtsterke zooms.

en idd speelt 'ik heb daar goesting in' een belangrijke rol.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ach, ja, iedereen moet het zelf weten wat hij het leukst vindt.
        Er is absoluut niets mis mee om een 'nieuwe' camera te willen om nieuw speelgoed vast te krijgen. En als je liever een body koopt dan een lens, doe dat dan.

Waar ik het soms lastiger mee heb is de redenering die er dan aangehangen wordt...
        Ik geef een paar voorbeelden:
        • Ik ga een nieuwe auto kopen omdat mijn oude 4 jaar oud is en dan 'komen de kosten'. (alsof een nieuwe gratis is ... dit is voor mij de afweging maken tussen zeker kosten hebben en misschien kosten, weinig auto's worden na 4 jaar zo onbetrouwbaar dat ze niet meer te gebruiken zijn)
        • Ik koop een nieuwe body omdat de nieuwe minder ruis geeft op hoge ISO (vooral van toepassing voor iemand die vakantiekiekjes maakt op ISO 100).
        • De nieuwe body heeft 14 Megapixel ipv 10 (als je nooit supergrote afdrukken maakt).

Maar die redenering gaat voor mij wel op ik rij iedere 3.5 jaar met een nieuwe auto want ik heb na 3.5j 160000 km dus als ik hem dan weg doe krijg ik er nog een mooie prijs voor , als ik maar 60000 zou hebben zou ik hem ook houden , dus je moet ook de omstandigheden zien waarom een mens van iets vernieuwd

Comment

Maar hoe zit dat eigenlijk met de D300s en de oude nikkors AI kan je daar iets meer mee dan met de D80, lichtmeting of iets, ik dacht eens iets daar over gelezen te hebben , of was het de index dat ie door geeft aan de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Daar heb je injecties voor.....
            je bedoeld waarschijnlijk...tegen?
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              je bedoeld waarschijnlijk...tegen?
              grt,bouk.
              hehe, zei ik ook tegen mijn dokter als hij mij iets voor mijn verstopte neus voorschrijft. Niet dat ik dat nog neem: ik werd depressief van dat spul. Achteraf bijsluiter gelezen, bleek tot de risico's te horen. Altijd grappig, zo'n doktersbezoek. Zoals bij 'wat zijn de klachten?' 'ja dokter ik heb de suis van eustachius' toen mijn oor verstopt zat

maar we wijken af

Maar hoe zit dat eigenlijk met de D300s en de oude nikkors AI kan je daar iets meer mee dan met de D80, lichtmeting of iets, ik dacht eens iets daar over gelezen te hebben , of was het de index dat ie door geeft aan de camera
              op mijn D200 zijn de oude lenzen met een dubbele rij diaframanummers geen enkel probleem. Indien je sluitvervoorkeurstand kan missen of omzijlen. In diagrafgmavoorkeur moet je gewoon aan de ring draaien, wat ik wel leuker/sneller werken vind. Je kan ook enkele hele stops instellen, maar aangezien je sluiter wel 1/2 en 1/3 stops doet is dat voor belichting hetzelfde. voor scherptediepte ben je dus een klein beetje beperkt.

Ik heb er eentje met maar een enkel rijtje en die werkt niet. Diafragmaring zit vast en eraan wringen lijkt me een slecht idee.

Comment

Nu met de D80 gaat dat helemaal niet, daar moet je echt op manueel werken, op A doet ie niets , en zonder belichtingsmeter , je moet ook aan de diafragmaring draaien om het diafragma in te stellen en beetje raden wat de beste belichting is , gelukkig kan je dat zo veel doen en herdoen als je wilt, ik heb er verschillende 28mm/35mm/50mm 100mm 70/210/ enz
                Last edited by koen1950; 2 augustus 2010, 12:02.

Comment

Als dat klopt, dan heb je wel echt héél oude lenzen, en zou ik je toch echt aanraden om een beter servies te kopen.

Wat baat een volautomatische body, als je lens je dwingt om manueel te werken....
                  Ben benieuwd of filmen dan wel deftig gaat werken...

Comment

We mogen nog blij zijn dat we ze erop krijgen en er toch manueel mee kunnen werken ,met canon kan je niet werken met FT objectieven , en met sony kan je niet met minolta MF werken , maar ik heb wel een heel sevies AF lenzen ook hoor, die wel perfect werken

Comment

Als dat klopt, dan heb je wel echt héél oude lenzen, en zou ik je toch echt aanraden om een beter servies te kopen.

Wat baat een volautomatische body, als je lens je dwingt om manueel te werken....
                      Ben benieuwd of filmen dan wel deftig gaat werken...
                      Ik werk ook veel met oudere lenzen waar je op Manueel moet werken en vind

dat zelfs leerrijk en je hebt dikwijls betere lenzen voor weinig geld. Het is wel beetje

omslachtig als je snel een foto wil nemen en je nog vlug moet instellen maar als je

de tijd hebt zie ik nie in waarom nie

Comment

En van een D80 naar D300s is nog een vooruitgang op gebied van werken met oude nikkors , want daar heb je wel lichtmeting en de gegevems worden doorgegeven aan de camera, terwijl dat bij de D80 niet het geval is , maar dat is de reden niet van die update naar de D300, in hoofd zaak werk ik wel met de nieuwste AF lenzen , voor iemand die alleen maar oude AI lenzen zou hebben vind ik dat al de moeite waard om een D300 te nemen

Comment

Ik begrijp het wel, en de TS heeft duidelijk zin in een nieuwe camera.

Die overstap naar de D300 om lichtmeting te hebben met MF lenzen is volgens mij alleen zinvol als er een paar juweeltjes tussenzitten, maar dat kunnen we niet zien.

Comment

Die overstap naar de D300 om lichtmeting te hebben met MF lenzen is volgens mij alleen zinvol als er een paar juweeltjes tussenzitten, maar dat kunnen we niet zien.
                            of als je budget niet zo groot is. Als je meer geld aan je body besteedt kan je nu eenmaal goedkopere lenzen gebruiken.

bijna alle manuele lenzen werken. daar kan je pareltjes voor prikjes kopen als je de moeite wil doen zelf scherp te stellen.
                            beter prestaties in hoge ISO waarden dus je kan tot op zekere hoogte met een f/4 doen waar je met een ruisgevoeligere camera een f/2.8 nodig hebt.
                            sterke interne focusmotor dus geen zorgen dat het geen AF-S lenzen zijn.

Comment

Maar , die camera heeft meerdere troeven in huis hoor dat is maar één aspect en wel één die ik wel met plezier zal gebruiken , en die pareltjes , zijn o.a 24mm 2.8 / 28mm 2.8 /35mm 2.0 /50mm 1.4/ 50mm 1.8/ 55mm micro 2.8 /85mm 3,5 100mm 2.8 /105mm 3.5/135mm 3.5/ als ook de derde zoom van nikon 43-86mm 3.5+ dan nog enkele minder intresante zooms bv 70-210 4.5-5.6
                              Last edited by koen1950; 3 augustus 2010, 12:16.

Comment

Dan wil ik nog één keer lastig doen...

Waarom post je dit dan bij objectieven?
                                Als je dit lijstje had vernoemd zou je wel sneller advies gekregen hebben in de richting van een D300

Comment

Working...
                                X