Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstellen gaat zo traag.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstellen gaat zo traag.

    Hallo iedereen.
    Ik gebruik voor vogelvluchtfoto's de Canon EF100-400mm f/4.5-5.6L IS USM in combinatie met de EOS 400D. Mijn instellingen zijn dan: AF-mode = All servo en AF-puntselectie=op het middelste punt. Als ik nu een vogel in de vlucht wil fotograferen duurt het altijd zo lang eer de camera het beeld scherpstelt. Met als gevolg: eer dat ik een scherp beeld krijg, is de vogel al gaan vliegen of veel te ver weg! Wat kan ik hieraan doen? Is er hier een oplossing voor? Alle tips zijn heel welkom!
    Grt. Jef

  • #2
    Re: Scherpstellen gaat zo traag.

    Als ik mij niet vergis is de 400D een zogenaamde instapcamera.
    Het objectief lijkt mij al van de nieuwe generatie, vermits het beeldstabilisatie heeft.

    Worden er hogere eisen gesteld, dan zullen de investeringen in techniek ook hoger moeten zijn.

    Vraag aan de eigenaar van een 40D (of hoger) of je die 100-400 eens op zíjn toestel mag testen.

    Mijn gedacht, als gebruiker van een ander merk.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Scherpstellen gaat zo traag.

      Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
      Als ik mij niet vergis is de 400D een zogenaamde instapcamera.
      Het objectief lijkt mij al van de nieuwe generatie, vermits het beeldstabilisatie heeft.

      Worden er hogere eisen gesteld, dan zullen de investeringen in techniek ook hoger moeten zijn.

      Vraag aan de eigenaar van een 40D (of hoger) of je die 100-400 eens op zíjn toestel mag testen.

      Mijn gedacht, als gebruiker van een ander merk.
      inderdaad, veranderen van camera of veranderen van vogels.
      Gurdy

      Comment


      • #4
        Re: Scherpstellen gaat zo traag.

        ik Vraag me dan af , zit de snelheid van de AF niet in de lens , denk dat dat bij nikon toch zo is

        Comment


        • #5
          Re: Scherpstellen gaat zo traag.

          Heb je al geprobeerd om het schakelaartje op de lens op 6,5m - oneindig te zetten, ik vermoed dat je zeker niet zo dicht bij de vogels komt terwijl ze vliegen.

          De 400D is niet de snelste camera van Canon als het op scherpstellen aankomt, maar vogels zijn ook niet zo gemakkelijk te fotograferen in de vlucht omdat je niet weet welke richting ze zullen vliegen.
          Zelfs met een professionele camerabody zal het percentage bruikbare foto's niet zo hoog zijn.

          De AF-snelheid is afhankelijk van de lens en de camerabody.
          Als je de lens met de snelste AF op een 400D zet, dan zal die dus niet zo snel focussen als wanneer je dezelfde lens op een 7D gebruikt.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Scherpstellen gaat zo traag.

            De IS in jouw objectief is van een oudere generatie en dus niet zo snel. Voor vogels in de lucht zou ik de stabilisator dan ook uitschakelen.

            Hopelijk heb je hier wat aan

            Comment


            • #7
              Re: Scherpstellen gaat zo traag.

              Iedereen alvast reeds bedankt voor de tips. Ik ga deze zeker eens uitproberen. En inderdaad, misschien zit het er wel in dat ik mij een nieuwe body ga aanschaffen.
              Grt. Jef

              Comment


              • #8
                Re: Scherpstellen gaat zo traag.

                Oorspronkelijk geplaatst door Hofie Bekijk bericht
                Iedereen alvast reeds bedankt voor de tips. Ik ga deze zeker eens uitproberen. En inderdaad, misschien zit het er wel in dat ik mij een nieuwe body ga aanschaffen.
                Grt. Jef
                Specifiek voor vogels in hun vlucht (zeg maar BIF ...) is het ook te overwegen jouw 100-400 te vervangen door een 400 mm F/5.6.

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpstellen gaat zo traag.

                  Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                  Specifiek voor vogels in hun vlucht (zeg maar BIF ...) is het ook te overwegen jouw 100-400 te vervangen door een 400 mm F/5.6.
                  Ga je ons ook nog vertellen waarom?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpstellen gaat zo traag.

                    Het is inderdaad zo dat het veel uitmaakt hoe het schakelaartje staat.staat bij mij zelden op de kortste afstand.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpstellen gaat zo traag.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hofie Bekijk bericht
                      Iedereen alvast reeds bedankt voor de tips. Ik ga deze zeker eens uitproberen. En inderdaad, misschien zit het er wel in dat ik mij een nieuwe body ga aanschaffen.
                      Grt. Jef
                      In dit geval moet je (in tegenstelling tot veel andere situaties ) moet je WEL alle focuspunten instellen.
                      Mogelijk wordt er op een wolk of zo scherpgesteld, maar dat is gewoon afval dat voorkomt bij dit soort werk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpstellen gaat zo traag.

                        Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                        Ga je ons ook nog vertellen waarom?
                        Yep, snellere AF en dat is bij vliegende objecten mooi meegenomen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpstellen gaat zo traag.

                          Nogmaals bedankt voor de tips : wat ik zeker ga onthouden en uitproberen.
                          a) schakelaartje op 6,5m tot oneindig
                          b) Wel alle focuspunten selecteren
                          c) Stabilisator uit
                          Deze tips kunnen ook nuttig zijn voor andere gebruikers van dit forum.
                          Grt. Jef

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpstellen gaat zo traag.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hofie Bekijk bericht
                            Nogmaals bedankt voor de tips : wat ik zeker ga onthouden en uitproberen.
                            a) schakelaartje op 6,5m tot oneindig
                            b) Wel alle focuspunten selecteren
                            c) Stabilisator uit
                            Deze tips kunnen ook nuttig zijn voor andere gebruikers van dit forum.
                            Grt. Jef
                            Met a en c volledig akkoord, b laat ik in het midden(ste punt )

                            BIF is niet gemakkeijk en vraagt veel van de apparatuur

                            400D met EF100-400 zal misschien 10% hits geven tov een 7D met een EF400 5.6 30-40%

                            (dwz fotos om niet direct weg te gooien)

                            Veeeeeeel fotos nemen

                            Ondanks pannen ed ook nooit echt scherpe fotos gehad onder 1/2500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherpstellen gaat zo traag.

                              is niet abnormaal met die 100-400, ik probeer ook soms vogels in vlucht in de zoeker te krijgen en is zeker geen sinecure, vooraleer hij scherpgesteld is is de vogel vaak al gaan vliegen, en dit op een 7D
                              Mijn website: http://www.michelpyck.be

                              Comment

                              Working...
                              X