Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij aanschaf groothoek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp bij aanschaf groothoek

Ben van plan om een groothoek aan te schaffen maar twijfel welkeen. De kandidaten zijn de tokina's 12-24 II; de tokina 11-16 of zoals ik hier de foto's zag: de sigma 8-16.
    Bij een bezoek aan Konijn was enkel de 11-16 op stock dus vergelijkende foto's kon ik niet maken. (al ging ik eigenlijk de 12-24 halen maar die was niet op stock) De 11-16 verleidt me wat omdat die bij 11 ipv 12 begint en vooral die 2.8 trekt mij aan.
    Wie geeft de gouden tip die me helpt mijn besluit te nemen.
    De 11-16 ligt momenteel op kop door zijn 2.8 en aansluiting bij de rest van mijn bereik wat bij 17 begint.
    Bedankt aan de helpers,
    mvg,
    Kinglouie
    de gustibus et coloribus non est disputandum
    Greetz, Artur Bex

Re: Hulp bij aanschaf groothoek

Als ik dit zo lees lijkt jouw keuze toch al gemaakt ?

Zou zeggen, vertrouw op je buikgevoel en de Tokina's krijgen goede reviews
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Hallo,

als fervent gebruiker van groothoek heb ik 3 lenzen in het groothoekbereik
      Pentax 16-45/F4 en 10-17/4.5-5.6(tot fisheye en verkrijgbaar bij Tokina voor andere merken), Sigma 10 - 20/3.5.
      Bij een groothoeklens speelt de grootste diafrgamaopening minder dan bij standaard en telelenzen. Ik gebruik die drie lenzen voornamelijk op statief (architectuur en landschap) want dat dwingt je tot trager werken.
      Vooral de extremere groothoek vragen zeer nauwkeurige kadering om je compositie te realiseren.
      Wanneer je die groothoeken wil gebruiken voor reportage, dan is dat diafragma belangrijker maar dan zit je wel met vervorming.
      Aansluitend op de 17mm die je nu gebruikt aan groothoekzijde, let dan op de beeldhoek ipv het aantal mm.
      Mijn Sigma 10-20 en pentax 10-17 startten beiden bij 10mm maar hebben een totaal andere beeldhoek.
      Indien je niet direct naar fich eye wil, dan ook eens de sigma 10 - 20/3.5 overwegen.
      Is scherp, mooie kleuroverdracht, mooi contrastoverdracht.
      Mocht je er niet tegen opzien dan kun je die 3 lenzen eens komen bekijken, ik woon in de regio Kortrijk.

mvg

Franky

Comment

Tootsie en Franky, bedankt.
        Franky, check pm aub.
        de gustibus et coloribus non est disputandum
        Greetz, Artur Bex

Comment

De 11-16 is de beste keuze van de tokina,s lees meer de revieuw,s erop na

Comment

Ikzelf werk met de Tamron 10-24 f/3.5-4.5 en ben er heel tevreden over
            Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Working...
            X