Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CalrZeiss 135 f1,8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CalrZeiss 135 f1,8

    Verschillende personen stellen zich weleens de vraag is een Zeiss lens echt beter, voor deze personen hier een aantal test en voorbeeldfoto's gemaakt met dit objectief, geeft de mogelijkheid om zelf te oordelen

    1ste beeld is op 1,8, kun je zie hoe de lens zich gedraagt in de hoeken, eerste set niet commerciele beelden kun je zien op full size (25mp)
    is een vertaling uit het bulgaars


  • #2
    Re: CalrZeiss 135 f1,8

    Ziet er leuk uit, maar iets teveel LoCA naar mijn goesting

    http://belfo.photo-forum.net/135-18/DSC02124.jpg

    Comment


    • #3
      Re: CalrZeiss 135 f1,8

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Ziet er leuk uit, maar iets teveel LoCA naar mijn goesting
      Da's voor mijn part ook het enige waarin deze lens qua beeldkwaliteit geen perfect resultaat neerzet.
      Vanaf f/1.8 is ze in elk geval even scherp als andere lenzen na een stop of meer dichtknijpen.

      En het is geen compact lichtgewichtlensje natuurlijk, waardoor ik persoonlijk veel vlugger naar de 100/2 dan naar deze greep. De CZ135 is bijgevolg ondertussen weer verkocht.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: CalrZeiss 135 f1,8

        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
        Da's voor mijn part ook het enige waarin deze lens qua beeldkwaliteit geen perfect resultaat neerzet.
        Vanaf f/1.8 is ze in elk geval even scherp als andere lenzen na een stop of meer dichtknijpen.

        En het is geen compact lichtgewichtlensje natuurlijk, waardoor ik persoonlijk veel vlugger naar de 100/2 dan naar deze greep. De CZ135 is bijgevolg ondertussen weer verkocht.
        Oh daar twijfel ik niet aan, maar je weet eigenlijk wel op wie ik reageer hé

        Aan hem raad ik aan enkele van de High-End Nikkors en Canons eens goed van naderbij te bekijken...

        Comment


        • #5
          Re: CalrZeiss 135 f1,8

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Aan hem raad ik aan enkele van de High-End Nikkors en Canons eens goed van naderbij te bekijken...
          Canon heeft geen 135mm f1,8 maar de 135mm f2 L is ook heel erg goed.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: CalrZeiss 135 f1,8

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Canon heeft geen 135mm f1,8 maar de 135mm f2 L is ook heel erg goed.
            Volkomen gelijk maar ik bedoelde de nog duurdere 200mm f/2 kleppers

            Comment


            • #7
              Re: CalrZeiss 135 f1,8

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Volkomen gelijk maar ik bedoelde de nog duurdere 200mm f/2 kleppers
              Die zal zeker beter zijn, maar voor mij is die net iets te duur (en te zwaar).

              Het voordeel van de Canonlenzen tegenover de Carl Zeiss is ook dat Canon er wel een AF-motor in kan steken.
              (Als je dan toch geen AF wil, dan kan je die nog altijd uitschakelen.)
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: CalrZeiss 135 f1,8

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Volkomen gelijk maar ik bedoelde de nog duurdere 200mm f/2 kleppers
                Inderdaad. Ik heb de 200 F2 IS eens serieus aan de tand kunnen voelen, en sindsdien heeft het woord 'scherp' voor mij een nieuwe betekenis gekregen .
                Hetzelfde zal wel gelden voor de Nikkor.
                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                Comment


                • #9
                  Re: CalrZeiss 135 f1,8

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Die zal zeker beter zijn, maar voor mij is die net iets te duur (en te zwaar).
                  Zeer juist voor de meesten onder ons, maar mijn reactie stond volledig in het teken van deze zin:

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Verschillende personen stellen zich weleens de vraag is een Zeiss lens echt beter,

                  Comment


                  • #10
                    Re: CalrZeiss 135 f1,8

                    Comment


                    • #11
                      Re: CalrZeiss 135 f1,8

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Die zal zeker beter zijn, maar voor mij is die net iets te duur (en te zwaar).

                      Het voordeel van de Canonlenzen tegenover de Carl Zeiss is ook dat Canon er wel een AF-motor in kan steken.
                      (Als je dan toch geen AF wil, dan kan je die nog altijd uitschakelen.)
                      Bij Canon en Nikon wel. Sony heeft Carl Zeiss lenzen met autofocus . Tijdje geleden de 85mm f/1.4 Planar (denk dat het Planar is) even in m'n handen kunnen houden...maar deze is nog beter (ja, dat kan nog ).

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Ziet er leuk uit, maar iets teveel LoCA naar mijn goesting
                      Ben het met je eens, maar het blijft een fantastische lens. Hebben de Nikkor en Canon 135mm's hier ook geen last van ? Hoorde van een 300mm f/4 L IS USM gebruiker dat hij het ook merkt op die lens.
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                      Comment


                      • #12
                        Re: CalrZeiss 135 f1,8

                        Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                        Ben het met je eens, maar het blijft een fantastische lens. Hebben de Nikkor en Canon 135mm's hier ook geen last van ? Hoorde van een 300mm f/4 L IS USM gebruiker dat hij het ook merkt op die lens.
                        Het is inderdaad een geweldig objectief, dat wijzen de foto's immers uit

                        Natuurlijk hebben verschillende Nikkors dit ook in verschillende gradaties. Met de Nikon 135mm f/2 heb ik geen ervaring, maar meestal zijn die LoCA's het meest zichtbaar bij de oudste exemplaren (bv 85mm f/1.4D en 180mm f/2.8D). Bij de recentere objectieven zijn deze LoCA's bijna altijd zeer minimaal tot onvindbaar. Bij de AFS 50mm f/1.4G zie je ze sporadisch opduiken tussen f/1.4 en f/2. De "exotische" AFS VR 200mm f/2 waar ik het in de antwoorden hierboven over heb, is in alle omstandigheden volledig vrij van alle vormen van CA.

                        Comment


                        • #13
                          Re: CalrZeiss 135 f1,8

                          Blijft dus raar waarom CZ en Sony dit niet hebben opgelost ...ze hebben immers al bewezen dat ze schitterende lenzen kunnen maken (16-35, 24-70, 70-300G, 70-400G). Alleen primes blijven precies een zwakker punt...nog vreemder als je je realiseert wat (Konica-)Minolta vroeger allemaal had.
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                          Comment


                          • #14
                            Re: CalrZeiss 135 f1,8

                            Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                            Blijft dus raar waarom CZ en Sony dit niet hebben opgelost ...ze hebben immers al bewezen dat ze schitterende lenzen kunnen maken (16-35, 24-70, 70-300G, 70-400G). Alleen primes blijven precies een zwakker punt...nog vreemder als je je realiseert wat (Konica-)Minolta vroeger allemaal had.
                            laat je niets wijsmaken alle lenzen van die categorie hebben daar last van, zelfs de veel eenvoudigere recente nikkor 50mm 1,4 heeft dat zelfde fenomeen, de sigma 50 1,4 heeft daar minder last van maar ten koste van een iets minder mooi bokeh bij open diafragma. Dat is eigen aan een objectief met groot diafragma opening en iet of wat van kwaliteit.

                            Om LoCA volledig te vermijden zou men het objectief nog veel zwaarder en groter moeten maken, zou een ernstig nadeel worden voor gebruik, beter gezegd er zou geen kat die lens nog kopen. bvb de nikor 200mm f2 weegt rond de 3kg met een prijskaartje van rond de 4000€. Dat is in mijn ogen enkel niet handelbaar maar ook niet betaalbaar. Ik heb liefst iets dat je kunt gebruiken.

                            In de praktijk heb je weinig of geen last van LoCa en als het wel stoort is het in vele gevallen eenvoudig te verwijderen. De beelden bevestigen dat er weinig LoCa problemen zijn met deze lens , en is ook wat de auteur/fotograaf in zijn commentaar schrijft.

                            een 135 mm lens welke op f1,8 bij 25mp FF een scherp beeld toont ook in de hoeken is geen sinecure, en dit dan nog met zulk een mooi bokeh.

                            als je de beelden goed bekijkt zul je zien dat deze lens uitmunt in
                            scherpte/detail
                            gelijkmatig goed contrast bij alle tinten
                            ontzettend mooi bokeh
                            en zeer mooie kleurweergave


                            Primes zwakker punt bij sony ? waar haal je dat uit ?
                            btw. er komt een nieuwe Sony/Zeiss 24mm f2 volgende maand op de markt.
                            de 500mm zal waarschijnlijk september zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: CalrZeiss 135 f1,8

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              laat je niets wijsmaken alle lenzen van die categorie hebben daar last van, zelfs de veel eenvoudigere recente nikkor 50mm 1,4 heeft dat zelfde fenomeen, de sigma 50 1,4 heeft daar minder last van maar ten koste van een iets minder mooi bokeh bij open diafragma. Dat is eigen aan een objectief met groot diafragma opening en iet of wat van kwaliteit.

                              Om LoCA volledig te vermijden zou men het objectief nog veel zwaarder en groter moeten maken, zou een ernstig nadeel worden voor gebruik, beter gezegd er zou geen kat die lens nog kopen. bvb de nikor 200mm f2 weegt rond de 3kg met een prijskaartje van rond de 4000€. Dat is in mijn ogen enkel niet handelbaar maar ook niet betaalbaar. Ik heb liefst iets dat je kunt gebruiken.

                              In de praktijk heb je weinig of geen last van LoCa en als het wel stoort is het in vele gevallen eenvoudig te verwijderen. De beelden bevestigen dat er weinig LoCa problemen zijn met deze lens , en is ook wat de auteur/fotograaf in zijn commentaar schrijft.

                              een 135 mm lens welke op f1,8 bij 25mp FF een scherp beeld toont ook in de hoeken is geen sinecure, en dit dan nog met zulk een mooi bokeh.

                              als je de beelden goed bekijkt zul je zien dat deze lens uitmunt in
                              scherpte/detail
                              gelijkmatig goed contrast bij alle tinten
                              ontzettend mooi bokeh
                              en zeer mooie kleurweergave


                              Primes zwakker punt bij sony ? waar haal je dat uit ?
                              btw. er komt een nieuwe Sony/Zeiss 24mm f2 volgende maand op de markt.
                              de 500mm zal waarschijnlijk september zijn.
                              Ach, zoals gewoonlijk kronkel je alweer in allerlei bochten om je groot gelijk proberen te halen

                              En waar zou je die 500mm op aanraden? De NEX series zeker

                              Comment

                              Working...
                              X