Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

L lenzen van Canon in de praktijk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• L lenzen van Canon in de praktijk

L - lenzen van Canon krijgen het label 'stof - en waterbestendig' mee.
    Wat betekent dit in de praktijk. Wat kan zo'n lens hebben zonder er last van te krijgen? Wat met de garantie indien de lens toch last krijgt van water - of stofschade?

Kunnen 'echte' gebruikers (dus mensen die ze gebruiken in slechtere weersomstandigheden) van deze lenzen hier de degelijkheid van de L - reeks beamen. Of moet men in de praktijk toch maar best uitkijken?

Grtz,
    K.

Re: L lenzen van Canon in de praktijk

Buiten regen heb ik een echte ervaring met een vloeistof.

Op een verjaardagsfeest mocht ik foto's nemen en toen struikelde iemand en kreeg mijn 17-40 L en canon 50D een volledige pint over zich.

De lens en body werken nog steeds. De eerste dagen hing er wel een jupiler geur

In de gietende regen heb ik ze nog niet gebruikt maar als het miezelt blijft ze tijdens en nadien perfect werken.

Grtz
    ::: Flickr :::

Comment

Opletten, niet alle L-lenzen zijn stof- en regen bestendig (bv. de 70-200L f4 USM).
      Te herkennen aan de aan- of afwezigheid van een rubberen aansluitring achteraan de lens die tegen de body aansluit.
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
        Opletten, niet alle L-lenzen zijn stof- en regen bestendig (bv. de 70-200L f4 USM).
        Te herkennen aan de aan- of afwezigheid van een rubberen aansluitring achteraan de lens die tegen de body aansluit.
        Inderdaad, en hou er ook rekening mee dat de 7d en 5dII 'betere' sealing hebben dan hun voorgangers, maar niet zoals een 1d body hé, dus als je echt in de regen buiten wilt blijven staan zal je toch één van de betere L-lenzen moeten hebben en een 1d body.

Ik ga het in elk geval niet proberen zonder bescherming, heb vorig jaar op de 24h van Spa in de gietende regen gestaan tijdens de SuperTrofeo stint ... maar toch een plastic zak over de body en lens getrokken (40D met 70-200 2.8 IS met zo'n diepvries zakje van den Carrefour ) ... als ik mijn 1dIV op tijd heb voor de 24h dit jaar ga ik in elk geval geen enkel risico nemen en nog altijd de combinatie inpakken als het regent hoor ... ik ken mijn 'bad luck'

Als het miezert leg ik gewoon een echt lederen zeemvel over de camera/lens ... klinkt belachelijk, en ziet er waarschijnlijk ook zo uit, maar ik verbaas me telkens weer hoeveel water zo'n 'chamois' kan opslorpen

Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Ondanks het grote aantal L - lens bezitters hier maar weinig praktijkinfo
          Ik neem aan dat deze lenzen dan voornamelijk voor de hogere kwaliteit aangeschaft worden ipv voor de weersbestendigheid.
          Voor het echte buitenwerk zal ik er dan maar vanuit gaan om best voorzorgen te nemen om body en lens zoveel mogelijk te vrijwaren van vocht.

Grtz,
          K.

Comment

Hoeveel zo'n lens kan verdragen dat is niet zo gemakkelijk te bepalen.
            Ik heb de 24-105 op de 5D gebruikt tijdens de halfvastenstoet, in de regen, en zonder extra bescherming. Het was geen stortbui, maar de camera en lens waren wel helemaal nat, en alles bleef perfect werken.

De 70-200 f2,8 L IS (versie I en II) heb ik in de regen gebruikt op de 1D MKIII, ook zonder problemen. De nieuwe versie heb ik wel tijdens een echte wolkbreuk gebruikt, maar toen heb ik die toch afgeschermd door een paraplu te gebruiken. Het is onmogelijk om die dan helemaal droog te houden, zelfs onder een paraplu.

(de sluitertijd was hier net iets te lang, daardoor staat het paard er niet zo heel scherp op)
            Eerder die dag heeft het nog geregend, en toen heb ik ook de paraplu gebruikt.

Met een plastiek zak of iets dergelijks moet je opletten, eens daar water tussen geraakt zal het nog altijd in de lens kunnen komen door de capillaire werking (zelfs tussen het kleinste openingetje wordt het water naar binnen getrokken).
            Zodra er dus water tussen het plastiek en de lens komt, helpt de afscherming helemaal niet meer...

De spatwaterdichte "L" lenzen kunnen best wel wat verdragen, maar het komt er toch op aan om je gezond verstand te gebruiken. Als je een mogelijkheid hebt om de hoeveelheid water die over de lens en camera komt te beperken, dan moet je dat zeker doen (paraplu, speciale raincoat voor camera + lens...).

Tijdens de stratenloop heeft het ook wat geregend, deze foto is ook met de 1D MKIII + 70-200 f2,8 L IS II gemaakt:

Toen had ik geen paraplu bij, maar het is gelukkig ook niet lang blijven regenen.

Ik blijf dus gewoon verder fotograferen, ook tijdens de regen. Dit zijn maar een paar voorbeeldjes, ik heb nog veel meer "regenfoto's".
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Zeer interessant topic! een zak heb ik ook ooit eens geprobeerd tegen de stofwolken van offroad wagens maar binnenin de zak vormde zich zoveel condens dat ik het toch maar weer zonder gedaan heb.

Zou graag iets vinden wat geen condensvorming heeft én water/stof tegenhoudt. een Gore-tex raincover ofzo?

Comment

Ik heb ooit een uur gefotografeerd in de gietende regen met een 30D en een tamron 17-50 en sigma 70-200, zonder de minste problemen.

Comment

hallo
                  ik heb een beschermhoes van regen werende stof mijn vrouwtje heeft me die op maat van camera en 100-400mm gemaakt met voor en achter kant een elastiek met spannertje op en zo kanje er wel een tijdje me werken in de regen .
                  groetjes benn

Comment

Thnx Black B@ndit, da's al een heel bruikbare reactie

Maar wat met de garantie op zo'n lenzen? Gezond verstand is wss wel aan te raden: dat je ze niet moet onderdompelen ligt voor de hand. Maar stel dat je ze bij een mals buitje blijft gebruiken en er komt toch vocht binnenin de lens. Zou men dan moeilijk doen of gaat men er vanuit dat er bij 'normaal' gebruik geen vocht mag kunnen binnendringen?

Indien niemand hier ervaring mee heeft ga ik ervan uit dat zich dat probleem niet snel zal stellen en dat ze goed afgedicht zijn (of dat de meesten toch heel voorzichtig omspringen met hun materiaal ondanks dat het er zou moeten tegen kunnen )

Grtz,
                    K.
                    Last edited by Kurrrt; 17 juli 2010, 18:15.

Comment

Working...
                    X