Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 10-20mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma 10-20mm

Is een Sigma 10-20mm F4/5.6 een goede keus ? Wou graag een groothoeklens hebben als aanvulling op mijn bestaande lenzen.
    Nu lees ik vaak dat het niet goed zit met de scherpte en AF. Je zou beter af zijn door manueel te focussen, maar dat zie ik echt niet zitten, de AF moet gewoon juist en correct zijn.
    Zijn er mensen die deze lens hebben en content zijn ? Zou graag ook wat foto's zien.
    Welke ander merk kan ik eventueel ook nog kiezen ?
    Ook nog, Sigma heeft een nieuwe lens 8-16mm F4.5/5.6 , prijs ong 700€, ik neem aan dat deze lens beter is in elk opzicht ( schertpe,AF) dan de 10-20mm die zo'n 430€ kost.
    Klopt het ook dat je geen filters kan plaatsen op dit objectief ?
    Last edited by alex606; 8 juli 2010, 23:10.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Re: Sigma 10-20mm

Ik heb de Sigma 10-20 enkele jaren met plezier gebruikt op mijn DX camera en nooit problemen met scherpte en AF ondervonden.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Op www.pixel-peeper.com kan je voorbeeldfoto's zien van enorm veel lenzen.
      Enjoy
      Nikon D80 - 50mm 1.8 - 70-300 VR - SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Nu lees ik vaak dat het niet goed zit met de scherpte en AF.
        toch ongelofelijk wat sommige schrijven...

sigma 10-20 is een zeer goeie breedhoeklens met een ernorme scherpdiepte
        al mijn landschapsfoto's zijn gemaakt met een sigma 10-20
        vanaf een f10 is quasi alles scherp

http://forum.belgiumdigital.com/memb...l-of-fame.html
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

De Sigma 10-20 is inderdaad zowat het beste dat je (zeker voor die prijs) kan vinden.
          Ze is in elk geval beter dan de Tamron 11-18.
          Wil je nog beter, dan kan je naar een nieuwe 8-16mm gaan.

Vergelijken kan je evt. via de tests op www.photozone.de
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Blijkbaar is het toch een degelijke lens, maar ik ben nog niet overtuigd.
            Het gaat deze Sigma worden ofwel de Tamron 17-50 F/2.8. Ze zijn niet echt vergelijkbaar maar het feit dat er een polarisatiefilter op kan, is wel belangrijk. Ook denk ik dat de Tamron scherpere beelden oplevert, iemand die dit kan bevestigen ?

Devid,

zijn deze gemaakt met de Sigma ?

http://forum.belgiumdigital.com/memb...buildings.html
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50

Comment

Als de reden voor de Tamron 17-50 mm, de mogelijkheid is om een pol.filter te gebruiken, dan is dit een groot verschil met wat je in eerste instantie in gedachten had!!
              Op een Sigma 10-20 mm kun je perfect een 77 mm slimline pol.filter plaatsen....maar in de praktijk zal dit niet altijd mooie foto's opleveren. Omdat de beeldhoek van dit objectief zo groot is, krijg je met een pol.filter hele grote kleurgradaties in je foto. Dit is de reden dat het wordt afgeraden om een pol.filter op een ultra groothoek objectief te gebruiken.
              Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                toch ongelofelijk wat sommige schrijven...
                inderdaad, want als ik het volgende lees, valt dat toch ook in de categorie onzin, de scherptediepte als eigenschap van de Sigma benoemen.......

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                sigma 10-20 is een zeer goeie breedhoeklens met een ernorme scherpdiepte
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                  Op een Sigma 10-20 mm kun je perfect een 77 mm slimline pol.filter plaatsen....
                  Met een Hoya kan er zelfs een gewone pola op, zodat je je lensdop ook nog kan gebruiken.

Comment

De mijne had een onscherpe vlek maar is nu binnen voor 'herstelling' (omdat ik niet binnen de 7 dagen inleverde). Wel onder garantie uiteraard.

De AF was daarentegen wel accuraat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      inderdaad, want als ik het volgende lees, valt dat toch ook in de categorie onzin, de scherptediepte als eigenschap van de Sigma benoemen.......
                      voor sommigen is dit eerder een taal forum

Het gaat deze Sigma worden ofwel de Tamron 17-50 F/2.8. Ze zijn niet echt vergelijkbaar maar het feit dat er een polarisatiefilter op kan, is wel belangrijk. Ook denk ik dat de Tamron scherpere beelden oplevert, iemand die dit kan bevestigen ?

Devid,

zijn deze gemaakt met de Sigma ?

http://forum.belgiumdigital.com/memb...buildings.html
                      ga de 17-50 2.8 tamron niet vergelijken met een 10-20 van sigma.
                      Ik heb beiden, 2 goeie lensen en steeds in mijn tas. Maar het zijn twee verschillende lenzen voor verschillende doeleinden.
                      10 mm is zoveeeeeel breder dan 17 mm

idd velen zijn gemaakt met 10-20 mm

(@ hjanssen " zoveeeeel" vind je niet terug in het woordenboek )
                      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Ik heb de (nieuwe) Sigma 10-20 F3.5 op mijn D300S.
                        Zeer scherp, beetje vignetering bij open diafragma.
                        Aanrader.
                        Kijk naar mijn laatste posts (moskee).

Groeten, Bert
                        Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                        www.bertofotografie.be

Comment

Wat doen jullie me aan. Ik heb net een Tamron 17-50 besteld met een set van 3 filters (uv, polar, nd). Nu zeggen jullie dat de Sigma toch scherp is. Dat vind ik het belangrijkste, scherpte en kleuren.
                          Misschien dan toch beter voor de Sigma gaan, aangezien ik eigenlijk wou gaan voor een groothoeklens.

Berto : jij hebt de nieuwe Sigma, dat kunnen we niet echt vergelijken, maar stuur me eens de link door
                          Last edited by alex606; 9 juli 2010, 18:12.

Comment

Ik heb de Sigma 10-20 zelf een aantal jaar gebruik, super lens die zeer scherp is en weinig last van vignetering.Deze heb ik vorig jaar verkocht om de Tokina 11-16 F2.8 aan te schaffen.Deze speelt toch wel een categorie hoger dan de Sigma
                            Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
                            www.cromagnonman.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
                              De mijne had een onscherpe vlek maar is nu binnen voor 'herstelling' (omdat ik niet binnen de 7 dagen inleverde). Wel onder garantie uiteraard.

De AF was daarentegen wel accuraat.
                              Dat heb ik ook gehad bij zo'n Sigma 10-20, ik heb er toen een nieuwe voor gekregen.

Met de AF heb ik ook nooit problemen gehad, maar de scherpte was nooit echt "super" te noemen, de foto's hadden altijd wat meer verscherping nodig (dat was ook zo bij de tweede).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X