Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschapfotografie: een lichtsterke 50mm 1.4 vs 8-16mm 1/4.5-5.6 DC HSM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Landschapfotografie: een lichtsterke 50mm 1.4 vs 8-16mm 1/4.5-5.6 DC HSM

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Kwestie van de juiste software gebruiken, bv DxO6(de lensmoduul 8-16 zal er nog wel niet zijn)
    Welke software is dit?
    Ik ben niet zo gekend met postprocessing; eenerzijds wil ik de foto's van in het begin zo goed mogelijk, hooguit gebruik ik AdobeBridge met de CamereRaw aanpassingen (vignettering, witbalans,saturatie,..). Anderzijds nog geen tijd gevonden om FS deftig te leren, ik zie er ook geen beginnen aan
    Momenteel in opleiding dus erg bedankt voor uw kritiek!
    ---------------------------------------------------------------------------------------
    Sony A700 met enkele glaasjes, reportageflits, statief, Elinchrome 4Dlite set

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Kwestie van de juiste software gebruiken, bv DxO6(de lensmoduul 8-16 zal er nog wel niet zijn), en dan komt alles er netjes haaks uit. Ook met de nieuwe lenscorrectiemoduul van Photoshop en LR werkt het zo.

Bij DxO6 kunnen zelfs de foto's van een 15mmFE perfect recht gemaakt worden. Op vakantie gebruik ik deze funktie weleens omdat de Sigma 15mm FF een stuk kleiner is als de Sigma 15-30. Het enige probleem s het inschatten van het resultaat vooraf.
      Dat kan idd een alternatief zijn, enkel moet je er dan wel rekening mee houden dat je bvb op vrij grote afdrukken een schrijnend gebrek aan beeldkwaliteit krijgt, ik heb dit in het verleden behoorlijk vaak geprobeerd ( ik kan zelf afdrukken tot A1 formaat) en vaak kwam ik tot teleurstellende resulaten , webplaatjes zullen echter geen probleem zijn. Niks gaat boven een lens die de foto maakt zoals je hem wil, of toch in de mate van het mogelijke
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
        Dat kan idd een alternatief zijn, enkel moet je er dan wel rekening mee houden dat je bvb op vrij grote afdrukken een schrijnend gebrek aan beeldkwaliteit krijgt, ik heb dit in het verleden behoorlijk vaak geprobeerd ( ik kan zelf afdrukken tot A1 formaat) en vaak kwam ik tot teleurstellende resulaten , webplaatjes zullen echter geen probleem zijn. Niks gaat boven een lens die de foto maakt zoals je hem wil, of toch in de mate van het mogelijke
        Ik zou de 8-16 bij technische foto's vooral gebruiken tussen de 14 en 16mm. Vermoedelijk zijn die afdrukken wel geslaagd op groot formaat. Leuke kiekjes (feestjes.. artificial) zijn te maken met 8mm.
        Last edited by Focus007; 14 juli 2010, 22:42.
        ---------------------------------------------------------------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
          In Canada heb je voor landschappen al heel veel aan een basislens zoals een 18-55mm , een 10-20 ofzo kan in bepaalde omstandigheden handig zijn maar is geen must. Vorig jaar had ik voor landschappen een 16-35 bij op een FF camera dan, die heb ik op zowel 16 , 35 en daar tussenin gebruikt, ik heb zelfs heel veel goede landschapfoto's kunnen maken met een 100-400mm. Persoonlijk zou ik niet direct kiezen voor een 8-16 , da's heel erg breed en kan erg onrealistisch ogende beelden teweegbrengen.
          ik heb gelezen dat op 12mm de vertekning bijna onbestaande is en dat is ook groot voordeel, vergelijk maar eens de andere 12mm lenzen
          Last edited by koen1950; 15 juli 2010, 16:44.

Comment

Een 8-16 lijkt me ook wat overkill voor echte landschapsfoto's...
            Dan neem je volgens mij beter een 10-20 of 12-24 of die 15-30 zoals reeds aangegeven.
            Vergeet ook niet dat je veel landschappen mooi kan fotograferen met een tele ook...
            [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
              Een 8-16 lijkt me ook wat overkill voor echte landschapsfoto's...
              Dan neem je volgens mij beter een 10-20 of 12-24 of die 15-30 zoals reeds aangegeven.
              Vergeet ook niet dat je veel landschappen mooi kan fotograferen met een tele ook...
              iemand die de 8-16mm heeft zal ook wel een tele hebben , je houd het niet op een groothoek alleen, het zou de best gecorrigeerde breedhoek zijn voor het moment, in die klasse
              Last edited by koen1950; 16 juli 2010, 06:45.

Comment

Ik heb besloten en hou het op de 8-16mm van Sigma voor de Sony A700.
                Een echte tele heb ik nog niet, dat is voor volgend jaar als Canada eraan komt. Morgen vertrek ik naar italie en ik ben ervan overtuigd dat ik van de lens ga genieten :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Focus007 Bekijk bericht
                  Ik heb besloten en hou het op de 8-16mm van Sigma voor de Sony A700.
                  Een echte tele heb ik nog niet, dat is voor volgend jaar als Canada eraan komt. Morgen vertrek ik naar italie en ik ben ervan overtuigd dat ik van de lens ga genieten :-)
                  Ik denk dat je er van zal genieten toch volgens de test die ik gelezen heb

Comment

Working...
                  X