Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens IPV kitlens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke lens IPV kitlens?

ik heb een D5000 , D90 & een 18-105 lens. ( binnenkort een 50mm 1.8)
    nu wil ik mijn D5000 verkopen met de 18-105 lens.

maar welke zou ik dan in de plaats kopen voor op mijn D90?
    ik dacht aan:

Nikkor AF-S 16-85mm DX f/3.5-5.6 G ED VR.
    Nikkor AF-S 24-120mm F 3.5-5.6 G ED VR

of iets anders?

alvast bedankt x
    Nikon D90 + grip - Nikon D5000 +grip - AF-S NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G - nikon SB-600

Re: welke les IPV kitlens?

Nikon 17-55 AF-S DX f2.8, betaalbaar tweedehands te vinden, en een topper

Comment

Eigenlijk dezelfde lens(kwa brandpunt), de één voor DX en de andere voor FX. Dus een 16-85, maar ook een 17-55 is natuurlijk een topper. Wil je het iets betaalbaarder houden: een Tamron 17-50 2.8.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Nikon 17-55 AF-S DX f2.8, betaalbaar tweedehands te vinden, en een topper
        Hangt er natuurlijk vanaf wat TS betaalbaar vindt....
        Tamron 17-50 is idd een goede en betaalbare keuze.

peter
        www.peterlaurent.be

Comment

Kijk hier: http://home.kpn.nl/braak117/kwalitei...bjectieven.pdf
          eens naar het verschil tussen de 2 genoemde objectieven.
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

de Nikkor AF-S 17-55mm F 2.8 is veel te duur voor mij. ( & wil er lang niet zoveel geld aan geven)
            daarom dacht ik aan de Nikkor AF-S 16-85mm. maar de f/3.5-5.6 is wel minder.

de Tamron 17-50 is idd een goed betaalbaar. maar gaat het niet moeilijk zijn om maar tot 55 te kunnen gaan ipv 105. of zal dat wel wennen?

& ga ik het verschil zwaar merken tegenover mijn kitlens?

dus.. nu de 17-50 & dan achteraf mss de 70-200 ofz?

x
            Nikon D90 + grip - Nikon D5000 +grip - AF-S NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G - nikon SB-600

Comment

Sommige zegge dat de Tamron 17-50 scherper is op 50mm dan de 50mm 1.8D.
              dus waarom dan de 50mm kope?

& ook qua mm zijn de Tamron 17-50 & de nikkor 50mm toch nie gewldig samen?
              alle ik bedoel. toch allebij 50mm & lichtsterk.

of dan toch mijn kitlens houden & de 50mm bijkopen?
              of iets anders..

ik weet het niet meer...

Comment

Laat je hoofd niet gek maken door allerlei cijfer/reviews/kommentaren...
                Ik heb indertijd mijn D90 gekocht met de 16-85 en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Ondertussen heb ik wel extra lichtsterk glas gekocht, maar als all-round lens is de 16-85 toch wel een heel goede keuze. Als ik op reis ga, is dat de enige lens die meegaat. En zelfs in mindere lichtomstandigheden (bv in een bunker, of in de metro) heb ik doorgaans weinig problemen. De D90 is zeker bruikbaar tot 1600 ISO, en voor langere sluitertijden ga je meestal wel ergens een paal of een stuk muur vinden waar je kan tegenaan leunen. Vergeet ook niet dat je soms een grote scherptediepte nodig hebt, dus waar blijf je dan met je groot diafragma?
                Nikon Df

Comment

Re: welke lens IPV kitlens?

maar is het verschil tussen de 16-85 echt de moeite tegenover mijn 18-105?

dus, de 16-85 als all round lens..
                  50mm 1.8
                  & dan later mss een 70-200?

is dit een mooie combinatie? alle, zo zie ik het.
                  of moet ik het tcoh anders gaan bezien?
                  Last edited by Tom178; 13 juli 2010, 23:38.

Comment

Denk dat de 16-85 perfect te combineren valt met een eventuele uitbreiding met bv. 70-200 of 70-300 of 80-200 of 80-400. Mogelijkheden zat. Of het de moeite loont, is iets wat ieder voor zich moet uitmaken (heb zelf geen ervaring met 18-105)
                    Nikon Df

Comment

Het verschil tussen een 16-85 en 18-105 is niet groot.

Scherpte is quasi gelijk. Beide VR. Lichtsterkte = gelijk. Enig verschil is het bereik.

Wil je écht upgraden en écht verschil merken in je foto's, dan kies je voor lichtsterker glas: een constante f2.8 zoom. Daardoor kan je meer subjecten isoleren en win je wat lichtsterkte (lagere ISO's of kortere sluitersnelheden voor hetzelfde beeld, in vgl met de 18-105mm)

Maar je budget is niet hoog. Dan is de Tamron een logische optie. Beeldkwaliteit evenwaardig aan de Nikon 17-55mm. Maar een pak compacter.

De 50mm f1.8 kan je dan nog even op pauze zetten en ik zou het inboeten aan tele (50mm ipv 105mm) gebruiken om ergens tweedehands een 55-200mm aan te schaffen. Die kan je vinden voor niet veel meer dan een nieuwe 50mm. Of omgekeerd. De 50mm f1.8 kopen en later een 55-200mm... jouw keus, afhankelijk of je vaak veel inzoomt. Of beide 2dehands (90 euro is gangbare prijs voor een 50mm f1.8)...

De 50mm f1.8 is wel handig. Zeer klein en mooi voor portretjes (pas echt scherp vanaf f2 of f2.2). De Tamron is echter ook goed voor portretjes op 50mm, met een niet veel lager diafragma: f2.8.

Geen eenvoudige keuze alleszins.

Comment

ik kan niet kiezen.. ik hoor zoveel

18-105 houden.. prime en/of zoom bijkopen.

alles weg. 17-50 + zoom lens kopen ..& dan geen prime.. want dat is dan nie echt nodig.

moeilijk, moeilijk , moeilijk..

maar de 17-50 heeft geen beeldstabilisatie. (ofwel moet je de deerdere kopen) dan zou de 16-85 toch beter moeten zijn. zo lijkt het toch voor mij. wel niet zo lichtsterk, maar wel VR, dus dat compenseert toch een beetje.

of ben ik helemaal fout?

Comment

Niet twijfelen, de 16-85mm is een super lens ! Die 2mm extra in de groothoek maken zeker het verschil ! Ok, ze is duurder dan de 18-105mm, maar je gaat er geen minuut spijt van hebben. Ik heb deze aangevuld met de nikkor 70-300mm en deze combinatie is voor mij prima !!
                          Succes met je keuze !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom178 Bekijk bericht
                            maar de 17-50 heeft geen beeldstabilisatie. (ofwel moet je de deerdere kopen) dan zou de 16-85 toch beter moeten zijn. zo lijkt het toch voor mij. wel niet zo lichtsterk, maar wel VR, dus dat compenseert toch een beetje.

of ben ik helemaal fout?
                            VR is niet hetzelfde als groter diafragma. VR heeft geen invloed op sluitertijd en ISO waarden als het gaat om actie vast te leggen. Terwijl een groter diafragma dat wél heeft: kortere sluitersnelheden mogelijk (scherpere foto's, bewegende objecten niet onscherp en beter bevroren) of lagere ISO, dus minder ruis in dezelfde foto. VR compenseert alleen de beweging van je camera en je handen en is dus nutteloos voor bewegende onderwerpen. Als je vaak zonsondergangen, monumenten, museau's of foto's van tuinen in de avond neemt... ga dan voor VR of andere beeldstabilisatie. Neem je foto's van mensen en dieren, en graag een portret met mooie zachte achtergrond, ga dan voor een lens met een f2.8. Of ga voor de 50mm f1.8

Om het nog wat moeilijker te maken (of eenvoudiger, te zien hoe je het bekijkt):

Sigma 17-50mm f2.8 met beeldstabilisatie

Wel 600 euro...

Comment

ik heb iemand die mijn oude camera gaat kopen. wel zonder lens.

dus ik hou mijn 18-105
                              nu ben ik aant twijfelen om de 50mm 1.4 te kopen ipv de 1.8

maar welke? de AF-S of de AF-D?

Comment

Working...
                              X