Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatiefilter

L.S.
    Ik fotografeer met veel plezier met een Olympus E 520 met een erg goede lens (Zuiko Digital ED 12-60 mm 1:2,8 4.0). Hierop heb ik altijd een B&W UV-filter.
    Binnenkort ga ik op reis naar Portugal. Om die reden heb ik een B&W circulair polarisatiefilter aangeschaft. Hierover heb ik een aantal vragen:
    -Kun je het polarisatiefilter gebruiken in combinatie met het UV-filter?
    -Hoe haal je het maximale effect uit je filter en hoe neutraliseer je het effect zoveel mogelijk?
    -Verlies je veel aan lichtsterkte en kun je het filter derhalve beter verwijderen onder slechtere lichtomstandigheden?
    -Kun je het filter gebruiken in combinatie met flitslicht?
    Ik hoop, dat iemand mij antwoord kan geven op bovenstaande vragen en houd me aanbevolen voor overige tips.
    Bij voorbaat dank,
    Ruud

Re: Polarisatiefilter

de meeste antwoorden vind je hier op het forum als je een beetje zoekt, maar hier zijn mijn € 0.02:
    - filters samen gebruiken is bijna nooit nodig en je riskeert meer ghost en flare. Bovendien heb ik zelf al gemerkt dat de 2 filters soms moeilijk los van elkaar te maken zijn! Aangezien de UV filter zelf eigelijk niks doet, zou ik hem er zeker afhalen als je de pola erop zet.
    - draaien aan het voorste element! Sommmige hebben een stip of hendeltje, dat je zo goed mogelijk naar de zon moet doen wijzen voor maximaal effect. Anders zal je het effect door de zoeker moeten evalueren.
    - je verliest tot ongeveer 2 stops. Dat is inderdaad voldoende om de filter eraf te halen als je binnen fotografeert.
    - Als je flitst omdat het te donker is, dan zou ik de pola eraf halen. Als je flitst als invulling, dat gaat natuurlijk perfect samen.

veel plezier!
    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
    Flickr album Homepage

Comment

Zoals al aangegeven vindt je alle antwoorden op jou vragen op het forum terug. Je zult zien dat de afgelopen twee weken diverse topics zijn gestart over het zelfde onderwerp hier vindt je vast je antwoorden op de door jou gestelde vragen

Comment

Dank voor de duidelijke antwoorden. Precies wat ik weten wilde.
        Vriendelijke groet, Ruud

Comment

Working...
        X