Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Donkere hoeken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Donkere hoeken

Sinds juli 2009 ben ik in het bezit van een Canon Eos 500d. Ik ben hier nog zeer content mee. Maar de laatste tijd valt mij vooral bij landschapsfotografie op dat mijn foto's behoorlijk donkere hoeken hebben. Ik vermoed dat het aan de lens(zen) ligt, vandaar de posting bij deze catagorie.

Ik ben in het bezit van twee lenzen, één canon 18 - 200 mm lens waarbij ik het meeste last heb van deze donkere hoeken (soms zelfs cirkels) en één Sigma 10 - 22 mm lens.

Wie weet waar het aan ligt en hoe ik deze donkere hoeken kan voorkomen?

Mvg.

Dennis
    www.panoramio.com/user/414509

Re: Donkere hoeken

Je hebt er een filter op?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Veel breedhoeklenzen hebben last van vignetering, dat kan meestal softwarematig opgelost worden. Trek in RAW dan kan je beter aanpassen.
      Een polarisatiefilter kan het effect nog versterken, of om zeep helpen als het geen filter is voor een uwa zoals je sigma 10-22 er eentje is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Wubs Bekijk bericht
        Maar de laatste tijd valt mij vooral bij landschapsfotografie op dat mijn foto's behoorlijk donkere hoeken hebben.
        wat heb je veranderd, als je schrijft, de laatste tijd.
        ga er vanuit dat je het eerst niet had?
        grt,bouk.
        Last edited by bouk; 29 juni 2010, 09:50. Reden: ';,./
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Je hebt er een filter op?
          Nee ik gebruik geen filter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
            Veel breedhoeklenzen hebben last van vignetering, dat kan meestal softwarematig opgelost worden. Trek in RAW dan kan je beter aanpassen.
            Een polarisatiefilter kan het effect nog versterken, of om zeep helpen als het geen filter is voor een uwa zoals je sigma 10-22 er eentje is.
            Eigenlijk is alleen de canonlens van 18 - 200 mm lens storend, de groothoek lens valt mee. Ik probeer het nu weg te werken met een fotoprogramma, maar daar zit veel werk in. Uitsnijden is niet altijd een optie vanwege de compositie.

Comment

heb hier ook een 18-200 gebruikt op mijn canon en geen problemen.
              heb je er een originele zonnenkap op zitten.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                heb hier ook een 18-200 gebruikt op mijn canon en geen problemen.
                heb je er een originele zonnenkap op zitten.
                grt,bouk.
                Nee bij deze lens zat geen zonne kap, wel bij de groothoek lens, maar die past niet op de telelens.

Ik bewerk mijn foto's met Paint Shop Pro zit daar ook een tool op waarbij je de donkere hoeken in 1 keer kunt corrigeren?

Als ik weet wat ik fout doe dan kan ik er wat aan doen, want ik zou graag dit probleem willen verkomen, of als dat niet mogelijk is corrigeren.

Mvg.

Dennis

Comment

diafragma wat verder dichtknijpen en je gaat minder last hebben van vignettering...
                  is nu éénmaal een lensprobleem...
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

Comment

Veel fabrikanten maken schitterende lichtsterke lenzen, die optisch zeer goede resultaten neerzetten. Maar vol open zijn er veel die last hebben van vignettering. Ikzelf heb de NIkon 24-70 2.8: ook deze heeft op 24 mm volopen last van die kwaal. Ik heb er intussen bij Konijn een paar andere geprobeerd en bij allemaal hetzelfde probleem. Dus gaatje wat toeknijpen en probleem opgelost.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      diafragma wat verder dichtknijpen en je gaat minder last hebben van vignettering...
                      is nu éénmaal een lensprobleem...
                      Ik ga het uitproberen. Bedankt voor de tip.

Hoe zit het met lenzen die een kleiner bereik hebben? Hebben deze minder last van Vignettering? Bijvoorbeeld een lens van 100 - 200 of 18 - 55.

Mvg.

Dennis

Comment

Ik denk dat het van de lensbouw afhangt als de een het heeft heeft de andere het ook (zelfde type natuurlijk) maar hoe groter de beeldhoek hoe meer last je hebt van vignettering.
                        En het hangt ook van het gebruikte diafragma af natuurlijk, hoe meer je het diafragma knijpt hoe minder last.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Ikzelf heb een nikon 18-135 lens (DX of APS-C formaat), welke ook vignetering heeft in bepaalde condities. Ik heb ermee leren leven, vooral nadat ik in photoshop een 'devignetting'(?) functie vond waar je dit er zo uit hebt.

Ik heb nu al een tijdje de 24-70 f2.8 full frame op leen en deze geeft nooit vignetering op welk diafragma dan ook.
                          Dit heeft waarschijnlijk ook zeer te maken met het gebruik van een full frame lens op een APS-C formaat fototoestel, je cropt als het ware al een groot deel van je foto bij elke foto die je trekt.

Comment

ik verkocht m'n 24-105 voor die reden, massa's vignetering op fullframe!
                            Lensconstructeurs willen de zoomrange zo groot mogelijk maken, of de breedhoek zo breed mogelijk, dat je toch nog fotos kan maken, maar dit ten koste van de beeldkwaliteit.
                            Beter een kortere zoomrange en kwalitatief hoogstaande fotos op alle zoombereik.

18-200 is een nog extremere zoomrange, als je niet van lenzen wil wisselen moet je de mindere beeldkwaliteit erbij nemen, altijd een compromis.
                            De Sigma 10-20 heb ik ook nog gehad, idem wegens extreme breedhoek (en goedkopere Sigma), de Canon 10-22 zou dit normaal minder moeten hebben.

Waarom nog geen Sigma 50-500
                            We hebben allemaal wel eens van die extreme lensbereiken en groothoeken gekocht, maar dan uiteindelijk weer verkocht.

De Canon 16-35 II is wel eentje die ik graag es zou testen
                            Last edited by CanonYouCan; 29 juni 2010, 23:22.

Comment

Working...
                            X