Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

combinatie Prime & Macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• combinatie Prime & Macro

Voor mijn Nikon D90 toestel (met 18-105 objectief) wil ik me nu een prime objectief aanschaffen zodat ik ook foto's kan nemen in situaties met minder licht (ik dacht aan Nikon AF 50mm f/1.4 D; 289 euro).

Op mijn vroegere Sony DSC-H50 bridge camera had ik echter ook de mogelijkheid om macro foto's te trekken. Een macro objectief voor mijn D90 staat dan ook hoog op mijn verlanglijstje maar gezien mijn totaalbudget voorlopig beperkt is tot 300 à 350 euro zal ik waarschijnlijk moeten kiezen: of een prime, of een macro lens.

Vraag is of er ook een combinatie van beiden bestaat? Bv. een prime lens met macroknop?

Re: combinatie Prime & Macro

Alle lenzen met een vast brandpunt noemt men primes.
    Alle echte macrolenzen hebben een vast brandpunt.
    Dus alle echte macrolenzen zijn ook primes.

Met een macrolens ben je niet beperkt tot macrowerk alleen, he.
    Je kan een macrolens ook gebruiken als korte tele of als lange portretlens.

Sven
    Sony A58 met glas, Fuji X-E1
    Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
    Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tagora Bekijk bericht
      Voor mijn Nikon D90 toestel (met 18-105 objectief) wil ik me nu een prime objectief aanschaffen zodat ik ook foto's kan nemen in situaties met minder licht (ik dacht aan Nikon AF 50mm f/1.4 D; 289 euro).

Op mijn vroegere Sony DSC-H50 bridge camera had ik echter ook de mogelijkheid om macro foto's te trekken. Een macro objectief voor mijn D90 staat dan ook hoog op mijn verlanglijstje maar gezien mijn totaalbudget voorlopig beperkt is tot 300 à 350 euro zal ik waarschijnlijk moeten kiezen: of een prime, of een macro lens.

Vraag is of er ook een combinatie van beiden bestaat? Bv. een prime lens met macroknop?
      de leukste primes voor een D90 zijn de 35mm 1.8, als allround standaard lens...

en de 85mm 1.8 of 1.4 portret lens

Macro lenzen kunnen ook als portret lenzen gebruikt worden, maar zijn nogal traag... en gaan wel eens hunten...

de 50mm lens is een prima lens op Fullframe...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

maakt dat nu echt zoveel uit? dat verschil tussen 35mm en 50mm voor Dx en FF

ik weet dat je met 35mm de standaardbeeldhoek benadert bij DX-sensor, maar als je nu liever met 50mm werkt?
        Nikon D7000 en wat lenzen.
        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

http://shop.studio73.be/photo/lenses...kor-f-2-8-g-ed
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
            maakt dat nu echt zoveel uit? dat verschil tussen 35mm en 50mm voor Dx en FF

ik weet dat je met 35mm de standaardbeeldhoek benadert bij DX-sensor, maar als je nu liever met 50mm werkt?
            absoluut! als je liever met 50mm werkt op DX, dan moet je die kopen!

persoonlijk merk ik dat ik mijn 50mm VEEL meer gebruik nu op m'n FX dan vroeger op m'n DX... vandaar... En d'r is best veel verschil tussen 35mm en 50mm...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

ja, verschil is er, maar je moet toch zien met wat je graag werkt. het kan toch zijn dat een 50mm je beter licht op dx dan een 35mm
              Nikon D7000 en wat lenzen.
              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tagora Bekijk bericht

Tamron 60/2 Macro: lichtsterk, macro, en genoeg mm voor potrret.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Of de sigma 105 2.8 macro is zo goed als nikon
                  Sigma 50mm F/2.8 EX DG Macro 1:1 - Nikon (AF / DX), FujiFilm (AF)
                  Voor close-ups en algemene fotografie
                  Actuele voorraad status:

Direct leverbaar

Meer info >>

€ 259,00

Sigma 70mm F/2.8 EX DG macro 1:1 - Nikon (FX, DX), FujiFilm (AF)

Actuele voorraad status:

Direct leverbaar

Meer info >>

€ 379,00

Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro 1:1 - Nikon (FX, DX), FujiFilm (AF)
                  389 euro
                  en dat bij kamera express.nl
                  Last edited by koen1950; 23 juni 2010, 11:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                    maar als je nu liever met 50mm werkt?
                    dan doe je dat toch gewoon.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Die Sigma 70/2.8 EX lijkt een waanzinnig scherpe lens volgens deze site: http://www.slrgear.com/reviews/showp...uct/964/cat/30
                      Gelet op zijn lage prijs en zijn brandpuntsafstand lijkt mij dit wel de lens naar jouw wens.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Kijk eens naar een AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR
                        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Er is ook een 60mm Nikkor AF-S 2.8, dat is geen DX en lichtsterk(er) maar wel net even wat langer dan een 50mm natuurlijk.
                          Groet!

Comment

Working...
                          X