Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem diafragma Nikkor 20mm f2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probleem diafragma Nikkor 20mm f2.8

Hey iedereen,

Ik heb overlaatst een tweedehands Nikkor 20mm f2.8 op de kop kunnen tikken. foto lens

Nu alles werkt perfect op het diafragma na. Eens opgeschroefd (nikon D80) kan ik het diafragmawaarde op mijn toestel veranderen maar fysisch gebeurd er niets. Wanneer zelfde sluitersnelheid wordt behouden zijn foto's op f2.8 of f22 even hard belicht.

Ik heb het objectief al op een andere body geschroefd en hij geeft het zelfde probleem. Ik heb al een andere 20mm zelfde model erop geschroefd en geen verandering te merken. Diafragma staat op de lens op f22 zoals het hoort, heb het op een ander diafragma gezet, maar dan krijg je de FEE error.

Ik heb tevens al eens staan googlen, maar vind hier niets van weer.

Iemand een idee?

Re: probleem diafragma Nikkor 20mm f2.8

De vraag is niet zo duidelijk gesteld, maar de beide 20mm die je hebt zijn even stuk?????
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

dat klopt, beide modellen hebben exact hetzelfde probleem.

ik probeer de 2 situaties nog eens uit te leggen:

Na het constateren dat het diafragma niet werkte op mijn D80 heb ik het volgende gedaan:

1) Ik heb de 20mm op een D700 geschroefd om daar het zelfde te constateren; het diafragma veranderd fysisch niet.

2) ik heb een 2de exact dezelfde 20mm op mijn D80 geschroefd, om hetzelfde probleem te constateren. Diafragma kan worden ingesteld, maar fysisch gebeurd er niets.

je kan hiermee perfect foto's nemen en de autofocus werkt prima. indien je op het toestel f22 instelt gaat er effectief die waarde in je metadata verschijnen, maar fysisch vernauwt het diafragma niet: de foto is even belicht als op f2.8.

Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben?

Comment

of het zou louter toeval zijn dat die juist alle 2 niet werken :/

Comment

Er is olie van het mechanisme gelekt op je diafragmabladen, waardoor die aan elkaar vastzitten.

Heb hetzelfde voorgehad met mijn 24mm f/2.8 AF-D en is een nogal veel voorkomend probleem met de 20, 24 en 35 reeksen uit dat tijdperk. Je kan de lens gebruiken, maar dan wel op 2.8 dus je camera ofwel in Manueel, ofwel Aperture Priority mode gebruiken. Probleem is dat je niet zo'n fantastische scherpte zal hebben.

Ik heb de mijne in mijn fotozaak in de buurt (Foto DeGreef Edegem) laten herstellen voor 60€. Ze moeten die uiteenhalen, en terug schoon in elkaar steken erna, na de olie te hebben opgekuisd.

Cheers
          MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

Comment

Meestal is het zo dat als de diafragma-bladen vet zijn, je met je toestel op A 1 of 2 goed belichte opnames krijgt op bv f/8, daarna is alles overbelicht omdat het diafragma te traag sluit.
            Je kunt het beste de lens zonder camera inspecteren (er zit aan de achterzijde een palletje dat het diafragma bedient, als je dit snel enkele keren heen en weer beweegt zie je al gauw wat er loos is).
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

moest het dat zijn zou ik met plezier die 60 euro betalen , ik hoop het want het is voor de rest een prachtige lens!

bedankt voor de snelle reactie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Meestal is het zo dat als de diafragma-bladen vet zijn, je met je toestel op A 1 of 2 goed belichte opnames krijgt op bv f/8, daarna is alles overbelicht omdat het diafragma te traag sluit.
                Je kunt het beste de lens zonder camera inspecteren (er zit aan de achterzijde een palletje dat het diafragma bedient, als je dit snel enkele keren heen en weer beweegt zie je al gauw wat er loos is).
                heb het bovenstaande gedaan en inderdaad het diafragma sluit niet.
                bedankt voor de info!

Comment

Working...
                X