Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

    Ik ben in het bezit van een Nikon D60 en zou graag het AF-S VR 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED objectief willen aanschaffen. Nu las ik op pixmania het volgende:

    Het AF-S VR 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED zoom tele objectief van Nikon is ontworpen om aan alle eisen van de gebruikers van digitale en klassieke spiegelreflex fototoestellen van 24x36 formaat te voldoen. Dit objectief heeft een amplitude van 4,3x, een 70-300 mm focus (of 105-450 mm scherpstelling voor DX Nikon digitale spiegelreflex toestellen), en bezit 2 lenzen in ED glas met lage lichtdispersie voor een nog betere optische kwaliteit.

    Wat wordt hier precies mee bedoeld? Kan dat bereik zomaar verschillen??
    Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

  • #2
    Re: Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

    DX heeft voor deze lens een beeldhoek dat overeenkomt met 105-450 mm, meer moet je daar niet achter zoeken.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

      Uw toestel heeft een cropfactor van 1.5 dat wil zeggen dat uw lenzen die je er op plaatst zich zullen gedragen als de brandpuntafstand X 1.5
      Uw 18-105 zal het zelfde beeld geven als een 27-157,5mm op een fulframe toestel, de 70-300 gaat zich dan gedragen als een 105-450mm
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

        Dankuwel voor de reacties!
        Daar was ik nog niet achter, en eigenlijk wel iets essentieels lijkt me zo.

        Ik denk dat ik het nu begrijp.
        Dus mijn huidige lens van 18-105mm gedraagt zich momenteel op mijn camera als 27-157mm.
        Als ik dan deze nieuwe lens zou kopen, gedraagt die zich als 105-450mm.
        Dat betekent dan dat ik meer zoom heb... maar is die kwaliteit dan ook niet minder bij zover inzoomen?
        Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

          Algemeen (en hier op BD) wordt aangenomen dat een tele/wide faktor rond de 3 het beste compromis is. In principe is die 70-300 ( 300/70 = 4,28 ) dan een betere lens dan je 18-105 ( 105/18 = 5,83 ).

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

            Oorspronkelijk geplaatst door Mli Bekijk bericht
            Dus mijn huidige lens van 18-105mm gedraagt zich momenteel op mijn camera als 27-157mm.
            Klopt
            http://www.flickr.com/jonasla

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

              Het is eigenlijk hetzelfde alsof je een foto met een Full-Frame camera (FF, FX, 35mm equivalent) gaat croppen, bijsnijden. Je gaat dus minder pixels overhouden. Je moet dus ook niet verwachten dat je 70-300mm dezelfde kwaliteit gaat opleveren als een foto met een 105-450mm op een FF-camera.

              Om alles wat duidelijker te maken: Full-Frame (FF) wil zeggen dat de sensor van de camera even groot is als één beeldje van het vroegere analoge filmrolletje. Een FF-sensor is 1.5x groter bij nikon ten opzichte van een Dx-sensor zoals in de D60 bij Nikon.
              En moest je dit wel al weten, dan zijn er vast anderen die hier wel wat aan hebben
              Last edited by jumpforjoy; 16 juni 2010, 14:33. Reden: Hoofdletters, ik vergeet ze telkens weer
              Nikon D7000 en wat lenzen.
              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

                Bedankt voor de reacties.
                Dus eigenlijk heeft elke lens op mijn apparaat mindere kwaliteit dan dat de lens op een FF camera zou staan?
                Ik ben in het algemeen tevreden over de kwaliteit van mijn Nikkor 18-105mm op mijn Nikon D60.
                Gaat de kwaliteit van die 70-300 (bij mij dan 105-450) op mijn Nikon D60 dan vergelijkbaar zijn met mijn 18-105 van nu?
                Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mli Bekijk bericht
                  Bedankt voor de reacties.
                  Dus eigenlijk heeft elke lens op mijn apparaat mindere kwaliteit dan dat de lens op een FF camera zou staan?
                  Ik ben in het algemeen tevreden over de kwaliteit van mijn Nikkor 18-105mm op mijn Nikon D60.
                  Gaat de kwaliteit van die 70-300 (bij mij dan 105-450) op mijn Nikon D60 dan vergelijkbaar zijn met mijn 18-105 van nu?
                  Kwaliteit van de 70-300VR is wel wat beter zeker van 70-200mm zeer scherp!

                  grtz Templar
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

                    De lens heeft niet minder kwaliteit, je sensor is kleiner, waardoor je minder detail gaat hebben dan bij een FF. En als amateurfotograaf ga je daar geen last van hebben. Mijn D5000 heeft ook zo een Dx-sensor ( met cropfactor 1,5) en toch maak ik hele mooie en scherpe foto's met de 70-300mm, want het is een toplens voor zijn prijs.

                    Ik zou zeker niet twijfelen, ze is echt heel goed en heeft een mooi bereik.

                    ps: De vergelijking die ik hierboven maak is enkel om duidelijk te maken wat het verschil is tussen FF en DX-sensor

                    Hier zie je het eigenlijk. De rode kader is met een DX-sensor genomen, de volledige foto is een FX-formaat.



                    Omdat de camera met de DX-sensor de afbeelding even groot gaat weergeven, lijkt het alsof deze verder is ingezoomd en dat is dan je cropfactor die je ziet. Dus die 300mm wordt 450mm in 35mm equivalent.

                    Ik hoop dat het nog wat duidelijk is, want dit is allemaal vrij technisch.
                    Nikon D7000 en wat lenzen.
                    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

                      Toch paar dingen corrigeren...

                      Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                      Het is eigenlijk hetzelfde alsof je een foto met een Full-Frame camera (FF, FX, 35mm equivalent) gaat croppen, bijsnijden. Je gaat dus minder pixels overhouden.
                      Een cropcamera geeft niét minder pixels dan een FF camera. Kijk naar een D3 & een D300. Beide 12MP. De pixels zijn gewoon kleiner bij de D300 en zitten op een kleiner oppervlak.

                      Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                      Je moet dus ook niet verwachten dat je 70-300mm dezelfde kwaliteit gaat opleveren als een foto met een 105-450mm op een FF-camera.
                      Een lens geeft meestal bétere kwaliteit op een DX camera, omdat de extremen hoeken van een lens vaak minder kwaliteit tonen (scherpte) - net wat een cropcamera niét gebruikt.

                      Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                      De lens heeft niet minder kwaliteit, je sensor is kleiner, waardoor je minder detail gaat hebben dan bij een FF.
                      Een DX-camera heeft méér detail. Ten eerste omdat de pixels dichter bij elkaar liggen en omdat je natuurlijk méér kan "inzoomen", en dus meer detail kan weergeven.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mli Bekijk bericht
                        Dus eigenlijk heeft elke lens op mijn apparaat mindere kwaliteit dan dat de lens op een FF camera zou staan?
                        Ne. meestal beter, omdat je de slechtere randen niet gebruikt. Want hierboven bedoeld wordt is bij 'echt' croppen, waarbij dus pixels verdwijnen in de prullenbak.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

                          die uitleg die ik geef heb ik van een prof, dus nu snap ik het ook niet meer.

                          Ik vind het anders wel de moeite waard, zo zie je maar. En nu ik erover nadenk heb je wel gelijk. Maar waarom dan een veel duurdere FF kopen als een DX of veel punten ook goed (of beter dan) scoort.

                          alvast bedankt om te verbeteren.
                          Nikon D7000 en wat lenzen.
                          http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

                            Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                            Maar waarom dan een veel duurdere FF kopen als een DX of veel punten ook goed (of beter dan) scoort.
                            FF heeft andere voordelen: minder ruis, iets betere kleuren & dynamisch bereik. En een pro-body.

                            Op FF gebruikt men meestal ook duurdere lenzen, die hebben geen zwakke hoeken

                            En door de 1.5x crop die wegvalt, is een 15mm lens (géén DX lens), een échte 15mm lens en geen 15x1.5... dus het voordeel dat DX heeft (langer bereik) heeft FF op het andere uiteinde: meer breedhoek.

                            Daarom dat grofweg bijvoorbeeld journalisten werken met FF en bijvoorbeeld amateurs of semi-pro's wildlife fotografen nog best werken met een goeie kwalitatieve DX camera - door het 1.5x voordeel qua tele hoeven ze minder te investeren in heel dure telelenzen of heel dure FF met veel MP's..

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor AF-S VR 70-300 mm op Nikon D60

                              OK, dat weten we ook weer
                              Nikon D7000 en wat lenzen.
                              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                              Comment

                              Working...
                              X