Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief met voet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• objectief met voet?

Ik zoek een nikon lens voor natuurfotografie, tot 300 of 400mm

Als je hier gaat kijken zie je onderaan bij de grotere lenzen een soort van voet. Of is het een handvat. En kun je er dit ook afdoen?

Re: objectief met voet?

Die voet heet een 'beugel' en dient om je lens vast te zetten op een statief.
    Zo'n lens is meestal veel zwaarder dan je body en om het zaakje een beetje in evenwicht te houden op een statief vijs je je beugel vast aan het statief en niet aan de body (want dan knalt het ding voorover en plet je je vingers)

Wanneer je rondloopt en uit de losse hand schiet is het vasthouden van je 'gear' een stuk minder vermoeiend aan die beugel dan het geheel rond je nek te hangen.
    De 'voet' kan er ook af, maar persoonlijk vind ik dat niet makkelijker.

Sven

Comment

Een 400 mm lens gaat ge ook zelden vasthouden uit de hand, allesinds voor langere tijden.

Comment

Als ik zonder statief op pad ben, zal ik toch makkelijk de "statiefgondel" (want dat is de correcte naam, denk ik) van m'n 70-200 f/2.8 IS eronderuit halen. Elke gram telt (en zo'n gondel weegt niet niks, hoor). Ook makkelijker te hanteren zonder gondel, maar da's een persoonlijke appreciatie.
        Aan de andere kant gaat uiteraard die gondel er terug onder op statief. Camera staat veel stabieler (en is makkelijker wendbaar) wanneer ie via de gondel is vastgemaakt aan het statief, dan met het cameraplaatje (met een kortere, maar eveneens redelijk zware lens zoals de 17-55 f/2.8).
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
        X