Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

17-55 IS front focus : naar Canon of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 17-55 IS front focus : naar Canon of niet?

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
    bij een DOA (dead on arrival) kan je tot 7 dagen na de aankoop normaal gezien zonder probleem de lens gaan wisselen
    Als ik me goed herinner is het volgens de voorwaarden binnen 2 dagen te wisselen bij DOA.
    Op die foto is het wel een serieuze frontfocus van 15 cm ofzo.
    Zijde zeker dat de knop op AF staat en niet op MF ?
    Ik kan me niet inbeelden dat de quality control van Canon zo slecht is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
      Op die foto is het wel een serieuze frontfocus van 15 cm ofzo.
      Zo zie ik het ook, en dat los je niet op met micro adjust -14, zelfs geen -20, dat gaat om minieme aanpassingen hé. Hier is het OF een compleet verkeerd focusende lens (maar zoiets gaat logischerwijs zowel front als backfocus missers geven) OF iets wat totaal over het hoofd gezien werd.

Comment

Kan zeker niet zeggen dat het altijd frontfocus is, is gewoon zo dat ik vaak focus gewoon mis. En met de Sigma 18-200 lijkt dat heel wat minder, om niet te zeggen nooit.
        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
          Kan zeker niet zeggen dat het altijd frontfocus is, is gewoon zo dat ik vaak focus gewoon mis. En met de Sigma 18-200 lijkt dat heel wat minder, om niet te zeggen nooit.
          Hoi Lapino,
          Ik woon niet zo ver van bij jou af en gebruik dezelfde lens op m'n 50d.
          Als je wil kom ik eens tot bij jou of omgekeerd, of ergens tussenin, dan weet je onmiddellijk hoe het zit.
          Aan jou de keuze. Laat maar iets weten via PB.
          Groetjes

Comment

Ik weet niet van waar je bent, maar je mag ook altijd langs mee eens passeren. Heb ook een 50D.. Kan je jou lens eens opzetten. (ik ben van de buurt Tienen - Landen - St Truiden).

Nog een tip:
            Kan zijn dat je het al gedaan hebt, maar zet je toestel op statief, zet een klein batterijtje of ik weet niet wat ergens in de kamer, of buiten waar voldoende licht is, en focus daar met het centrale focuspunt op. Eens op 17mm en eens op 55mm, met verschillende diafragma's.
            Hiermee sluit je zowel bewegingsafleiding als slechte lichtomstandigheden uit.
            Canon 5D2 en wat glas

Comment

Net nog even foto gemaakt van vrouw en dochter. Center point AF, one shot AF. Eerste is scherp, tweede helemaal niet meer. Foto's zijn héél kort op elkaar. Als mijn lens front focust, zouden ze dan allebei onscherp moeten zijn niet? Maar waar ligt het dan aan? Heb nog extremere voorbeelden hoor, twee foto's vlak na elkaar (met 8fps is dat vrij snel), ene dik ok andere niet. En dan staat de camera zéker niet op Servo AI of zo!

Lijkt soms alsof de camera niet eens rekening houdt met die Center AF en gewoon kiest wat meest dichtbij is, zoals je zou tegenkomen als je hem zelf het AF punt laat kiezen. Zo heb ik bij gelijkaardige foto al vaak gehad dat foto 1 scherp is op gezicht, en op foto 2 ineens op flesje (zie ook hierboven).

Voorbeelde in CPP:

nota aan mods: weet dat foto's redelijk groot zijn, maar kan toch moeilijk AF laten beoordelen met piepkleine fotootje?

[Mod]900px langste zijde is de BD-norm, zowel voor de mooiste foto's in Showcase, als voor foto's "ter beoordeling". Niets belet jou om een grotere foto achter een link te plaatsen (ik heb ze nu ook weer achter een link moeten plaatsen), maar als je ze wilt tonen, MOETEN zij conform de BD-afspraken zijn.[/Mod]
              Last edited by LesC; 15 juni 2010, 14:10.
              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Best testen doen op statief.... en met vaste objecten.
                Zo kan je bewegingsonscherpte vermijden....
                1/80ste op 55mm op crop is nipt als je geen zo'n stabiele hand hebt. Met IS aan zou dat wel geen probleem moeten zijn, maar ik weet niet of IS aan staat.

Comment

IS staat aan, al twijfel ik soms aan goede werking ook. Heb meer en meer indruk dat ik een slechte lens heb, want met mijn Sigma 18-200 OS heb ik zelfs op 200mm doorgaans héél scherpe foto's.

Comment

Test eens zonder de IS. Misschien is de IS het probleem.
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Dit heb ik zelf dikwijls, DPP toont het centrale punt en niet wat het AF systeem van de 7D echt heeft gekozen

Het centrale focuspunt ligt op de mama, maar het flesje van de baby beweegt (expansion AF met AI servo) of is dichter bij de camera (zone AF)

Ben je zeker het AF-systeem van de 7D goed te gebruiken ?

Staat hij voor je testen echt in goede oude one shot 1 centraal focuspunt en geen verdere tirelantijnen ?

Comment

Ik gebruik AF wel degelijk zoals het hoort hoor, center focus AF (en niet zone AF), one shot. Gebruik al jaren Canon en heb enorm veel gelezen over de 7D alvorens aan te kopen. Heb camera nu een algemene +7 gegeven qua micro adjustments en lijkt iets beter. Woensdag op verlof, neem camera dan mee en nadien gaat hij naar Canon voor calibratie.

Comment

Even getest met 40D van kameraad en mijn 7D met zelfde lens (Canon 17-55IS):

40D center AF, one shot (met 17-55IS op av f2.8)

7D center AF, one shot (met 17-55IS op av f2.8)

Comment

Ik zou met die 40D van uwe maat op reis vertrekken .

Ik bekom dit met dezelfde lens op m'n 50D (rijtje batterijtjes op plexiglas gekleefd, op 45° tov van camera en AF op middelste batterijtje, andere instellingen identiek aan die van jouw foto's) en ben er tevreden mee . Kan volgens mij niet veel beter. Als ik onscherpe foto's maak heeft het enkel met het mannetje achter de camera te maken en niet met mijn body/lens. Zal in jouw geval dus meer dan waarschijnlijk toch iets met de body te maken hebben .

Groetjes en toch een prettige reis gewenst.

Comment

Bedankt voor de reactie. Ben op de duur aan mezelf beginnen twijfelen door reacties op forums ('je bent af systeem niet gewoon', 'je beweegt', 'normaal bij deze dof'). Maar ik fotografeer al jaren met Canon (10D>20D>40D>7D) en alhoewel de 7D een heel andere camera is qua mogelijkheden, blijft "Center AF point" voor mij toch zelfde op de 40D of 7D. Scherpstellen op één specifiek punt (in dit geval center) en dan (eventueel na hercompositie) foto nemen. Moeilijk kan het toch niet zijn Trouwens, zelfs op statief met focus chart zit camera er al te vaak naast.

In elk geval, dankzij test met de 40D is het duidelijk dat probleem in de body zit en niet in de lens, dat is toch ook geruststelling. Vriend was overigens enorm verbaasd over de scherpte van de 17-55IS op zijn 40D. Ben dus héél benieuwd wat deze lens zal kunnen doen op een goed werkende 7D.

Jammer genoeg zal ik het zonder camera moeten stellen op reis (allé ja, heb nog een Panasonic TZ5) maar hoop dat Canon mijn body dan wel deftig kan afregelen. Had veel gelezen over AF problemen met de 7D en gedacht dat het al zou moeten lukken dat ik het ook aan mijn been zou hebben...helaas! Morgen dus even tripje naar Art&Craft en zien wat ze voorstellen.

Voor de rest super camera hoor, maar als merendeel van mijn foto's niet scherp zijn (of althans niet scherp genoeg), dan is er weinig aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                                Bedankt voor de reactie. Ben op de duur aan mezelf beginnen twijfelen door reacties op forums ('je bent af systeem niet gewoon', 'je beweegt', 'normaal bij deze dof'). Maar ik fotografeer al jaren met Canon (10D>20D>40D>7D) en alhoewel de 7D een heel andere camera is qua mogelijkheden, blijft "Center AF point" voor mij toch zelfde op de 40D of 7D. Scherpstellen op één specifiek punt (in dit geval center) en dan (eventueel na hercompositie) foto nemen. Moeilijk kan het toch niet zijn Trouwens, zelfs op statief met focus chart zit camera er al te vaak naast.

In elk geval, dankzij test met de 40D is het duidelijk dat probleem in de body zit en niet in de lens, dat is toch ook geruststelling. Vriend was overigens enorm verbaasd over de scherpte van de 17-55IS op zijn 40D. Ben dus héél benieuwd wat deze lens zal kunnen doen op een goed werkende 7D.

Jammer genoeg zal ik het zonder camera moeten stellen op reis (allé ja, heb nog een Panasonic TZ5) maar hoop dat Canon mijn body dan wel deftig kan afregelen. Had veel gelezen over AF problemen met de 7D en gedacht dat het al zou moeten lukken dat ik het ook aan mijn been zou hebben...helaas! Morgen dus even tripje naar Art&Craft en zien wat ze voorstellen.

Voor de rest super camera hoor, maar als merendeel van mijn foto's niet scherp zijn (of althans niet scherp genoeg), dan is er weinig aan.
                                Is inderdaad een prima lensje. Wat aan de dure kant, maar zijn geld meer dan waard.
                                PS Ook op mijn 50D heb ik de lens met micro ajustment naar +10 moeten brengen om tot de gewenste scherpte te komen, maar sedert die fijnafstelling doet ze haar werk naar behoren.
                                Prettige reis en veel fotografeergenot (wat een woord )

Comment

Working...
                                X