Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 objectieven voor jaar Australië met backpack

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2 objectieven voor jaar Australië met backpack

Hallo allemaal,

In november 2010 vertrek ik voor een jaar op reis door Australië, Nieuw Zeeland, Indonesië, Maleisië, Thailand, Hong kong en Taiwan. Ik ken bitter weinig van fotografie en ga mij de komende maanden toeleggen op het leren werken met de Nikon D90. Het is mijn bedoeling om mensen, dieren, gebouwen en landschappen te fotograferen. Het budget is niet beperkt.
    Gezien mijn beperkte kennis en het feit dat we met de rugzak zullen rondtrekken (lees: reizen van land naar land en aldaar met een auto rondtoeren) wil ik jullie vragen welke objectieven jullie aanraden om mee te nemen (temeer daar ik het toestel nog niet gekocht heb en het dus ook met kitlens zou kunnen aanschaffen).

Zelf had ik gedacht aan twee zoomlenzen (één van groothoek tot standaard en één telezoom) of de 50 mm f/1.8 (voornamelijk om ook in de avond enkele mooie beelden te schieten) gecombineerd met een telezoom.
    Welke combinatie achten jullie het meest geschikt? En welke standaard/telezoom zouden jullie aanraden bij de D90 voor een beginnend fotograaf?

Alvast bedankt voor het delen van jullie wijsheid,
    groetjes
    Xtine
    Groetjes,

Xtine

Re: 2 objectieven voor jaar Australië met backpack

Ik zou de Sigma 10-20mm f/4-5.6 en de Nikon 18-200mm VRII pakken. Meer ga je niet nodig hebben om te reizen, en dit is de beste combo denk ik. Ofwel de Nikon 10-24mm die iets duurder is, maar zeker in een land als Australie een 10mm meepakken.
    MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

Comment

En zeker de 50mm f1.8.
      Ideaal voor sprekende portretten en voor foto's in het avond en ochtendlicht. Koop em desnoods 2dehands (90 à 100 euro). De foto's die eruit komen zijn helemaal anders dan die uit een zoomlens.

Voor het geld en voor het "gewicht" moet je het alvast niet laten.

En vergeet ook geen extra batterij mee te brengen, zodat je lang in de jungle, woestijn, platteland, etc... kan foto's nemen, zonder elektriciteit in de buurt.

Comment

Welkom op BD.

We hebben hier een prachtige zoekfunctie (zwarte menubalk → Zoeken).

Met de zoekwoorden "reis lens" (tussen aanhalingstekens, als je meer dan één zoekwoord gebruikt) en "reis objectief" krijg je al heel wat leesvoer.

reis lens: klik hier!

reis objectief: klik hier!
        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

16-85 VR en 75-300 VR zouden een mooie combinatie kunnen zijn.
          Deze lenzen:
          - zijn relatief licht;
          - zijn betaalbaar;
          - zijn optisch heel goed;
          - hebben een groot bereik samen.
          Toch zou ik nog een externe flitser ook aanschaffen, al zijn de ingebouwde flitsers niet slecht, ze hebben toch redelijk wat tekortkomingen.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik zou zeker een standaardzoom (stad, landschap) zoals een 17-55 meenemen. Een telezoom ga je minder gebruiken (portretjes, details) denk ik. Voor de tele denk ik als er nog budget is aan een 70-200. Meer tele heb je nodig als je ook wildlife wil vastleggen.

Je moet dan natuurlijk van objectief wisselen maar aangezien je met de auto zal zijn, moet dit lukken.

Een flitser, statief en polarisatiefilter zouden ook aangenaam zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              16-85 VR en 75-300 VR zouden een mooie combinatie kunnen zijn.
              Deze lenzen:
              - zijn relatief licht;
              - zijn betaalbaar;
              - zijn optisch heel goed;
              - hebben een groot bereik samen.
              Toch zou ik nog een externe flitser ook aanschaffen, al zijn de ingebouwde flitsers niet slecht, ze hebben toch redelijk wat tekortkomingen.
              inderdaad, dit of de 18 - 200 VR II met een 50 1,8 die ik sowieso zou meenemen.
              Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Voor australië zou ik iets als dit meenemen:
                - 18-70 (of iets gelijkaardigs als 18-55, 16-85, 18-105...).
                - 70-300

300m is voldoende voor grotere dieren zoals emus, kangoroos, wombats, etc. Die lange zoom is ook heel handig als portret lens voor Zuid-Oost Azië.

Een lichter alternatief en makkelijker alternatief voor beide lensen is de nikon 18-200.

Indien je bereid bent om meer te investeren (zowel als tijd/techniek als centent) kan je opteren voor de combinatie 17-55 en 70-200 of iets dergelijks.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xtine Bekijk bericht
                  Zelf had ik gedacht aan twee zoomlenzen (één van groothoek tot standaard en één telezoom) of de 50 mm f/1.8 (voornamelijk om ook in de avond enkele mooie beelden te schieten) gecombineerd met een telezoom.
                  twee lenzen:

een 18-200mm
                  en een 35mm 1.8 (in plaats van de 50mm 1.8)

de 35mm is een veel interessantere lens op een D90... een standaard lens, terwijl de 50mm eerder een portret lensje is, veel minder algemeen inzetbaar...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Nikkor 18-200mm VR (ookal ga je die daarna niet vele gebruiken) en de wait for it...

Sigma 50mm MACRO f2.8 want dan heb je een lichtsterke lens EN een macrolens, en ik denk dat je met een macro lens daar wel wat mee kan doen in Australië.

Dit is voor toch een optie voor een beperkter budget, maar als je echt er wat aan kan uitgeven zou ik deze optie nemen:

Nikon 17-55mm f2.8
                    Nikon 70-200mm f2.8 VR
                    En dan zou ik zeker nog een extension tube mee nemen voor macro en eventueel een teleconverter.

Comment

Vorig jaar een vijftal maanden met een D90 door Indonesië, India, Iran en Turkije gefietst. Kon dus ook niet té veel meenemen (alhoewel :-) )
                      Ik had mee: D90 + 16-85 + 10-24 + 50 mm 1.4 + 85 mm 1.8. In Singapore nog een 55 - 200 VR gekocht.
                      Indien ik zou moeten kiezen, nam ik de 10 - 24 (of een andere ultragroothoek) en de 50 mm of de 85 mm mee: een mooie groothoek voor de landschappen en 'environmental' portretten en een lichtsterke (midden-)tele voor professioneel ogende portretten met beperkte scherptediepte.
                      Maar het hangt natuurlijk veel af van wat je graag fotografeert en hoe vaak je van lens wilt wisselen. Als je die portretten minder interessant vindt en liever een echte, lichte tele hebt en geen supergroothoek nodig hebt, kan de 16-85 in combinatie met een 55-200 ook een goede keuze zijn: de 16-85 is een prima allrounder en de 55-200 is voor zijn prijs een goeie (en een lichte) tele.
                      In de Shoot van deze maand staat een artikel over reisfotografie van me, dat je misschien op ideeën kan brengen...
                      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Working...
                      X