Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw objectief aanschaffen voor reisfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw objectief aanschaffen voor reisfotografie

    Ik zou graag een nieuwe lens aanschaffen en heb al wat rond gekeken maar ik geraak er niet echt uit. Ik heb momenteel een Nikon D60 en een objectief 18-105mm 3.5/5.6.
    In juli ga ik drie weken naar Vietnam en misschien voldoet deze lens niet. Ik trek graag mensen. Ook kinderen fotografeer ik vaak zowel hier in Belgie als op reis.
    Ik heb niet zo'n groot budget, liefst niet meer dan 400 euro..
    Is het echt beter om een Nikon lens te kopen, of voldoen Sigma en Tamron ook goed?
    En welk bereik is aan te raden voor op reis? Ik zou liefst niet teveel van lens wisselen, omdat dat op reis nogal moeilijk is zo in een stad.
    Zou leuk zijn als iemand me zou kunnen helpen.
    Alvast bedankt!
    Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

  • #2
    Re: Nieuw objectief aanschaffen voor reisfotografie

    Hallo,

    Ik heb de Tamron 28-300mm met stabilisatie aangeschaft als reisobjectief.
    De prijs kan - als je wat zoekt - in de buurt komen van jouw maximum.
    Ik heb het objctief nu al een hele tijd in gebruik op mijn Canon 5D (full frame) - en die lens presteert daarop zeker heel goed.
    Op een FF is 28mm ook 28mm - ik weet niet welke camera jij hebt - en 300mm uiteraard ook "slechts" 300mm
    Maar voor mij is het een betaalbare en goede reislens ...

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw objectief aanschaffen voor reisfotografie

      Lenzen wisselen is overal hetzelfde, dus zie ik niet in waarom dit in Vietnam moeilijker zou zijn. Ik heb doorgaans 3 lenzen mee op reis. En ja, ook ik reis ver en in soms rudimentaire omstandigheden.
      Die 18-105 zal al zeker voldoen voor het overgrote deel van je beelden.
      Beste aanvulling daarbij - gelet op je budget - is de alomgeprezen 70-300/4.5-5.6 VR.
      Je hebt dan een bereik van 18 tot 300 mm met goede kwaliteit.
      De rest ligt in jou handen als fotograaf.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw objectief aanschaffen voor reisfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
        Lenzen wisselen is overal hetzelfde, dus zie ik niet in waarom dit in Vietnam moeilijker zou zijn. Ik heb doorgaans 3 lenzen mee op reis. En ja, ook ik reis ver en in soms rudimentaire omstandigheden.
        Die 18-105 zal al zeker voldoen voor het overgrote deel van je beelden.
        Beste aanvulling daarbij - gelet op je budget - is de alomgeprezen 70-300/4.5-5.6 VR.
        Je hebt dan een bereik van 18 tot 300 mm met goede kwaliteit.
        De rest ligt in jou handen als fotograaf.
        Een lens wisselen in Vietnam (=tropen) kan betekenen dat je vochtige lucht "opsluit" in het objectief.
        En als er dus een schimmel in dat vocht opgenomen is, kan dat op termijn je objectief ruïneren.
        Ik stel me zo voor dat daarom een lens wisselen in Vietnam niet zo makkelijk is ...
        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw objectief aanschaffen voor reisfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
          Een lens wisselen in Vietnam (=tropen) kan betekenen dat je vochtige lucht "opsluit" in het objectief.
          En als er dus een schimmel in dat vocht opgenomen is, kan dat op termijn je objectief ruïneren.
          Ik stel me zo voor dat daarom een lens wisselen in Vietnam niet zo makkelijk is ...
          En als de lens erop blijft is het geheel gasdicht? Nee dus die lucht komt tochwel binnen en de kans op vocht in de lens is veel groter als je met de camera zo de aircon un- en uitloopt
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw objectief aanschaffen voor reisfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
            Een lens wisselen in Vietnam (=tropen) kan betekenen dat je vochtige lucht "opsluit" in het objectief.
            En als er dus een schimmel in dat vocht opgenomen is, kan dat op termijn je objectief ruïneren.
            Ik stel me zo voor dat daarom een lens wisselen in Vietnam niet zo makkelijk is ...
            Ik reis al 20 jaar in de tropen en heb nog nooit geen problemen gehad, noch analoog, noch digitaal. Ik heb regenwouden bezocht, woestijnen, grote hoogtes, tropen en noordelijke klimaten.
            Het grootste gevaar is onvoorzichtigheid of te haastig willen wisselen.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw objectief aanschaffen voor reisfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
              Hallo,

              Ik heb de Tamron 28-300mm met stabilisatie aangeschaft als reisobjectief.
              De prijs kan - als je wat zoekt - in de buurt komen van jouw maximum.
              Ik heb het objctief nu al een hele tijd in gebruik op mijn Canon 5D (full frame) - en die lens presteert daarop zeker heel goed.
              Op een FF is 28mm ook 28mm - ik weet niet welke camera jij hebt - en 300mm uiteraard ook "slechts" 300mm
              Maar voor mij is het een betaalbare en goede reislens ...

              Jaja

              Kan ik mij volledig bij aansluiten!
              zalig lensje voor op de 5D. Ik had ze vorig jaar ook mee als reislens naar de States!
              Voor zijn geld zeker en vast de moeite waard! alleen spijtig dat ik ze buiten het reizen nooit gebruikte...maar daar kan de lens niet aan doen

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw objectief aanschaffen voor reisfotografie

                Bedankt voor de reacties
                Ik ben nog maar een jaar bezig met fotografie en aangezien ik maar één lens heb, heb ik deze er dan ook nog nooit afgehaald. Ik heb dus nog geen ervaring met lenzenwisselen dus weet ook niet hoe dat gaat zijn op reis. Ik ga op reis met mijn gezin en het programma is redelijk druk dus ik kan niet overal al mijn tijd pakken om veel foto's te nemen en vaak van lens te verwisselen.

                Ik heb nog wat research gedaan, en die Tamron 28-300 leek mij inderdaad wel goed. (Ik zal dan toch af en toe nog van lens moeten verwisselen) Sommige klagen over de kwaliteit.. Ik weet niet in welke mate die slecht is. Ik wil wel een degelijke kwaliteit van foto's maar het is niet dat ik die vaak op zelfs A4 ga afdrukken dus. Ik weet niet of een lens van Nikon zelf echt heel veel verschil geeft.
                En trage autofocus wordt ook over geklaagd. Ik ben heel tevreden over mijn Nikkor 18-105. Kan een autofocus zoveel trager werken?
                De Tamron 18-200 leek ook niet slecht, hoewel ik dan waarschrijnlijk mijn lens van nu (Nikkor 18-105) helemaal niet ga gebruiken aangezien het bereik overlapt.

                En sigma in vgl met Tamron, is hier een groot verschil in?

                Ik ben me nog niet zo goed bekend ivm objectieven en materiaal, daarmee dat ik wel wat hulp kan gebruiken ipv 'zomaar' op goeie gok iets te kopen
                Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

                Comment

                Working...
                X