Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro en/of prime lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macro en/of prime lens?

Hallo iedereen,

Ik vroeg mij af of het nog nodig is om een 35 mm aan te schaffen als ik een macro lens koop (105 mm).

Die 35 denk ik vooral voor portretten te kopen; maar de macro lens kan daar ook voor gebruikt worden...

groetjes

Re: macro en/of prime lens?

35mm en 105mm is wel een GIGANTISCH verschil eh. Ik heb het gevoel dat je je dat niet helemaal bewust bent.
    35mm wordt zowiezo niet gezien als een portretlens...
    Al doende leert men...

Flickr

Comment

35mm op een cropcamera wordt beschoud als standaardlens, komt overeen met ongeveer 50mm op full frame. Kan ook gebruikt worden voor portretlens maar het grote verschil hierin is de beeldhoek. Met een 35 mm ga je dichter op model staan en ga je ook meer achtergrond in beeld krijgen bij portretten. Met een langere lens 85mm of 105mm kan je meer afstand houden en kan men meestal een rustigere achtergrond bekomen... denk dat dit een van de grootste verschillen is in het portretgebruik van beide lenzen...
      Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht
        denk dat dit een van de grootste verschillen is in het portretgebruik van beide lenzen...
        De vervorming is ook een pak groter onder de 50mm. Op forum kun je hierover wel ergens een topic vinden.
        Ik had alvast ook al eens rondgevraagd en 35mm wordt toch niet aangeraden voor portret.
        Al doende leert men...

Flickr

Comment

beiden zijn niet ideaal voor portretten...

wat heb je nu? welk toestel? welke lenzen?
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Hierbij een leuk reeksje die de vervorming op verschillende brandpunten weergeeft...

http://stepheneastwood.com/tutorials.../strippage.htm

Uit deze discussie gehaald die mss ook wel intressant is om eens door te lezen...

http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ur-306323.html
            Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

ik heb nu een D90 met 18-105 VR voor algemeen gebruik. Maar ik fotografeer wel meest mensen. En ik wou daarom een 35 (of 50) mm aanschaffen..
              Maar ik zou ook graag meer macro doen, en ik had gehoord dat je die lens ook kan gebruiken voor portretten... En ik ken niemandin de buurt die die lenzen heeft om eens uit te proberen

Als groothoek (en dus niet als portret) is de 35 mm wel meer aan te raden dan de 50 mm heb ik hier al gelezen..

Comment

Als je een schappelijk geprijsde macrolens zoekt waar je ook voor portret nog iets mee kunt, kijk dan eens naar een Tamron 90/2.8. Is qua bereik OK en heeft een focus limiter waardoor je een aanvaardbare AF-snelheid krijgt. Tamron 60/2 en Sigma 70/2.8zijn er ook, maar weet niet precies hoe de AF-snelheid daarvan is...
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Met de 105 ga je klachten krijgen van de dames.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Met de 105 ga je klachten krijgen van de dames.
                    wegens te scherp en te veel "details" zichtbaar?

heb zelf de 105 van nikon reden, macro en portret gebruik.
                    wel nog niet genoeg getest voor portret maar de komt nog.
                    wa je ook kan doen, sigma of tamron macro en de nikon 85 f1.8 kopen.
                    ik zijn voor nikon gegaan vanwege het beter gevoel in de hand van de lens.
                    anders was't waarschijnlijk een sigma, tamron macro + 85 f1.8 af-d geweest.
                    nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      Als je een schappelijk geprijsde macrolens zoekt waar je ook voor portret nog iets mee kunt, kijk dan eens naar een Tamron 90/2.8. Is qua bereik OK en heeft een focus limiter waardoor je een aanvaardbare AF-snelheid krijgt. Tamron 60/2 en Sigma 70/2.8zijn er ook, maar weet niet precies hoe de AF-snelheid daarvan is...
                      Een vriend van mij heeft deze lens als macro gekocht en vond dat ze ook goed was voor portretten. Hij is er zeer tevreden over.
                      Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maayanger Bekijk bericht
                        ...D90 met 18-105 VR ... meest mensen... daarom een 35 (of 50) mm aanschaffen..
                        ...graag meer macro doen... niemandin de buurt die die lenzen heeft om eens uit te proberen

Als groothoek (en dus niet als portret) is de 35 mm wel meer aan te raden dan de 50 mm heb ik hier al gelezen..
                        als je in je profiel je woonplaats invult, hoor je mss wel iemand van het forum reageren
                        ik heb voor nikon de 35 f2, de 50 f1.8 en de 85 f1.8 met macro ben ik niet bezig dus daar kan ik niet echt iets van zeggen. voor portret gebruik ik zelf meestal de 50 of de 85, tenzij er meer moet opstaan (bv de hele groep tijdens een optreden en ik ver genoeg naar achteren kan) dan gebruik ik wel eens een 35. verder is de 35mm meer de standaard lens voor de huis-tuin-en-keuken-fotografie omdat je er een vrij goed beeld mee krijgt en toch lichtsterk.
                        hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Ik gebruik de Nikkor 50 1.8 redelijk veel voor portretten. Sinds kort ook de 135 Ai-s 2.8, al is dat met een cropsensor tamelijk lang. Dan maar een stapje achteruit. Beiden zijn haarscherp, compact, licht en goedkoop.

de 35 zou ik niet aanraden. Ik vind het een heel mooie lens om menselijk gedoe in een omgeving te fotograferen. Voor echte portretten is ze toch niet echt geschikt.

Macro is mijn ding niet.
                          The Knight That Says Ni...kon

Comment

De 105 kan je perfect gebruiken voor portret , als ie te scherp is kan je altijd soften in allerlei prog. maar je heb dan wel een goede lens in huis , de sigma 105 is ook zeer goed

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                              De 105 kan je perfect gebruiken voor portret , als ie te scherp is kan je altijd soften in allerlei prog. maar je heb dan wel een goede lens in huis , de sigma 105 is ook zeer goed
                              hoe kan een lens nu te scherp zijn?

En als je wat zachter wil, je MOET geen autofocus gebruik. Stel dan gewoon onscherp op wat je onscherp wil en vloek dan omdat op budgetreflexcamera's geen scherptedieptecontroleknop meer staat.
                              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                              X