Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

    De titel spreekt voor zich.

    Met een overaanbod aan lenzen weet een mens bijna niet meer wat te kiezen

    Welke lens zou ik voor men d300s best aanschaffen voor deze toepassingen?
    Budget tot +/-500€

    mvg,
    R
    Nikon D300s

    \o/

  • #2
    Re: Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

    50mm f/1.4 AFS

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

      Oorspronkelijk geplaatst door RobbyD Bekijk bericht
      De titel spreekt voor zich.

      Met een overaanbod aan lenzen weet een mens bijna niet meer wat te kiezen

      Welke lens zou ik voor men d300s best aanschaffen voor deze toepassingen?
      Budget tot +/-500€

      mvg,
      R
      een 85mm lens f1.8... of een tweedehandse 80-200mm lens...
      50 mm is te kort, en vervormt...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

        Dan moet ik even aanmerken.

        1. Hoeveel plaats heb je?
        2. Werk je met een crop of full frame (sorry Canon-man)?
        3. Kleine F waarde? Waarom? Je wilt scherpe foto's van het model, DOF op een witte of zwarte achtergrond haalt niet veel uit als hij goed belicht is. Meeste foto's die ik maak zijn rond de F8.
        4. 50mm te kort? ik heb werk met een 18-55 en 18-200 en merk niet veel van vervorming.... zolang je niet op 1meter van je model gaat staan op 18mm, je neemt je afstand en zoomt gewoon in. Een prime is natuurlijk altijd net dat iets beter maar dan moet je heen en weer bewegen om te focusen zie punt 1en 2.

        Canon heeft een 50mm 1.8 voor amper 100euro, misschien heeft Nikon ook zo iets. Je kan er niet aan gekluut zijn en dan heb je een gedacht zonder veel geld kwijt te zijn.

        Dat is mijn opinie maar ik ben dan misschien niet zo ervaren als de andere mensen.
        Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
        Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          een 85mm lens f1.8... of een tweedehandse 80-200mm lens...
          50 mm is te kort, en vervormt...
          50mm geeft geen vervorming. Dit is het standaardobjectief voor 35mm film.
          De hoek van de ingaande stralen is gelijk aan de hoek van de uitgaande stralen.
          Zo heeft onze leraar dat toch een 100-tal keren benadrukt, per les.
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

            Als ge er op gaat staan vervormt elke lens hè!

            Die 50mm is een zeer goede lens (zelf heb ik ervaring met de 1.8); neem dan wel meteen de 1.4 versie (279€ bij Konijn), die is nog beter naar 't schijnt.

            Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat de afstand tot uw modellen is.

            Voor echt indoor vond ik 50mm soms al wat te veel tele... voor studio is dat al anders, en voor outdoor al helemaal. Dus een beetje uitproberen is misschien geen overbodige luxe?

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

              Oorspronkelijk geplaatst door alverman Bekijk bericht
              50mm geeft geen vervorming. Dit is het standaardobjectief voor 35mm film.
              De hoek van de ingaande stralen is gelijk aan de hoek van de uitgaande stralen.
              Zo heeft onze leraar dat toch een 100-tal keren benadrukt, per les.
              een 50mm geeft wel degelijk vervorming (barrel distortion)
              maar zelfs al gaf die geen vervorming, gaat je beeld er nog steeds compleet anders uitzien als bvb met een 100mm (door perspectiefvervorming). Daar gaat het volgens mij ook om, is er niemand hier die dat beroemde reeksje van 10mm tot 300mm van die vrouw heeft staan?

              lees hier even: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ns-305478.html
              Last edited by Matthias; 15 april 2010, 09:38.
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

                Ik heb op de fotobeurs in Nederland een paar weken geleden Peter Blok aan het werk gezien (gaf daar een workshop). Hij was een model aan het fotograferen (haar gezicht) op een afstand van nauwelijks één meter, ik vroeg hem met welke lens? Een 17-35 mm op een FF camera! De foto's werden direct op enkele grote schermen geprojecteerd en daar zag ik toch geen abnormale dingen (dikke neuzen ) aan... veronderstel dat ie wel weet wat ie doet...

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

                  ze had misschien een (te) kleine neus?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

                    Een 50mm geeft 75mm op een cropsensor en dat is bijna ideaal (85mm is de ideale portret lens).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

                      Oorspronkelijk geplaatst door filipperke Bekijk bericht
                      Ik heb op de fotobeurs in Nederland een paar weken geleden Peter Blok aan het werk gezien (gaf daar een workshop). Hij was een model aan het fotograferen (haar gezicht) op een afstand van nauwelijks één meter, ik vroeg hem met welke lens? Een 17-35 mm op een FF camera! De foto's werden direct op enkele grote schermen geprojecteerd en daar zag ik toch geen abnormale dingen (dikke neuzen ) aan... veronderstel dat ie wel weet wat ie doet...
                      zolang dat je het model niet persoonlijk kent en alleen maar de foto's op bv. 35mm te zien krijgt, kan je het gewoon niet weten... dan lijkt die "dikke" neus gewoon normaal.
                      17-35mm op fullframe en op 1meter afstand, dat geeft veeeeel perspectief vervorming... ik neem aan dat die peter blok dat net ook wilt... zoniet... zoek een andere lesgever
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

                        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                        een 50mm geeft wel degelijk vervorming (barrel distortion)
                        maar zelfs al gaf die geen vervorming, gaat je beeld er nog steeds compleet anders uitzien als bvb met een 100mm (door perspectiefvervorming). Daar gaat het volgens mij ook om, is er niemand hier die dat beroemde reeksje van 10mm tot 300mm van die vrouw heeft staan?

                        lees hier even: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ns-305478.html
                        Barrel distortion heb je bij elke lens. Bij de duurdere wordt dit effect minder omdat er extra lenselementen ingebouwd zijn die de afwijking corrigeren.
                        Theoretisch blijft de regel toch dat de 50mm de standaardlens is voor kleinbeeld. Dit is de diameter van het beeldformaat in mm. Bij middenformaat is de standaardlens dan 85mm.
                        Perspectiefverandering treedt natuurlijk ook op.
                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

                          Robby,

                          Een lens kiezen is inderdaad niet altijd makkelijk.
                          Weet je al wat je wil en waar je wil shooten ?
                          Fashion/portret/glamour geeft een richting aan, maar kan je heel verschillend invullen.
                          Welke stijl wil je hanteren : altijd close-ups, eerder altijd volledige scenes ?
                          Ook de ruimte waar je wil shooten kan een invloed hebben op je lenskeuze : bij een grote ruimte kan je opteren voor een prime die je nog meer dwingt een correct perspectief op te zoeken, bij jou thuis in een kleine kamer verkies je mogelijk eerder een zoomlens.
                          Om creatieve redenen kan je trouwens net wel lensvervorming willen.

                          Welke lenzen bezit je al en waarom wil je een nieuwe ?
                          Heb je al veel shoots gedaan ?
                          Dan zal je zelf merken op welke afstand je het liefst/vaakste werkt.
                          Koop je lens niet te snel.

                          Wat die vervorming betreft, die zit op quasi elke lens, ook op de 85mm.
                          Sommigen bezitten wel degelijk een niet te verwaarlozen vervorming, anderen niet.
                          Zie reviews.

                          Optisch bestaat er momenteel niet één lens waarmee je alles kan doen; zijnde van sterke breedhoek naar diepe zoom en dat met uitstekende kwaliteit zonder vervormingen.
                          Dus je moet kiezen.
                          Kiezen doe je best in de range waarin je het vaakst werkt.
                          Binnen die range heb je meerdere opties.
                          Dit zie je mooi grafisch weergegeven hier :
                          http://www.bythom.com/nikonlens.htm
                          Meer interessante (Nikon)info hier :
                          http://www.bythom.com/rationallenses.htm

                          Als je het echt niet weet, doe je naar mijn vermoeden absoluut geen miskoop met een 50mm zoals eerder werd gesuggereerd.
                          Een schitterende lichtsterke primelens waarmee je al zeer veel richtingen uitkan.
                          En die je ook zal dwingen je compositie te kiezen. Daar waar een zoomlens je tot een lichte luidheid kan aanzetten ;-)

                          Als je je selectie verkleint hebt, kan je wat reviews lezen :
                          http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests
                          http://www.dpreview.com/lensreviews/
                          http://www.radiantlite.com/2009/09/c...nses-2009.html
                          en zoveel meer

                          Je kan opteren voor Nikon of een ander merk.
                          Die discussie gaan we hier niet voeren, zie dit forum en reviews voor meer informatie.
                          Ben je zeker dat je nu max 500 euro wil spenderen ?
                          Mogelijk ga je ooit naar een full frame en opteer je nu beter geen DX-lens te kopen.

                          Die vrouw is de reeks van Stephen Eastwoord :
                          http://stepheneastwood.com/tutorials...erspective.htm
                          Hij gebruikt trouwens meestal zoomlenzen, en niet de kleintjes.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

                            Oorspronkelijk geplaatst door filipperke Bekijk bericht
                            Ik heb op de fotobeurs in Nederland een paar weken geleden Peter Blok aan het werk gezien (gaf daar een workshop). Hij was een model aan het fotograferen (haar gezicht) op een afstand van nauwelijks één meter, ik vroeg hem met welke lens? Een 17-35 mm op een FF camera! De foto's werden direct op enkele grote schermen geprojecteerd en daar zag ik toch geen abnormale dingen (dikke neuzen ) aan... veronderstel dat ie wel weet wat ie doet...
                            http://stepheneastwood.com/tutorials.../strippage.htm


                            voor fashion/portret/glamour = 85/100/135 mm of hoger omdat je daar je model er op haar best moet laten uitzien, en je niet moet afkomen met groothoekvervormingen.
                            Last edited by zunoel; 19 april 2010, 08:44.
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe lens voor fashion/portret/glamour

                              Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                              Een 50mm geeft 75mm op een cropsensor en dat is bijna ideaal (85mm is de ideale portret lens).
                              unk? dat is toch ook vrij kort & cru gesteld...

                              ligt er toch aan wat voor een portret je wil maken zeker...

                              Bij mij is mijn 70-200 2.8 IS zo wat de meest gebruikte voor portretten (zelfs van kop tot teen) dus ik zou ook een tweedehands 80-200 2.8 aanraden als je die voor 500 € vindt (geen idee van tweedehands Nikon-prijzen) en anders de 85 1.8 Misschien kan je wel kijken voor een 50mm 1.8 EN een 85 1.8?
                              With Canon, I can (or at least try)
                              Photastic.be ~ Passion for the picture
                              Nieuwe site

                              Comment

                              Working...
                              X