Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Niet bepaald een hoogvlieger, ik heb ze nog gehad op een F90, maar ben dan snel overgeschakeld naar een 28-70 f2.8 ik zou de 28-105 zeker niet aanraden voor studio, koop dan liever een 85mm f1.8.
De 28-105 is meer een vakantieobjectiefje van de reeds wat oudere generatie.
Ben je dan niet beter af met de relatief nieuwe 18-105VR van Nikon?
Ondanks het feit dat dit een lichtgebouwde "kitlens" is, staat ze aangeschreven als zeer scherp.
Een 85mm f/1.8 blijft natuurlijk een aanrader voor in de studio, als deze niet te klein is.
Ben je dan niet beter af met de relatief nieuwe 18-105VR van Nikon?
Ondanks het feit dat dit een lichtgebouwde "kitlens" is, staat ze aangeschreven als zeer scherp.
Een 85mm f/1.8 blijft natuurlijk een aanrader voor in de studio, als deze niet te klein is.
Groetjes, Wim
Inderdaad, onthou ook dat niet alle objectieven uit het analoge tijdperk het daarom ook goed doen op een digitale boddy, natuurlijk met enkele uitzonderingen, zoals de 85mm f1.4 en f1.8 maar een 135 AF-DC f2.0 (niet van de minste) deed het op mijn F5 stukken beter dan op een digitale boddy zoals mijn D2X, reden, geen idee.
Ik heb de 28-105/3.5-4.5 en ben er best tevreden over, ook op FF. Op FF waarschijnlijk nog één van de betere amateurlensjes, Nikon heeft in dit segment nog steeds geen degelijk amateurglas voor FF.
Wie beter wil moet al direct naar het hogere prijsklasse gaan: de f2.8 zoomlenzen
De 28-105/3.5-4.5 is een allrounder, en presteert goed vanaf 5.6 en zeer goed vanaf f8. In de studio zal ie evenwel tekort komen tegenover de primes.
Voor DX-formaat daarentegen zijn er heel wat andere lenzen die de 28-105 evenaren of verbeteren.
Voor DX-formaat daarentegen zijn er heel wat andere lenzen die de 28-105 evenaren of verbeteren.
En dat is de nagel op de kop Van zodra DX sensors nog beter presteren in de hogere ISO's dan de huidige generatie, is er volgens mij geen enkele reden meer om een groot zoombereik met bijhorend flauw karakter te willen nastreven op FX. Ik heb mijn "knop" in die zin al omgedraaid en ga in de nabije toekomst de 16-85VR kopen als wandellens.
On topic hoor ik altijd goede commentaren over deze 28-105mm in combinatie met de D3/D700.
Comment