Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

exit zooms

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• exit zooms

ik heb sinds vorige zomer een 35 mm f/1.8 die is er sindsdien nog niet af geweest. tot vorige althans toen er de 50 mm f/1.8 bij kwam.

Voor velen zal het vreemd klinken maar ik ervaar dat als een verademing. In mijn beginjaren als amateur had ik enkel een 50 mm en een 135 mm lens op mijn analoge minolta. Gevolg daarvan was dat ik redelijk goed vertrouwd was met de beeldhoek van mijn camera.

Zoomlenzen vond ik aanvankelijk heel aangenaam, omdat het leek veel vrijheid te geven. Nu 2 jaar later ben ik heel blij met mijn resultaten als ik enkel met een standaardlens op pad ga. Dat dwingt mij om heel bewust met mijn standpunt om te gaan.

nu heb ik een 35 en 50 mm met een beetje geluk heb ik er volgende week een 85 bij en ik hoop eind van de zomer er nog een flinke groothoek bij te hebben. Niet dat ik als hobby lenzen wissel, maar ik hou van de lichtsterkte, de onberispelijke beeldkwaliteit en de eenvoud van vaste lenzen.
    The Knight That Says Ni...kon

Re: exit zooms

Het gebruik van het ene sluit het gebruik van het andere niet uit .

Comment

Ik heb ook altijd een 28mm een 50mm en een 135mm gehad en dat werkte zeer goed tot ik in 2008 terug begonnen ben met een DSLR.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Met een beetje discipline kan je met een zoomlens net hetzelfde werken als met een vaste lens, je stelt eerst de brandpuntafstand in en dan loop je voor of achteruit. Zo doe ik het. Kwa optische kwaliteit moeten de zoomers van tegenwoordig niet meer onderdoen voor de vaste lenzen vind ik. Ze zijn natuurlijk wel beter maar het verschil is maar gering. Mijn Nikkor 24-85 2.8-4.0 is op 35mm zelfs scherper en heeft (gewoon geen!) minder vervorming dan de vaste 35mm 2.0 AFD. Met die grote diafragma's heb je een probleem extra, er staat nauwelijks iets scherp op. Soms is dat wel de bedoeling maar in mijn geval meestal niet, daarom heb ik ze ook verkocht.

Comment

Voor het moment werk ik ook enkel met primes, eens je lichtsterke scherpe primes met mooie bokeh gewoon bent stel je ook meer eisen aan je zooms.
          Last edited by CanonYouCan; 12 juni 2010, 10:20.

Comment

Persoonlijk vind ik dat een heel moeilijke keuze om te zoomen of net niet en bij mij komt daar als student nog is het budget bij. Persoonlijk droom ik van een 135 F2 maar toch denk ik mijn 70-200mm te missen. Ik gebruik hem amper maar het is wel handig als hij er is.

Maar ik vind wel dat wanneer je met een prime werkt je creatiever moet zijn en dat spreekt mij wel aan. Je moet een andere positie zoeken en zelf bewegen en er toch wel iets meer moeite voor doen.

Dus het is gewoon een heel moeilijke keuze vind ik.
            ::: Flickr :::

Comment

post verwijderd
              Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 18:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
                Het gebruik van het ene sluit het gebruik van het andere niet uit .
                Volledig mee eens

Ik hou absoluut van het gebruik van primes, met name in verband met de lichtsterkte (en daarmee de geringe scherpte-diepte mogelijkheden) en de scherpte. Toch zou ik mijn zooms (24-105L en 100-400L) niet willen missen. Met name de 24-105L is mijn ultieme "snapshotlens" voor wanneer ik niet specifiek voor fotografie op pad ben (familie-uitjes e.d.). Maar ga ik specifiek op pad om foto's te schieten dan laat ik de 24-105 meestal thuis en neem ik uitsluitend m'n primes mee. (24/ 50/ 100/ 135) Mijn 100-400L neem ik over het algemeen alleen mee als ik deze verwacht echt nodig te hebben.
                www.indetailfotografie.nl

Comment

Ik ben ook in die prime fase beland, sinds ik met primes werk, ben ik creatiever, en werk 99% van de tijd wide open.
                  Maar, mijn zooms wegdoen is er nog niet bij. Dat zou te zijn....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    en werk 99% van de tijd wide open.
                    Dan ben ik toch nieuwsgierig wat je fotografeert

Comment

Working...
                    X