Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50mm f:0.95

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 50mm f:0.95

Er komen de laatste tijd heel wat interessante lenzen van exotische merken op de markt voor spiegelloze (/rangefinder) toestellen, wsl voornamelijk omdat die manuele focus zo veel makkelijker maken, op een dslr (zonder vervangbaar matglas) heeft een manuele f0.95 of zelfs f/1.2 veel minder nut omdat je door de zoeker nooit zeker bent waar de focus exact ligt.
    Wat dat betreft lijkt het wel of we jaren terug gaan in de tijd toen er ook nog véél meer 3'rd party lenzenfabrikanten waren, de laatste decennia waren er eigenlijk bijna enkel Sigma, Tamron en Tokina (en Zeiss) over gebleven naast de OEM producten, een zeer interessante evolutie!

bvb https://www.dpreview.com/news/141588...orless-cameras
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Neem nu de Canon EF 85mm 1.2L Mark II. Heel de mount wordt gebruikt voor het achterste lens element. Dus dit ontwerp is niet geschikt voor Nikon. Omdat hier de flange focal distance afstand groter is. En dus zal je hier problemen mee krijgen. De ontwerp zal nooit in een Nikon passen. De achterste lens element zal teven de spiegel botsen denk en of de scherpstelling zit niet goed. Een Sony zonder spiegel, daarbij kan de afstand kleiner. Want je hebt geen spiegel die zorgt voor een minimale flange focal distance. En dus dit maakt een ontwerp eenvoudiger, je kan altijd extra ruimte creëren door de achterste lens element verder van de sensor brengen. Is het beetje duidelijk wat ik bedoel? Maar dit is de reden waarom er meer van dit soort exotische lenzen zijn voor de spiegelloze body' s.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

Comment

Ik snap wat je bedoelt en dat zal er idd ook mee te maken hebben, maar volgens mij is dat wel vooral een voordeel bij het ontwerpen van eenvoudigere breedhoeklenzen, omdat die dan geen retrofocus design moeten hebben, voor telelenzen gaat dat normaal weinig extra vrijheid geven.
        Ik dacht ook dat de meeste moderne designs voor Sony FE daar eigenlijk niet zo heel veel gebruik van maken, wellicht omdat de sensor stack te dik is om het achterste lenselement te dicht tegen de sensor te verdragen, dan zou de hoek van de invallende stralen te groot worden om nog scherpte in de hoeken te krijgen, bij analoge film was dat geen probleem, daarom kon Leica ook zo'n kleine lenzen maken die toch erg goed waren. Leica gebruikt in haar digitale M toestellen ook een veel dunnere sensor stack (waardoor de eerste toestellen veel te gevoelig waren voor IR licht) zodat deze oude lenzen goed bruikbaar blijven op hun toestellen. Er zijn ook firma's (Kolari Vision) die de Sony sensor ontdoen van deze dikke filters ervoor, maar dat kost wel vrij veel.

De meeste van die oude 3'rd party lenzen waren trouwens (ook) voor slr's, het is eerder met de komst van AF dat er veel zijn afgehaakt lijkt me, denk maar aan de problemen die vooral Sigma vaak had dat hun lenzen niet meer werkten op elke nieuwe generatie Canon toestellen.
        Nu is de elektronische communicatie van de FE (en mFT?) mount ook volledig vrijgegeven dacht ik, dus die problemen hebben ze ook al niet meer als ze AF lenzen zouden willen produceren door deze mounts.
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Is er enige manier om zo'n F/0.95 lens te kunnen monteren op mijn Sony A77? Dus met een a-mount vatting.
          Een adapter, maar dat vind ik eigenlijk best duur om 1 lens te kunnen bezigen.
          Zijn er al mensen die dit gedaan hebben?
          Grtn
          Jean

Comment

Working...
          X