Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 35mm + filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 35mm + filter

Ik ga morgen waarschijnlijk bij Grobet de Nikkor 35mm 1.8 lens halen voor m'n D60. Is duurder dan bij Konijn maar de bijbehorende filter is dan weer een stuk goedkoper. Ook de kortere afstand compenseert (ben morgen sowieso "in 't stad")

Toch even checken dat ik de juiste filter op de site gekozen heb :
    lens

filter 52mm (gewone UV-beschermfilter)

En wat is eigenlijk het verschil met deze (is dubbel zo duur) :
    Panasonic Lumix FZ2000

Re: Nikkor 35mm + filter

Als je die UV filter nu weglaat dan kost het helemaal NIKS. Nooit begrepen waar die UV filters goed voorzijn.

-m-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Nog een stem voor geen filter. Hou gewoon die centjes bij.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

'k Weet dat er voor en tegenstanders zijn maar 'k vervang liever een filter van 20 euro dan een lens van 190 euro (voor de meesten hier is een lens van 190 euro misschien peanuts, voor mij is dat veel geld).

Enfin, back to my question : wat is het verschil tussen de twee filters eigenlijk (niet dat ik de duurdere ga kopen).
        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Ik gebruikte eerst ook een UV-filter op deze lens en kreeg vooral binnen last van groene weerspiegelingen. UV-filter eraf en het probleem was opgelost en de kleuren in de foto's waren ook veel beter. Gebruik gewoon de meegeleverde zonnekap als bescherming.

Jonas

Comment

De slimfilter is dunner om op breedhoeklenzen te gebruiken zodat je geen vignettering krijgt.

Ik vind je redenering best raar. Je vind 190€ al veel geld maar je legt er graag nog eens 20€ bij?
            UV-filters zijn imho gewoon een dure manier om een vals gevoel van bescherming te scheppen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
              De slimfilter is dunner om op breedhoeklenzen te gebruiken zodat je geen vignettering krijgt.
              Was voldoende geweest als antwoord...

Ik vind je redenering best raar. Je vind 190€ al veel geld maar je legt er graag nog eens 20€ bij?
              UV-filters zijn imho gewoon een dure manier om een vals gevoel van bescherming te scheppen.
              Misschien heb je geen kinderen ? Mijn UV-filter op m'n 18-200 heeft al een paar keer dienst gedaan als bescherming. De handjes en bijbehorende vingers/nageltjes van m'n kinderen zijn bliksemsnel en gaan vaak eens richting lens wanneer ik ze wil fotograferen...
              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Laat het me weten wanneer ze een kras in je UV-filter hebben gekregen!

Comment

en dan te bedenken dat het frontelement normaal gezien nog meer kan verdragen

ik ben er zelf geen voorstander van omdat je constant moet kuisen, stof kruipt er blijkbaar ook achter op de ene of andere manier
                  en dat terwijl ik zonder UV eens blaas en het ergste is eraf

35mm is wel een mooie lens ik heb wel de f2, maar de hoek is hetzelfde hé
                  hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Allee, waar zitten de voorstanders van UV-filters ? Laat jullie niet doen, hè !
                    Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Ik kan spreken van een volledig gebroken UV filter en van een gered lens. Been there, done that ... en ik hou mijn UV filter op .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
                        Ik kan spreken van een volledig gebroken UV filter en van een gered lens. Been there, done that ... en ik hou mijn UV filter op .
                        Probleem van dit eeuwige dilemma is dat je niet weet of er ook zonder UV filter schade zou geweest zijn aan de frontlens van je objectief. Die is meestal dikker dan zo'n filtertje en kan dus ook meer verdragen.

Van een fotograaf die in de meest extreme omstandigheden fotografeert kan ik het nog verstaan. Maar voor huis- tuin- en keukenfotografie? Met al het geld dat ik uitspaar door géén filters te kopen kan ik me binnen enkele jaren een mooie prime aanschaffen
                        Last edited by ThierryM; 4 juni 2010, 11:55.

Comment

Probleem van dit eeuwige dilemma is dat je niet weet of er ook zonder UV filter schade zou geweest zijn aan de frontlens van je objectief. Die is meestal dikker dan zo'n filtertje en kan dus ook meer verdragen.
                          'k Zal dat eens testen met m'n 18-200 VR lens van 550 euro...
                          Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Ik wil maar illustreren dat het gevoel van bescherming minstens gedeeltelijk subjectief is. Op mijn eerste kitlens stond ook altijd een UV filter maar ik heb ze toch maar mooi kapot gekregen... Met het frontelement was niks mis

Comment

Ik wil maar illustreren dat het gevoel van bescherming minstens gedeeltelijk subjectief is.
                              Ja, begrijp ik wel, hoor, maar ik ben van het motto "Better safe than sorry". 't Is een beetje als een reis boeken : neem ik een annulatieverzekering of niet ?
                              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Working...
                              X