Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 105 VR Micro - Portret & sport

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon 105 VR Micro - Portret & sport

Iemand ervaring met deze Micro lens aangaande portret en sport?

Ik d8 dat Macro objectieven "Traag"waren, maar ik heb geruchten dat deze lens zeer snel en erg accuraat focust.

Wat met de portret eigenschappen? Ik heb nood aan zeer scherpe beelden met veel detail. Zachte huidstructuur is niet nodig.
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Re: Nikon 105 VR Micro - Portret & sport

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht

Ik d8 dat Macro objectieven "Traag"waren, maar ik heb geruchten dat deze lens zeer snel en erg accuraat focust.

Wat met de portret eigenschappen? Ik heb nood aan zeer scherpe beelden met veel detail. Zachte huidstructuur is niet nodig.
    "traag" en snel focussen gaat niet samen, check eens welk van de twee geruchten de ware is...
    vanwege de bouw van deze lenzen (macro, grotere fijn afstelling), dient de lens meer "afstand" af te leggen om juist te focussen, dus zijn ze in principe trager als niet macro lenzen. Ik heb zelf geen ervaring met de 105VR, doch zou mijn sigma 150mm zeker nooit voor sport maar ook niet voor portret gebruiken... ik heb de luxe van andere lenzen daar voor te hebben...

Als je modellen goed stil blijven staan of zitten en je hebt voldoende tijd, dan denk ik wel dat je ze voor portretten kan gebruiken.
    Last edited by d_oracle; 2 juni 2010, 09:58.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

vanwege de bouw van deze lenzen (macro, grotere fijn afstelling), dient de lens meer "afstand" af te leggen om juist te focussen, dus zijn ze in principe trager als niet macro lenzen.
      Heb geen ervaring met de VR versie, gebruik zelf nog altijd met veel plezier de "oude" AF-D 105 mm. (op D300 & D200)

Weliswaar niet voor sport (70-200 mm 2.8 of 28-75 mm 2.8) tenzij af en toe eens een demo van dressur of jumping in binnenpiste. Maar voor natuur en portret leent mijn "oude" versie zich perfect

Voor buitensporten gaat m'n voorkeur naar de AF-S 70-300 mm VR
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Als je modellen goed stil blijven staan of zitten en je hebt voldoende tijd, dan denk ik wel dat je ze voor portretten kan gebruiken.
        Heeel soms wel, doorgaans niet. Dat heb je met beestjes hé.

Ik zal eens op zoek moeten gaan naar een 105 VR die ik een smag testen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht

Zeker is deze perfect bruikbaar, zowel voor sport portret en natuurlijk macro, volgens mij nog steeds één van de meest veelzijdige objectieven.

Qua snelheid is de 105 heel snel, tenminste als hij niet gaat zoeken. Natuurlijk blijft bv. een 70-200 breder inzetbaar, maar ik heb de 105 ook met TC14 veel gebruikt voor offchore fotografie, dat vanwege het gemakkelijk bedienen als hij volledig ingepakt zit in een beschermplastiek.

Comment

De 105 VR is perfect te gebruiken als potretlens... alleen toont ze wel erg veel details.

Kpas je mag die van mij altijd wel eens komen testen, maar ik vrees dat ik iets te ver van je vanaf woon...
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Mijn 105 is totaal ongeschikt voor sport niet alleen veels te traag maar schiet ook vaak door het scherptepunt heen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De 105mm VR is prima bruikbaar voor deze dingen.
                De AF-S is supersnel. Het nadeel is het grote bereik dat de AF-S af moet lopen. Je kunt dit oplossen door de schakelaar om te zetten zodat hij alleen nog maar het bereik van 0.5m tot oneindig afloopt.
                Ik gebruikt hem naast het macro-werk ook veel voor portretten, productfotografie maar ook vogels en sport.

Groeten van Willem
                Gemiddelde van mijn body's: Nikon E137.5
                Gemiddelde van mijn objectieven: Nikkor 73mm F2.27
                Gemiddelde van mijn flitsers: Nikon SB-700

Comment

waarom zou je deze inzetten voor portet en sport?

Comment

waarom zou je deze inzetten voor portet en sport?
                    Ik heb al een paar keer een prime kunnen testen van een toffe forummakker in mijn buurt.
                    Telkens is gebleken dat de primes veel sneller en acurater focussen dan de 70-200. Ze geven ook meer detail en scherpte.

Ik heb via een exif-viewer eens wat shoots geanaliseerd en ik zit vrij veel rond de 100mm.
                    De 50mm 1.8 of 85mm 1.8 zijn dus wat te kort.

Wat betreft Hondensport: soms zal deze lens wat te kort zijn. Bv voor agility denk ik dat 300mm 2.8 perfect is. Maar die kost wel een paar duiten te veel...

Comment

Een 24 of 35 prime kan ook leuk zijn... Maar niet alle honden hebben graag dat jer er met je neus op zit hé

Welke is jouw favoriet Fenne?

Comment

Kpas, wat dacht je van deze: http://www.cameranu.nl/artikel/459/N...C_135_2.0.html
                        Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

mijn favo...
                          qua gebruiksgemakt de 50mm 2.8
                          zeer licht om mee te nemen, heel flexibel om zelf te bewegen.En scherp. Maar zoals je zei, niet alle dieren/ situaties laten je dichtbij komen. Een agilityparcour zou een verloren strijd zijn

Dus dan ga ik toch voor mijn tele.

Maar heb nog geen macro lens getest op grotere afstand. K zou redeneren dat ze t best functioneren voor macro opnamen en minder voor grote afstanden?

300mm klinkt goed, maar weinig flexibel, niet? en idd prijzig

Comment

Je tele is ook de 70-200?

In de testen scoort deze lens ongeloofelijk op vlak van scherpte en detail. Voor mensen vaak inflaterend scherp... Maar voor beestjes kan dat misschien handig zijn...

Comment

Working...
                            X