Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

15mm fisheye op 5D MKII, Canon of Sigma?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 15mm fisheye op 5D MKII, Canon of Sigma?

Ik zou wel eens een 15mm fisheye willen proberen op de 5D MKII, heeft iemand ervaring met een van deze lenzen (of met beide) op een full-frame camera?

Als ik een fisheye koop, dan wordt het wel een tweedehands, want ik zal ze niet zo heel veel gebruiken. Als het tegenvalt om met zo'n lens te werken dan verlies ik er niet teveel aan als ik ze terug verkoop...

Buiten de Sigma 150mm macro heb ik elke Sigma-lens die ik ooit gehad heb al terug verkocht omdat de Canon-lenzen over het algemeen toch beter presteren (meestal een veel sneller AF, minder flare, en scherper volledig open). Maar als de Sigma 15mm fisheye even goed (of beter) is dan de Canon, dan kan ik beter de goedkoopste van de twee kopen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Re: 15mm fisheye op 5D MKII, Canon of Sigma?

Ik zou voor de 16mm zenitar gaan. Presteert uitstekend op een FF.

Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Niet teveel geld aan uitgeven... ik heb nu wel tijdje terug die Canon 15 f2.8 gekocht maar.. in the end gebruik je zoiets echt nooit wegens keiharde vervorming waardoor het enkel voor funpictures nog in aanmerking komt.

En funpictures neem je op funevents of funsituaties.... en net dan wil je met zo een superfragile bolle lens (waar je geen bescherming kan opsteken) niet buiten komen vind ik.

Als je een macrolens weinig gebruikt, wel dan is een fisheye die je dan nog vele keren minder gebruikt dan macro vind ik. In other words, het is een collectorsitem :-)
      Imagination is more important than knowledge...
      http://www.kiekje.be

Comment

Ik ben zeer tevreden over mijn Sigma 15mm FE, door gebruik van de juiste software is deze lens ook als UWA(rectilineair) te gebruiken, waarbij alles echt haaks is.
        defished beeld
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Lees eens de reviews op www.fredmiranda.com.
          Goedkoper en blijkbaar toch niet slechter.

Comment

samyang!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
              Dat is een rectangular lenstype, geen fisheye.
              En wat betreft de Zenitar: kleinere beeldhoek en meer flare.

Deze vergelijking gaat met de Nikon , Sigma en Zenitar versie; in mijn ervaring is de Canon lens ongeveer gelijkwaardig aan de Sigma.

Album: http://robspanjaart.smugmug.com/Lens...61518122_BjYZu

Voorbeeldje met de Sigma 15mm op 5.6:

Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

De zenitar kost (nieuw) minder dan 1/3 van de andere oplossingen.
                De prijs/prestatie ratio is onklopbaar !

Bovendien is hij relatief klein, ik neem hem overal mee, je weet nooit of zich een gelegenheid voordoet, en hij heeft een native canon mount.

Op ebay vind je hem (used) voor nog minder, rond 150 dollar.

Als het voor "af en toe" is, geen twijfel mogelijk.

My 2 cts,
                DPaul
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

Comment

Er zijn dus verschillende mogelijkheden, de Canon is de duurste, de Sigma heeft autofocus (net zoals de Canon), presteert even goed als de Canon, en is 100 euro goedkoper (nieuwprijs).

In een MF lens heb ik geen interesse, dus geen Samyang of Zenitar. Van de Zenitar heb ik net gelezen dat die niet scherp is met het diafragma ver open.

Het zal dus waarschijnlijk een Sigma worden, maar het is niet dringend.

De Canon 16-35 f2,8 L II gebruik ik heel graag op de 5D MKII, maar een fish-eye is toch iets helemaal anders (ik denk dat je heel goed moet kijken wat er in beeld komt met zo'n enorme beeldhoek).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Ik heb de sigma 15mm en ook de zenitar 16mm fish. Het leuke aan sigma is dat die een MFD heeft van 15 cm terwijl de zenitar 30cm nodig heeft. De autofocus van de sigma is wel traag en brak.
                    Ik heb geen ervaring met de Canon versie.

Comment

Bart,

Ik heb de fisheye Canon 15 mm in mijn bezit.
                      Op een SD ergens ten velde, ik denk Hooidonk, heb jij hem even gebruikt.

Indien je wil mag je die van mij wel eens lenen.
                      Dan kan je er mee experimeteren zoveel je wil.
                      Heb je getelefoneerd maar je nam niet op.

Kunnen de lens altijd even brengen.

Laat maar iets weten met mail of sms.
                      Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
                      Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

BD0460BE

Comment

Working...
                      X