Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 85af-d met reversed 50mm f108 afd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nikon 85af-d met reversed 50mm f108 afd

Inderdaad. Op de sigma lens staat dat aangegeven als je scherpstelt op welke vergroting je staat.

Comment

Als je echt ver over de 1:1 wilt fotograferen kun je beter een balgapparaat kopen.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
        Gewoon minder dicht scherpstellen?
        Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
        Inderdaad. Op de sigma lens staat dat aangegeven als je scherpstelt op welke vergroting je staat.
        Dus als ik het goed begrijp : door de scherpstelafstand op het achterste objectief (dus het dichtst bij de body - in dit geval dus de 105 of 150) te vernaderen, kan je spelen met de vergrotingsmaatstaf ?
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Wel.. er zit inderdaad wel wat verschil op als je op 1:1 of oneindig staat.
          Als ik m'n 105mm op oneindig zet met 50mm er voor, heb ik vingettering.
          Als ik hem dan op 1:3 zet, is die weg.

De totale vergroting op 1:3, met omgekeerde lens, is ongeveer 2.3:1 terwijl dit op 1:1 ongeveer 2.8:1 is.
          Maar het scherpste resultaat krijg ik op 1:3 en de zoeker is dan veel helderder.
          Op 1:1 zijn de foto's minder scherp en dan werkt m'n 'flitssysteem' er niet goed mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
            Wel.. er zit inderdaad wel wat verschil op als je op 1:1 of oneindig staat.
            Als ik m'n 105mm op oneindig zet met 50mm er voor, heb ik vingettering.
            Als ik hem dan op 1:3 zet, is die weg.

De totale vergroting op 1:3, met omgekeerde lens, is ongeveer 2.3:1 terwijl dit op 1:1 ongeveer 2.8:1 is.
            Maar het scherpste resultaat krijg ik op 1:3 en de zoeker is dan veel helderder.
            Op 1:1 zijn de foto's minder scherp en dan werkt m'n 'flitssysteem' er niet goed mee.
            OK ! Ik heb het nog niet helemaal fits - je gebruikt 'scherpstelafstanden' en 'vergrotingsmaatstaven' door elkaar. Blijkbaar staat dit zo aangeduid op jouw 105 mm. Ik ga de combinatie eens manueel op elkaar stapelen hier, misschien ondervind ik dan wat je hier schrijft.
            In elk geval bedant voor de moeite, ik bewonder je beelden
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

probleem opgelost.
              nikon 105 f2.8 macro in huis gehaald.

't gevolg is wel da dees lens effe training vraagt
              nikon stuff

Comment

Working...
              X