Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik heb me in februari van dit jaar een D300s aangeschaft. Ik kom wel van een D70.
De D300s heeft wel een automatische stand (P) wel geen voorkeurstanden zoals macro, portret, sport.
Ik had eigenlijk maar één lens, de Nikkor 18-200 VRI
Ik heb nu ook wat geïnvesteerd in beter glas.
Een tweedehands Nikkor 17-55 f2.8, hoewel ik deze soms wel wat te kort vind maar da's wellicht omdat ik de 18-200 zo gewoon was.
Waarom geen Nikkor 17-55 f2.8. Ik zou hem dan wel tweedehands kopen. Nieuw vind ik hem te duur maar wel een super goeie lens.
Als macro heb ik de Nikkor 105VR. Ik ga me nu wel veelal met planten bezighouden maar het lijkt me een mooie middenweg macro.
Voor tele gebruik ik voorlopig nog mijn 18-200. Wellicht koop ik volgend jaar een 70-300.
Degelijk lenzen is de boodschap. Lichtsterke dus
Ik ga ook overschakelen naar een ander toestel en objectieven maar ik twijfel nog tussen de D300s en de D7 van Canon omdat Canon objectieven toch over het algemeen iets goedkoper zijn dan die van Nikon en dit voor hetzelfde resultaat. Zo hoor ik toch vertellen in de wandelgangen
Maar m'n voorkeur gaat lichtjes uit naar de Nikon omdat ik de manier van werken al een beetje gewoon ben met m'n D5000.
Er zijn al slapeloze nachten geweest en er zullen er nog volgen
Waar ga jij je cursus volgen in september? Ik heb me ingeschreven voor een 3-jarige cursus. Nu nog de bevestiging krijgen dat ik er ook degelijk bij ben. (beperkt aantal personen)
Grts,
Roel
Vooraleer over te stappen naar de 7D moet je deze thread maar eens lezen ...
Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
@ Tsjoe007 ik had het al eens gelezen maar het kon me niet overtuigen om de D7 als slecht te bestempelen aangezien hij in alle vergelijkingstests beter voor de dag komt dan de d300s. (zei het met een minimale marge)
De Canon D7 is een heel goed toestel, daar ben ik nu wel van overtuigd. heb hem vandaag trouwens uitvoerig getest.
Maar mijn voorkeur blijft naar Nikon gaan hoor
En dat is gewoon een keuze die uit het hart komt. Net zoals ik altijd mijn motoren heb gekozen vanuit mijn hart en er nooit slechte ervaringen mee heb gehad
Toch bedankt voor de tip want je kon natuurlijk niet weten dat ik het al gelezen had.
Ik gebruik op mijn D300 een Sigma 18-50 f2.8 en een 70-300VR als ik buiten werk, en een 70-200 VR2 of 35mm of 85mm f1.8 binnen. De Tamron is optische iets beter als de Sigma, maar ik vind Tamron zo plastiek, en dat is de Sigma niet. de 70-300 VR is een no-brainer... beste in z'n klasse voor schappelijke prijs. Ooit komt er een Nikkor 17-55 f2.8 of een 24-70 f2.8 + D700, maar van die huidige kit ben ik eigenlijk zeer tevreden.
Ik bezit geen macrolens, maar ik zou je in deze categorie adviseren om vooral rekening te houden met je werkafstand. 150 en 180mm zijn véél interessanter voor alle vliegende insecten (als ze opgewarmd zijn), maar een middellange zoals de 105mm is gemakkelijker uit de hand en zéker zo goed voor planten en trage diertjes. Voordeel van lange macrolenzen is wel hun iets softere Bokeh (wazige achtergrond) die vaak geprefereerd wordt. Scherp zijn ze allemaal...
Comment