Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen voor D300s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenzen voor D300s

Hallo,

Ik ben een beginner en heb me een D300s aangeschaft. Ik wil mij vooral gaan bezig houden met insekten (macro), landschappen, gebouwen (vooral op vakantie) en foto's van activiteiten binnen onze natuurvereniging.
    Ik ben niet van plan om mij met vogels bezig te houden.

Ik twijfel nog tussen enkele lenzen. Hier volgt mijn lijstje:

Macro:

- Nikor 105 f2.8 (optisch gestabiliseerd)
    - Tamron 90 f2.8
    - Tamron 180 f3.5
    - Sigma 105 f2.8
    - Sigma 150 f2.8
    - Sigma 180 f3.5

Welke van deze macrolezen hebben een snelle sluitertijd?

Daarna wil ik me nog een goede combinatie van 2 lenzen (breedhoek en tele-zoom) uit het volgende lijstje aanschaffen:

Breedhoek
    - Sigma 17-70 f2.8-4.0 (optisch gestabiliseerd)
    - Sigma 18-50 f2.8 of Sigma 18-50 f2.8-4.5 (optisch gestabiliseerd)
    - Tokina 16-50 f2.0
    - Sigma 24-70 f2.8
    - Nikor 16-85 f3.5-5.6 (optisch gestabiliseerd)
    - Nikor 18-55 f3.5-5.6
    - Tamron 17-50 f 2.8

Telezoom:
    - Sigma 50-150 f2.8
    - Sigma 70-200 f2.8
    - Nikor 70-300 f4.5-5.6 (optisch gestabiliseerd)
    - Sigma 70-300 f4.0-5.6
    - Tamron 70-200 f 2.8

Is optische stabilisatie nodig bij breedhoek en standaard lenzen? Of is dit enkel belangrijk bij macro en tele? En heb ik een tele-zoom nodig als ik me niet met vogels bezig hou?

Alvast bedankt om me wat verder te helpen.
    Groetjes Kristof

Re: Lenzen voor D300s

Ik zou zeggen

Macro: Nikon 105VR of sigma 150

Groothoek: Nikon 16-85 VR of Tamron 17-50 F2.8

Tele: Nikon 70-300 VR of Tamron 70-200 F2.8

Wat is je totaalbudget?
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Dag Kristof,

allereerst ... ik ben zelf ook nog maar een beginner.
      Een D300s is een fantastisch toestel waar je veel plezier aan gaat beleven.
      Weinig beginners durven dit toestel al meteen te kopen omdat het toch al semi-professioneel is en daardoor ook geen automatische standen meer heeft.

Betreft objectieven kies je altijd het best voor lichtsterk spul omdat de lichtomstandigheden niet altijd perfect zijn. Landschap (bewolking), binnenkant van een gebouw (beperkte lichtinval), enz. Een f/2.8 of sterker is altijd handig maar niet steeds noodzakelijk. Dat moet je een beetje voor jezelf uitmaken want zulke lenzen kosten ook beduidend meer dan de 'gewone'.

Voor landschappen en gebouwen heb je niet meteen een serieuze zoomlens nodig.
      Of je moet bepaalde details willen fotograferen waar je niet dicht bij kunt.
      Zelf heb ik o.a. de Nikon 70-300 VR en bij degelijke lichtomstandigheden is dat een prima zoom voor z'n prijs.
      Over sigma en Tamron kan ik niet veel kwijt wegens geen ervaring met deze merken. Maar enkele professionele fotografen raden die af omdat ze minder snel scherp stellen t.o.v. een Nikon lens. De prijs ligt dan ook wel wat lager :-).

Grts,

Roel

Comment

-Sigma 180mm f3.5
        -Tamron 17-50mm f 2.8
        - Sigma 70-200mm f2.8

En OS voor vogels is alleen handig als de vogels niet bewegen anders kun je het veel beter afzetten.

Comment

Beste,

Mijn totaalbudget ligt op ongeveer 1500 euro voor 3 lenzen. Maar ik ben wel niet van plan alle lenzen in een keer aan te schaffen. Om te beginnen zou ik de macro nemen en een lens voor landschappen. De tele-zoom wil ik nog even uitstellen.

Groetjes
          Kristof

Comment

Hallo,

ik heb voor mijn D300 een Tamron 17/50 f2.8 (zonder VC) gekocht en ben daar zeker tevreden over, ik kan deze lens als standaardlens dus zeker aanraden.

mvg Jozef
            D800 en een goed glasservies

Comment

Hey Krispie, Welkom in de wereld van DSLR.

Gebruik zelf oa op de D300 een "oudere" nikon 105 mm AF-D = mijn favoriet voor macro
              Breedhoek de nikon 12-24 mm f4 maar die ga ik van de hand doen wegens te weinig gebruik. Verder super lens

Als favoriete zoom de Nikon 70-300 mm voor buiten en de 70-200 mm 2.8 voor minder goede lichtomstandigheden.

Zoals in vorige post al vermeld; als je veel binnen schiet is de keuze voor een f 2.8 gerechtvaardigd maar deze kosten idd al gauw 2à3 x zoveel.
              Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Beste,

Voor macro wil ik zowel planten als insekten fotograferen. Als ik het forum doorlees heb je voor planten eerder minder mm (bv. 60 mm) nodig en voor insekten eerder meer mm (bv. 150 of 180 mm). Ben ik dan beter af met een 105 mm (de gulden middenweg) of ben ik mis? En heg je een optische beeldstabilisator nodig bij macro?

Een breedhoek van 12-24 mm, is dat niet eerder beperkt voor landschappen? Ga je niet beter naar een 17-50 mm of een 16-85 mm? En is het beter dat deze dan ook een optische beeldstabilisator heeft? Is een 70-200 of 70-300 mm ook nodig voor landschapen?

Ik doe vooral aan buitenfotografie, maar op vakantie kan het wel eens gebeuren als ik de binnenkant van een gebouw (bv. kerk) wil fotograferen.

Groetjes
                Kristof

Comment

Voor macro wil ik zowel planten als insekten fotograferen. Als ik het forum doorlees heb je voor planten eerder minder mm (bv. 60 mm) nodig en voor insekten eerder meer mm (bv. 150 of 180 mm). Ben ik dan beter af met een 105 mm (de gulden middenweg) of ben ik mis? En heg je een optische beeldstabilisator nodig bij macro?
                  Bekijk het zo; met een 105 kan je altijd een stapje achteruit zetten. Insecten hebben nogal de neiging om er vandoor te gaan als je nadert. OS of vR is idd mooi meegenomen maar als je een vaste hand hebt geen noodzaak

Een breedhoek van 12-24 mm, is dat niet eerder beperkt voor landschappen? Ga je niet beter naar een 17-50 mm of een 16-85 mm? En is het beter dat deze dan ook een optische beeldstabilisator heeft? Is een 70-200 of 70-300 mm ook nodig voor landschapen?
                  12-24 is ideaal wanneer je de ruimte ontbreekt om afstand te nemen, bv op pleinen, binnenplaats... Voor landschappen algemeen is idd een 16-85 een betere keus. De 70-300 is dan weer perfect als je niet dichtbij geraakt, is ook ideaal voor "beestjes" en superscherp

Ik doe vooral aan buitenfotografie, maar op vakantie kan het wel eens gebeuren als ik de binnenkant van een gebouw (bv. kerk) wil fotograferen.
                  Voor op vakantie zou ik opteren voor bv de 18-105mm , super allrounder voor buiten. Voor binnen schiet je helaas met deze te kort tenzij je een statief meesleept. De D90 kan je mss nog net op een gorillapod kwijt = vrij compact. Kerken enz... zijn meestal nogal somber, weinig licht. Hiervoor gebruik ik zelf veelal de 50mm 1.8 of de 105.

Een wijze "man" zei ooit op dit forum: Minder glas maar beter

Als beginner kijk je meestal naar de prijs van de lens wat volkomen begrijpbaar is, maar je merkt al gauw dat je "te kort" schiet. Heb je de cash, ga dan zeker voor lichtsterk materiaal.

Bovendien behoud dit langer zijn waarde en kijk uit naar 2e hands
                  Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krispie Bekijk bericht
                    Macro:

- Sigma 150 f2.8

Welke van deze macrolezen hebben een snelle sluitertijd?
                    de 150mm als je insecten wil fotograferen... bloemen werkt even goed, je gaat wat verder staan, deze lens is hier op BD door heel wat leden in gebruik.

De sluitertijd wordt door het toestel bepaald, de snelheid van de focus door de lens...
                    macro lenzen hebben een trage focus, maar je zal die ook dikwijls manueel laten focussen

Breedhoek
                    - Tamron 17-50 f 2.8
                    lichtsterk is heel erg aangenaam
                    en op termijn een sigma 10-20mm...

Telezoom:

- Nikor 70-300 f4.5-5.6 (optisch gestabiliseerd)

Is optische stabilisatie nodig bij breedhoek en standaard lenzen? Of is dit enkel belangrijk bij macro en tele?
                    VR werkt slechts vanaf een zeker afstand, dus werkt niet voor macro.
                    De macro lenzen met VR gebruiken die VR voor portret of landschap.

VR is vooral nodig voor tele lenzen... 200mm en meer hebben heel veel baat bij een VR

wat ik nog mis is de 35mm f1.8 lens... een standaard lensje waar je heel veel plezier aan zal beleven...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Beste,

In een tijschrift las ik ook goede resultaten over de Tokina 16-24 f4.0. Iemand hier ervaring mee?

Voor macro ga ik waarschijnlijk een keuze maken uit Nikor 105 f2.8 of Sigma 150 f2.8. Ik denk eerder de 105 daar ik ook veel met planten ga werken.

Voor tele-zoom waarschijnlijk de Sigma 70-200 f2.8 of de Nikor 70-300 f4.5-5.6. Is de Tamron 70-200 f2.8 misschien nog een ander alternatief?

Voor breedhoek ben ik er nog niet dadelijk uit daar de antwoorden zeer verscheiden zijn.

Groetjes
                      Kristof

Comment

Ik vind het wel straf dat je als beginner meteen 3000 euro wil gaan uitgeven.
                        Heb je al eerdere ervaringen met fotografie?
                        Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

Comment

Hallo,

Ja, ik wil dadelijk goed materiaal kopen zodat ik na een half jaar niet alles moet verkopen om beter materiaal aan te kopen. Ik lees vaak dat men met minder goed materiaal start en toch na een tijdje overschakeld op ander materiaal omdat men niet meer content is. Ik heb gespaard voor dit budget en denk dat ik er dan beter aan doe om het dadelijk aan goed materiaal te besteden.

Ik heb nog maar weinig ervaring in fotografie, maar ga wel een cursus volgen in september.

Groetjes
                          Kristof

Comment

Degelijk lenzen is de boodschap. Lichtsterke dus
                            Ik ga ook overschakelen naar een ander toestel en objectieven maar ik twijfel nog tussen de D300s en de D7 van Canon omdat Canon objectieven toch over het algemeen iets goedkoper zijn dan die van Nikon en dit voor hetzelfde resultaat. Zo hoor ik toch vertellen in de wandelgangen

Maar m'n voorkeur gaat lichtjes uit naar de Nikon omdat ik de manier van werken al een beetje gewoon ben met m'n D5000.
                            Er zijn al slapeloze nachten geweest en er zullen er nog volgen

Waar ga jij je cursus volgen in september? Ik heb me ingeschreven voor een 3-jarige cursus. Nu nog de bevestiging krijgen dat ik er ook degelijk bij ben. (beperkt aantal personen)

Grts,

Roel

Comment

Hallo,

Ik ga mijn cursus volgen in het CVO in Genk. Dit is in Limburg zo wat de beste opleiding naar horen zeggen.

Qua Nikon of Canon ga ik me zelf niet uitspreken over wat de beste is daar ik ook maar pas begonnen ben, maar de meeste mensen die ik ken bij ons in de vereniging (natuurfotografie) zijn allemaal overgeschakeld naar Nikon.

Het nadeel bij Canon, volgens hun, is dat canon soms verandert van lensvatting en je hierdier al je lenzen moet vervangen als je een nieuw toestel zou aanschaffen met een andere lensvatting. Nikon zou dit niet hebben. Ik heb het ook maar van horen zeggen.

Anderzijds zeggen ze ook dat Canon iets meer ruis vertoond dan Nikon.

Daarom dat ik ga voor de Nikon D300s.

Groetjes
                              Kistof

Comment

Working...
                              X