Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikkor 600mm ED 5.6

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikkor 600mm ED 5.6

Beste allemaal

Ik kan deze lens kopen van een vriend voor 1000 euro
    Dit lijkt me wel een eerlijke prijs
    Wat is jullie mening
    De lens is wel gebruikt, maar ziet er op 't eerste gezicht wel ok uit, zou ze wel willen testen
    Er is geen Af en geen VR, zo'n lens is waarschijnlijk alleen maar op stattief te gebruiken.
    Lens is ongeveer 10 jaar oud en koste toen naar 't schijnt tussen de 5000 en 6000 euro
    Graag jullie mening waarvoor dank

Greetz

D

Re: nikkor 600mm ED 5.6

Met het serienummer kunnen we meer zeggen, want 600mm f5.6.
    Is dat pre -AI?
    Dan is dat ietsje meer dan 10 jaar.

Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door disc Bekijk bericht
      Er is geen Af en geen VR, zo'n lens is waarschijnlijk alleen maar op stattief te gebruiken.
      Niet waarschijnlijk, alleen maar....
      Lens is ongeveer 10 jaar oud en koste toen naar 't schijnt tussen de 5000 en 6000 euro
      10 jaar oud zou betekenen dat het een van de laatste objectieven uit de tweede serie die Nikon van dit AI-S objectief maakte is.
      Het is een handzaam en scherp objectief (natuurlijk niet zo heel vreemd gezien de oorspronkelijke aanschafprijs)
      Een punt dat wel belangrijk is voor je is het gegeven dat je met een D70 werkt hetgeen betekent dat je geen lichtmeting hebt.
      Last edited by Rogerke; 28 mei 2010, 11:08. Reden: typo's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        Met het serienummer kunnen we meer zeggen, want 600mm f5.6.
        Is dat pre -AI?
        Dan is dat ietsje meer dan 10 jaar.

Dpaul
        mmmm pre-AI wordt al snel minstens 30 jaar toch? Ik weet nog dat Nikon einde 70'r jaren met Aperture-Indexing uitkwam. (tijd vliegt nietwaar)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door disc Bekijk bericht
          Beste allemaal

Ik kan deze lens kopen van een vriend voor 1000 euro
          Dit lijkt me wel een eerlijke prijs
          Wat is jullie mening
          De lens is wel gebruikt, maar ziet er op 't eerste gezicht wel ok uit, zou ze wel willen testen
          Graag jullie mening waarvoor dank

Greetz

D
          600mm op crop is 900mm. Dit is geen speelgoed, en vereist flink wat "stuurmanskunst"
          Onderschat de moeilijkheid ook niet met het relatief kleine zoekertje om manueel scherp te stellen. Of heb je een goede live view op de D70?
          Voor de rest zal het wel een toplens zijn, maar neem er een GOED statief bij (reken op meer dan 500 euro) en een GOEDE kop (ook niet goedkoop), anders ga je er niet komen, en alleen maar ergernis hebben met onscherpe beelden.
          Ook een belangrijk punt is een draadonspanner, geeft ook een groot verschil.
          Kijk ook naar de opmerking over de lichtmeter, zonder zou ik er niet aan beginnen.
          Prijs moet je zelf over oordelen.

Comment

Ik ook heb ooit de kans gehad om dit objectief te kopen voor een redelijke prijs.
            Maar toen ik de reviews las op het internet waren de resultaten niet zo heel super.
            Je kijkt beter uit naar een 500/4.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Hoi , hier de geschiedenis en bouwjaren van deze lens (en testje.)

Zoals je zal zien ; twee versie's gemaakt van 1976 tot 1999, het kan dus een oudje zijn

grtjs Jozef
              D800 en een goed glasservies

Comment

Die prijs lijkt mij eerder goed dan eerlijk
                Maar toch zou ik ze wel eens even testen, je gaat op de d70 idd geen lichtmeting hebben wsl en manueel focussen is niet altijd even simpel met zo'n lens, je kunt best eens kijken of het je ligt.
                Overigens zal het nog wel meevallen om de lens te gebruiken zonder statief van 500 euro, dat zal vast beter zijn, maar je kunt ze ook gewoon ergens op laten rusten (rijstzak bvb!), en ook uit de hand is het vast goed doenbaar, ik gebruik zelf regelmatig een oude manuele 300mm f4.5 op een 2x convertor wat volopen 600mm f9 geeft, dit is bij voldoende licht prima bruikbaar en door het grote gewicht (inertie) kun je makkelijk met sluitertijden werken tot 1/200ste of zelfs trager.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                  Die prijs lijkt mij eerder goed dan eerlijk
                  Maar toch zou ik ze wel eens even testen, je gaat op de d70 idd geen lichtmeting hebben wsl en manueel focussen is niet altijd even simpel met zo'n lens, je kunt best eens kijken of het je ligt.
                  Overigens zal het nog wel meevallen om de lens te gebruiken zonder statief van 500 euro, dat zal vast beter zijn, maar je kunt ze ook gewoon ergens op laten rusten (rijstzak bvb!), en ook uit de hand is het vast goed doenbaar, ik gebruik zelf regelmatig een oude manuele 300mm f4.5 op een 2x convertor wat volopen 600mm f9 geeft, dit is bij voldoende licht prima bruikbaar en door het grote gewicht (inertie) kun je makkelijk met sluitertijden werken tot 1/200ste of zelfs trager.
                  Gij bent nen echte oermens
                  Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
                  www.cromagnonman.be

Comment

We zullen wel ongeveer van dezelfde periode zijn zeker
                    Ik was er wel vergeten bij te schrijven dat mijn lens toch een stukje lichter is dan deze Nikon, ze is wel vrij zwaar voor een 300mm omdat ze middenformaat dekt, ik geloof dat ze iets van 1,5kg weegt.

groeten
                    Koen/oermens
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
                    X