Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overweging aankoop filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Overweging aankoop filters

Beste... Iedereen

Ik ben er over aan het denken om enkele filters aan te kopen...
    Ik dacht aan een ND filter, Pola Filter en een ander filtertje waar ik niet goed uitgeraak...

Nu heb ik veel aan het opzoeken geweest en stel mij en u de vraag:

Wat vinden jullie van die COKIN FILTERS? Zijn deze degelijk genoeg voor jullie? Of vinden jullie dat het beter is er meer geld tegen aan te gooien?

Met vele groetjes!

Schoten
    Yeah Baby, Scotland Baby!

Re: Overweging aankoop filters

Oorspronkelijk geplaatst door Schoten Bekijk bericht
    Beste... Iedereen

Ik ben er over aan het denken om enkele filters aan te kopen...
    Ik dacht aan een ND filter, Pola Filter en een ander filtertje waar ik niet goed uitgeraak...

Nu heb ik veel aan het opzoeken geweest en stel mij en u de vraag:

Wat vinden jullie van die COKIN FILTERS? Zijn deze degelijk genoeg voor jullie? Of vinden jullie dat het beter is er meer geld tegen aan te gooien?

Met vele groetjes!

Schoten

Mijn persoonlijk advies ivm filters. Ik heb recent twee filters gekocht. Een UV filter van B&W en een pola filter van B&W. Allebei heel dure filters en heb al spijt dat ik ze gekocht heb.
    Die pola filter zal ooit wel van pas komen en ik moet leren ermee te werken. Dus als je het koopt denk dan eerst na waarom je het wil kopen. Want in mijn geval ligt het gewoon continu in zijn doosje en ik kan het niet op de lens laten. Want dan kan het kapje er niet meer op. Bij de UV filter die kan ik wel altijd op mijn lens laten. Maar ik had beter de canon protection filter gekocht, de helft van de prijs en doet voor mij hetzelfde: mijn lens beschermen tegen eventuele ongelukken.
    Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
    website: http://www.hung.be
    facebook - Instagram

Comment

Voor occasioneel gebruik zijn de cokins ok. Voor continu gebruik zou ik een topmerk bv . B+W of LEE filter aanbevelen.

-m-
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

waar denk je filters voor nodig te hebben?

mijn filters liggen meestal gewoon in m'n kast...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          waar denk je filters voor nodig te hebben?
          Eigenlijk is mijn grootste probleem/vraag dat ik naar Schotland op reis ga deze zomer voor een extreme roadtrip en ik onderweg wel enkele platen wil schieten van bewegend water (watervallen, rivieren,...) en daarom zou ik eigenlijk wel beter enkel een ND filter kopen. Maar omdat mijn lensdiameters nogal verschillen van elkaar, moet ik er eigenlijk meerdere kopen want ik wil zowel met mijn kleinste als mijn grootste lens(diameter) foto's trekken van dit water.

Het Cokin systeem leek mij aantrekkelijk omwille van prijs enerzijds en anderzijds van de mogelijkheid om meerdere filters te kunnen gebruiken op hetzelfde systeem, terwijl bv B+W allemaal opschroeffilters gebruikt, als ik mij niet vergis.

Comment

ik heb dit Cokin systeem met een aantal filters, een keer in een opwelling gekocht, het Pola en ND grad filter gebruik ik nog weleens en deze zijn zeker voor het geld niet slecht, voordeel is inderdaad als je verschillende diameters hebt dien je alleen een verloopringetje aan te schaffen.

maar als je veelvuldig van dit soort filters gebruik gaat maken dan is inderdaad een groffere investering een vereiste.

maar voor af en toe voldoen ze prima, al geven de grijsfilters soms wel wat zwemen (beetje paarsig)
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Beste Close Up Shooter,

Goed dat jij mee reageert, handig om eens gebruikerservaringen te horen!

Comment

Bij B+W kan je ook step-up filters/ringen gebruiken hoor. Het makkelijkste is dan een 77mm filter te kopen, en voor elke van je andere lenzen een step up naar 77mm. Zo heb ik het toch ook gedaan (nuja, van 55mm naar 77mm is wel een groot verschil natuurlijk )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schoten Bekijk bericht
                  Eigenlijk is mijn grootste probleem/vraag dat ik naar Schotland op reis ga deze zomer voor een extreme roadtrip en ik onderweg wel enkele platen wil schieten van bewegend water (watervallen, rivieren,...) en daarom zou ik eigenlijk wel beter enkel een ND filter kopen. Maar omdat mijn lensdiameters nogal verschillen van elkaar, moet ik er eigenlijk meerdere kopen want ik wil zowel met mijn kleinste als mijn grootste lens(diameter) foto's trekken van dit water.
                  .
                  Als je met gewone filters werkt moet je er ook maar ene kopen.
                  Ik heb mij een CPL-filter gekocht van 82mm(de grootste diameter van al mijn lenzen) en voor mijn lenzen met kleinere diameter werk ik met verloopringen.
                  Zo kan ik hem gebruiken op al mijn lenzen.

Sven
                  Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                  Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                  Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KriVa Bekijk bericht
                    Bij B+W kan je ook step-up filters/ringen gebruiken hoor. Het makkelijkste is dan een 77mm filter te kopen, en voor elke van je andere lenzen een step up naar 77mm. Zo heb ik het toch ook gedaan (nuja, van 55mm naar 77mm is wel een groot verschil natuurlijk )
                    Ik heb exact hetzelfde gedaan...en werkt fijn. Ook heb ik Cokin (of Lee) overwogen, doch dan moet je wel naar de Z-serie gaan want bij de P-serie ga je vignettering krijgen.
                    Volgens mij best een 77mm ND filter kopen en voor je kleinere lenzen een step-up ring. Let wel op...voor de ND filters van B&W (vooral de ND110) gelden meestal lange wachttijden.
                    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

ik heb beiden... het cokin systeem en de verloopringen... Voordeel van cokin is dat je graduele filters kan gebruiken, doch die heb je vandaag met de digitale darkroom niet meer nodig... gewoon een ND8 filter kopen op je grootste maat (77mm minstens) en de nodige verloop ringen... die kosten nieks... neemt minder plaats in je tas dan het cokin systeem, is minder omslachtig...
                      Last edited by d_oracle; 27 mei 2010, 13:40.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                      X