Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goeie lens met wat meer zoombereik: welke kiezen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• goeie lens met wat meer zoombereik: welke kiezen

Ik mis regelmatig/dikwijls een uitgebreider zoombereik met mijn Sigma 18-55.
    Daarom zou ik eventueel een andere lens aanschaffen uit het "beter segment".
    Iets in de zin van 16/18 > 100/120 of zo.
    Wat kunnen jullie me aanraden?

Re: goeie lens met wat meer zoombereik: welke kiezen

in het "betere segment" ga je een bereik van 18-120 of zoiets niet vinden. In het "betere segment" zitten voornamelijk zoomlenzen met maximaal 3x zoom en een vast maximaal diafragma van bijv 2.8
    Dus keus maken: groot bereik of "beter segment"

groeten, Bert
    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
    www.bertofotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
      in het "betere segment" ga je een bereik van 18-120 of zoiets niet vinden. In het "betere segment" zitten voornamelijk zoomlenzen met maximaal 3x zoom en een vast maximaal diafragma van bijv 2.8
      Dus keus maken: groot bereik of "beter segment"

groeten, Bert
      ik zeg nu wel vlugvlug 120mm, maar bvb. 80/90mm zou ook al leuk zijn.

Comment

Over welk merk camerabody gaat het?

Canon heeft de EF-S 15-85 IS die heel goede resultaten haalt in de tests.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Wat denk je van deze ?

- 24-70 f/2.8 (USM),
          - 24-105 f/4 (IS USM),
          - 15-85 (wel aardig wat vervorming richting de uiteindes...maar daar heeft ook de 24-105 last van)

Persoonlijk zou ik de 24-70 nemen. Iets zoals je voorstelt, zoals een 15-85, bestaat wel, (en is redelijk goed scherp voor zo'n bereik) maar heeft toch bepaalde tekortkomingen...vervorming, chromatische aberratie, enz.
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Nikkor 16-85 VR.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Nikkor 16-85 VR.
              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Over welk merk camerabody gaat het?

Canon heeft de EF-S 15-85 IS die heel goede resultaten haalt in de tests.
              Dréten gebruikt een (Canon )7D .
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Inderdaad, een Canon (staat trouwens al zo'n 5jaar in mijn "over mij")
                ...Bedankt oplettende JorisVDB...
                Die 24's had ik ook al aan gedacht, maar daar speel ik mijn lieve groothoek kwijt7D is een cropcamera, weet je wel.
                De 17-85 heb ik voorlopig geschrapt, omwille van te weinig lichtsterk.
                nog opties?

Comment

Een lichtsterke zoomlens met een groot zoombereik, beginnend vanaf zo'n 18mm bestaat niet.

Een redelijk lichtsterke zoomlens met een redelijk zoombereik is de Sigma 17-70 f2,8-f4 (lichtsterk op 17mm, minder lichtsterk op 70mm). Maar het verschil in zoombereik tegenover de 18-55 is ook niet zo heel groot.
                  Die lens kan je sinds kort wel in een OS-versie kopen (beeldstabilisatie).
                  BD0338BE

Comment

Jij neemt niet de moeite om je cameramerk te vermelden en verwacht wel dat een ander het opzoekt
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Klopt wat Black Bandit zegt. Als je lichtsterker wil moet je ofwel genoegen nemen met een beperkter zoombereik, of voor primes gaan...de prijzen voor een f/2.8 (constant diafragma, niet zoals de vermelde Sigma) zoomlens zeggen genoeg, helaas (70-200 en 24-70 bij de drie grote merken bijvoorbeeld).

En een superzoom op een 7D zetten vind ik zonde (net zoals sommige een D300S met een 18-200 VRII ofzo gebruiken...)...die camera vraagt gewoon om degelijk glas.

Misschien een combinatie, de 24-70 met een lichtsterke prime voor wat meer breedhoek (18 of 20mm, of misschien nog minder ?) ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Jij neemt niet de moeite om je cameramerk te vermelden en verwacht wel dat een ander het opzoekt
                        Beste hjanssen,
                        Mag ik zo vrij zijn zelf te beslissen welke gegevens ik vermeld. Wie het echt wíl, die vindt het toch. Ik heb het niet zo begrepen op dat pronkerig etalage-gedoe van sommigen. Als het relevant is dan vermeld ik wel in mijn topic waarover het specifiek gaat.
                        En "opzoeken" is toch wel een wat groot woord in deze context ( kijk: klik klik), vind je zelf ook niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                          Klopt wat Black Bandit zegt. Als je lichtsterker wil moet je ofwel genoegen nemen met een beperkter zoombereik, of voor primes gaan...de prijzen voor een f/2.8 (constant diafragma, niet zoals de vermelde Sigma) zoomlens zeggen genoeg, helaas (70-200 en 24-70 bij de drie grote merken bijvoorbeeld).

En een superzoom op een 7D zetten vind ik zonde (net zoals sommige een D300S met een 18-200 VRII ofzo gebruiken...)...die camera vraagt gewoon om degelijk glas.

Misschien een combinatie, de 24-70 met een lichtsterke prime voor wat meer breedhoek (18 of 20mm, of misschien nog minder ?) ?
                          Daarom gaat het ook om een beperkt zoombereik, maar toch een tikkeltje méér dan 55mm. Ik heb namelijk de laatste dagen weer tegen te beperking daarvan aangelopen op enkele familiefeestjes. Voor "spontane" foto's van op een ruime afstand is die 55mm te weinig, en voortdurend met een 80-400 om je nek is dan weer te lastig.
                          by te way: die Sigma heeft dus wel degelijk een constante 2.8 hoor!

Een superzoom à la 18-200, daar denk ik zelfs niet aan. Wees gerust, daar geef ik geen centen aan uit.

De combinatie waar je het over hebt spreekt me echter wél aan, je brengt me op een idee geloof ik: die prime in mijn binnenzak en die 70mm op het toestel, en als 't nodig is snel wisselen hé
                          Last edited by dréten; 26 mei 2010, 08:38. Reden: zinsbouw...

Comment

Wel, ik had het idee zoals in het reclamefilmpje van de Sony NEX'es...de persoon in dat filmpje heeft een pancakelens erop zitten, doet die in een wip eraf, en hup de zoom erop . Leek me wel nog zo praktisch.
                            Hier is het filmpje,zie je waar ik de mosterd heb gehaald . Kijk op 0:08 tot ongeveer 0:15: http://www.youtube.com/watch?v=O2gfQ...os=pIgsVTS06Eg

Ik vrees dat je het op een andere Sigma hebt, degene die ik bedoel is de 17-70 f/2.8-4 (al dan niet met OS) .

Een 18-135 zou qua bereik een goede optie zijn, maar is noch lichtsterk, noch een topper optisch gezien...(veredelde kitlens).

Comment

Er is een Sigma breedhoekzoom met een vaste f2,8 over het hele zoombereik, maar dat is de 18-50 f2,8 EX DC.

De andere zijn de 17-70 f2,8-4 DCMacro OS, 17-70 f2,8-4,5 EX DC en de 18-50 f2,8-4,5 DC OS.

De breedhoeklens met het grootste zoombereik + f2,8 over het hele zoombereik is de Canon EF-S 17-55 f2,8 IS, maar je wil een groter zoombereik dan de lens die je nu gebruikt.

Tamron heeft ook nog een 17-50 f2,8 met en zonder beeldstabilisatie.
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X