Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Plots softe resultaten met korrel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Plots softe resultaten met korrel

Met mijn 2 primes ben ik scherpe resultaten gewend. Vandaag tijdens een openlucht concert foto's gemaakt. Eerst met de 50 mm 1.4 en daarna met de 100 mm F2.0.
    Thuis de gemaakte foto's bekeken blijken vrijwel alle foto's onscherp met op 100% view een duidelijke korrel. Mogelijke oorzaken heb ik voor zover ik dat kan beredeneren niet kunnen vinden.
    -Ik werk i.v.m. de grotere diafragmaopening gebruik van het middelste scherpstelpunt. Eerst scherpstellen en daarna opnieuw kaderen (uiteraard via parallelle verplaatsing van de camera. De camera heeft de hele tijd op One Shot gestaan, dus dat is het probleem niet.
    -De sluitertijden zitten bij alle foto's allemaal zo rond de 1/250 seconden
    -De isowaarden varieren van 100 tot 320

Ik heb nog foto's bekeken die ik op het bevrijdingsfestival heb gemaakt deze waren allemaal scherp en niet korrelig.

Het lijkt mij dat de lichtomstandigheden goed waren (in ieder geval genoeg licht).

Kan er iets met mijn camera aan de hand zijn, of is er toch iets met het aanwezige licht geweest waardoor de autofocus niet optimaal heeft kunnen functioneren?
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

Re: Plots softe resultaten met korrel

Een fotootje als voorbeeld kan handig zijn.

AF fout kan, maar dat geeft geen ruis(korrel).
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Een fotootje als voorbeeld kan handig zijn.

AF fout kan, maar dat geeft geen ruis(korrel).

Nummer 1 en 2 vallen misschien nog wel mee maar 3 en 4 vind ik wat scherpte betreft teleurstellend, zo heb ik nog een hele serie.

[Mod]Omdat je foto's de BD-maxima (900px langste zijde) overschrijden, zijn ze achter een linkje geplaatst. Graag kleinere versies opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
      Last edited by LesC; 26 mei 2010, 13:47.
      Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

Comment

En waar is de korrel?
        3 en 4 zijn zo dichtbij dat de scherptediepte gewoon te klein is.....

Comment

ingezoomd zie ik toch meer ruis dam bij eerder genomen opnamen die wel scherp waren.

Nummer 3 en 4 zijn met F2.5 genomen. Ik heb op een eerder concert ook dichtbij met 2.2 nog zeer scherpe resultaten behaald, ook met de 100mm lens. Nu zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat ik hierbij geluk gehad heb en dat het vandaag net niet gelukt is door beweging van de artiest nadat de focus zich heeft ingesteld. Zou dit dan de softe resultaten van vandaag verklaren?

Comment

Ik zie ook geen korrel, wellicht is het goed om eens te kijken hoe je de scherpstelling doet. Als je bij dit soort foto's de camera het autofocus punt laat bepalen gaat er allicht veel mis.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

camera heeft simpelweg het dichtsbijzijnde punt gebruikt om op scherp te stellen ...

Comment

Ik laat de camera nier het scherpstelpunt bepalen, Omdat ik vaak het diafragma op 2.8 of verder open zet pak ik het middelste scherpstelpunt.Stel vervolgens scherp, houd de sluiter half ingedrukt en kader opnieuw (uiteraard door de camera parallel te verplaatsen t.o.v. het te fotograferen object.

Het is me wel eens overkomen dat ik de camera nog op All Focus had ingesteld nij deze methode. Uiteraard gaat het dan mis maar gistermiddag had ik de camera netjes op One Shot ingesteld.

Comment

Gewoon het juiste scherpstelpunt gebruiken: hetgene wat op de ogen staat.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
                    Ik laat de camera nier het scherpstelpunt bepalen, Omdat ik vaak het diafragma op 2.8 of verder open zet pak ik het middelste scherpstelpunt.Stel vervolgens scherp, houd de sluiter half ingedrukt en kader opnieuw (uiteraard door de camera parallel te verplaatsen t.o.v. het te fotograferen object.

Het is me wel eens overkomen dat ik de camera nog op All Focus had ingesteld nij deze methode. Uiteraard gaat het dan mis maar gistermiddag had ik de camera netjes op One Shot ingesteld.
                    ik begrijp het probleem niet , hij heeft scherp gesteld op het middenste van de foto , aangezien je diafragma 2.8 is en de gitaar wat vooruit steekt heb je enkel dat scherp ...

Comment

Working...
                    X