Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

35mm AF-D vs AF-S

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 35mm AF-D vs AF-S

Lieve mensen,

ik heb een Nikon D70 met een 50mm F1.8 lens. Ik zou deze graag vervangen door een lichtsterke 35mm lens.

Ik zie dat er 2 opties zijn:

Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX - € 161,67
    Nikkor AF-D 35mm f/2.0 - € 304,03

De AF-D is bijna dubbel zo duur als de AF-S. Ik veronderstel dat dit komt omdat je de AF-D kan gebruiken op de duurdere Nikon camera's (full frame) en de AF-S enkel op de crop camera's (zoals mijn D70). Klopt dit?

Is er ook een kwaliteitsverschil tussen de lenzen?

Ik plan niet meteen een full frame camera te kopen (in de nabije toekomst).

Het andere verschil is F1.8 vs. F2 in het voordeel van de goedkopere lens. Ik denk niet dat dit het verschil gaat maken.

Dank voor jullie koopadvies!

Re: 35mm AF-D vs AF-S

Ik heb wel geen Nikon meer, maar zover ik weet:

-Deze AF-S kun je inderdaad niet op een FF gebruiken

-De AF-D heeft dan weer geen scherpstelmotor, dus die kun je alleen manueel scherpstellen op de D40, D60, D3000, D5000

-Beeldkwaliteit zal dicht bij elkaar liggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wolfr Bekijk bericht
      Ik plan niet meteen een full frame camera te kopen (in de nabije toekomst).
      dit is een no-brainer... het goedkopere lensje is gewoon veel beter...
      die 35mm 2.0 is een ouder model en voor fullframe zou ik een 50mm kopen...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Indien je niet van plan bent om naar FX te gaan zou ik -gezien de prijs en kwaliteit- de DX lens kopen.

C.

PS: ik ben heel tevreden van de 35mm f2 AF-D op mijn D700...

Comment

Ik heb de Nikkor 35 AF-S 1,8 op mijn D90 en beschouw die als mijn beste lens: zeer lichtsterk en retescherp... Dat hij daarbij licht is en best betaalbaar is leuk meegenomen.

groetjes,
          nolfinarium, Nikon D90 + glaswerk (Nikkor 18-200/35/60 macro/70-300 + Tokina 11-16)
          fotosite: www.nolfinarium.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wolfr Bekijk bericht
            Lieve mensen,

ik heb een Nikon D70 met een 50mm F1.8 lens. Ik zou deze graag vervangen door een lichtsterke 35mm lens.
            Gewoon deze DX lens kopen als Aanvulling, als niet direct van plan bent een FF camera te kopen.

Alleen een 35mm die een 50 vervangt ??? ii zou zeggen dat deze elkaar aanvullen
            Dit is zelf mijn volgende in mijn Prime lijstje

groeten
            Steven
            "You never fail because you made a mistake
            You only win because you try"
            - Marcus Hilton (bekend danser)
            FLICKR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stco Bekijk bericht
              Gewoon deze DX lens kopen als Aanvulling, als niet direct van plan bent een FF camera te kopen.

Alleen een 35mm die een 50 vervangt ??? ii zou zeggen dat deze elkaar aanvullen
              Dit is zelf mijn volgende in mijn Prime lijstje

groeten
              Steven
              Ja OK, misschien slecht verwoord: uiteraard is dit een aanvulling . Ik heb een 3-tal lenzen, maar de 50mm zit bijna de hele tijd op mijn camera. Ik denk dat als ik een 35mm koop die 35mm er bijna de hele tijd op gaat zitten.

Bedankt voor jullie reacties, nu ga ik op zoek naar koopjes

W.

Comment

Eehm, als ik mij niet vergis kan je DX objectieven WEL op FF gebruiken, het toestel gaat dan gewoon zijn resolutie verlagen.

Rockwell heeft het getest en het werkt dus inderdaad.
                Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Toch wel effe verduidelijken dat af-s niet betekend dat je hem NIET kunt gebruiken op FF daar heeft af-s niks mee te maken, maar de DX is daar de afkorting van. ALs er DX op een lens staat betekend dat dat je hem niet op FF camera kan gebruiken.

Comment

Zoals Spyro al schrijft kan je een DX lens wel op een FX gebruiken doordat die op DX terugschakeld maar waar het hier om gaat is welke van de twee 35mm kopen.
                    Als je niet van plan bent om een FX te kopen kan je best de AF-s versie kopen omdat die nieuwer is, een scherpstelmotor heeft en goedkoper is.
                    Koop je een FX dan ben je er nog zo vanaf.
                    De 35mm D is ouder en nog steeds duurder maar is wel FX, heeft geen scherpstelmotor en daardoor alleen MF op body's zonder scherpstelmotor.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Ik heb ook de 35mm AF-s en het is één van mijn lievelingslenzen. Scherp en zeer lichtsterk, ideaal voor binnenshuis ook. 35mm is ook leuk om mee te werken, op DX leuker dan 50mm, vind ik. Stelt ook snel scherp. En is goedkoop. Bij mij zit hij meer op de D40 dan eender welke andere lens, dan is het zelfs een leuke straatcamera ...
                      ps: op mijn Flickr pagina heb ik een foto-reeks over 1mei in Gent, met de D40+35mm AF-s genomen. Als het je interesseert kan je er eens kijken.
                      Last edited by Axelred; 9 mei 2010, 08:17.
                      Flickr http://www.flickr.com/photos/44847726@N08/

Comment

Working...
                      X