Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat vraagjes over canon FD-objectieven..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat vraagjes over canon FD-objectieven..

    wel, daar ben ik weer, met wat vragen over ouwe analoge zooi hoor..

    heb wel al wat rondgezocht op BD, en wat topics gevonden over canon ae-1 program, maar nog niet echt een antwoord op mijn vraagjes gevonden..

    net voor het weekend kreeg ik van een maat van mij, een werkelijk schitterende en in nieuwstaat verkerende canon ae-1 program body binnen..

    heeft een volledig CLA-beurtje gehad, en nadat ik de boel uitgepakt had, ben ik richting mijn ouwe trouwe fotoboer gereden, om er een lensje bij te kopen..

    voor 25 euri had ik een mooi 28mm 2.8 canon-lensje, en we konden van start gaan.. en passant ook nog een mooi strapje bijgekocht, en mij hoor je niet meer..

    vervolgens ben ik wat gaan googelen, om es te kijken, welke lensjes er nog voorradig zijn, voor dit lekkere cameraatje..

    ik ben van plan, om hem veel te gaan te gebruiken namelijk, naast mijn leica SL, en mijn dslr natuurlijk...

    als ik dus rondkijk op bv marktplaats of e-bay, en canon fd intyp, dan verschijnen er diverse lensjes..

    echter, 1 dingetje valt mij wel op... er zijn namelijk ook lensjes, die een soort van zilverkleurige ring hebben, en er zijn er die volledig zwart zijn..

    beiden zouden FD-mount zijn...

    wat is nu het verschil?


    heb een paar lensjes gevonden, die mijn aandacht trokken, en dat zijn de volgende, IMHO interessante lensjes voor deze camera..

    een canon FD 300mm 2.8 L

    een canon FD 85mm 1.2 ssc

    en een canon FD 135mm 2.8...


    heb ook nog ergens een 20mm zien staan,die mij ook wel erg interessant lijkt...

    zijn er mensen, hier, die ervaringen hebben met deze lensjes, of is het de moeite waard niet, om zo'n (soms nog steeds retedure) lens aan te schaffen? een 50mm hoef ik niet, want ik heb hier bergen met 50mm's liggen, dus het is of meer groothoek, of meer tele...

    alvast bedankt!

    groetjes, Alex!!




    Last edited by Sjinouck; 25 april 2010, 19:13. Reden: vergeten te abonneren op dit topic..

  • #2
    Re: wat vraagjes over canon FD-objectieven..

    Hoi Alex,

    Ik heb hier nog een Canon FD 135 mm f2.5 liggen.
    Als je interesse hebt laat je maar iets weten.

    mvg

    Comment


    • #3
      Re: wat vraagjes over canon FD-objectieven..

      De Canon FD objectieven passen helemaal niet op de EOS mount, je moet een adapter kopen met correctieglas en dit is de reden waarom FD objectieven zo laag in prijs blijven.
      Het verschil in kleur bij de instelring zal gewoon van het productie jaar afhangen.


      Grtz, RF


      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

      Comment


      • #4
        Re: wat vraagjes over canon FD-objectieven..

        THX voor de reacties! de lensjes zullen btw seulement op een canon ae-1 program gebruikt worden ipv op een EOS.

        die 135mm lijkt me wel interessant, moet nog enkel wat info op het ´net´ opzoeken over dit lensje...(ik heb wel nog een 135mm 2.8 liggen, maar da´s m42, dus niet toepasbaar op die canon)

        die 20mm waar ik aan refereerde lijkt me ook een lekker dingetje, ben alleen niet zo kapot van de vraagprijs, en dat geldt ook voor die 85mm 1.2 en die 300mm 2.8 L.. (al kan ik het voor die 3 lensjes op zich ook wel weer begrijpen hoor...)

        wat ik begrepen heb, en mss zit ik er wel naast, is dat die fd-lensjes met de chromen ring alleen met downstop-metering gebruikt kunnen worden op een ae-1 program?


        alvast bedankt!!

        groetjes, Alex!

        Comment


        • #5
          Re: wat vraagjes over canon FD-objectieven..

          Alex,
          Zoals Red Falcon vermelde heeft het te maken met het productiejaar.
          De Canon FD-lenzen met de zilveren ring zijn oudere lenzen.
          Meer info kan je vinden:
          http://www.mir.com.my/rb/photography...nses/index.htm
          Hoeveel wordt er gevraagd voor de lenzen?
          Groeten,
          Jacques
          BD0681BE -
          Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

          Comment


          • #6
            Re: wat vraagjes over canon FD-objectieven..

            Oorspronkelijk geplaatst door Jumpingjacquesflash Bekijk bericht
            Alex,
            Zoals Red Falcon vermelde heeft het te maken met het productiejaar.
            De Canon FD-lenzen met de zilveren ring zijn oudere lenzen.
            Meer info kan je vinden:
            http://www.mir.com.my/rb/photography...nses/index.htm
            Hoeveel wordt er gevraagd voor de lenzen?
            Groeten,
            Jacques
            hoi, dankjewel!


            die 300mm 2.8 L gaat vanaf 500 euro, evenals die 85mm 1.2 ssc, de 20mm zal zo rond de 150 euro liggen momenteel..

            groetjes, Alex!

            Comment


            • #7
              Re: wat vraagjes over canon FD-objectieven..

              Kijk hier maar eens hoe goed die FD 85 ssc in zijn tijd wel niet moet geweest zijn, blijkbaar zo goed als geen verschil met de EF 85L II
              Als je een FD body gebruikt zou ik daar idd maar eens over nadenken
              Echt zonde dat die niet eenvoudig met adapter te gebruiken zijn op EF body's maarja, dan zouden de prijzen wellicht ook nog heel wat hoger liggen..
              Last edited by oermens; 28 april 2010, 17:39.
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #8
                Re: wat vraagjes over canon FD-objectieven..

                Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                Kijk hier maar eens hoe goed die FD 85 ssc in zijn tijd wel niet moet geweest zijn, blijkbaar zo goed als geen verschil met de EF 85L II
                Als je een FD body gebruikt zou ik daar idd maar eens over nadenken
                Echt zonde dat die niet eenvoudig met adapter te gebruiken zijn op EF body's maarja, dan zouden de prijzen wellicht ook nog heel wat hoger liggen..
                hoihoi! THX! ik ben er zeer serieus over aan het nadenken, want nadat ik vandaag mijn 1e ingescande fotootjes ging ophalen, was ik verrast door de mooie resultaten van deze camera+ dat eenvoudige 28mm 2.8 lensje..

                (voor testen gebruik ik altijd erg goedkope film, dus ik denk, dat ik met wat betere film w.s. nog betere resultaten zal halen.. lekker ding is het!)

                prima cameraatje, al is het dan wel analoog, maar het is toch wel een toppertje te noemen..

                je blijft schieten met dat ding!!

                groetjes, alex!!

                Comment


                • #9
                  Re: wat vraagjes over canon FD-objectieven..

                  Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                  Kijk hier maar eens hoe goed die FD 85 ssc in zijn tijd wel niet moet geweest zijn, blijkbaar zo goed als geen verschil met de EF 85L II
                  Als je een FD body gebruikt zou ik daar idd maar eens over nadenken
                  Echt zonde dat die niet eenvoudig met adapter te gebruiken zijn op EF body's maarja, dan zouden de prijzen wellicht ook nog heel wat hoger liggen..
                  ik kan trouwens ook nog een canon 1N voor een tijdje lenen/uitproberen, maar dat zal wel al EF-mount zijn denk ik...(of zo, ik weet het niet... )

                  model was mij tot op heden onbekend, heb wel al wat opgezocht, en dat lijkt me ook wel een leuk ding om es uit te proberen...

                  (ik moet gaan verbouwen, want het begint hier behoorlijk vol te staan, met al die cameraatjes.. ) WEL DIKKE FUN ALLEMAAL!

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat vraagjes over canon FD-objectieven..

                    Alex,
                    De Canon EOS 1N heeft wel degelijk een EF-mount.
                    Het was in zijn tijd (1994) wel een van de topmodellen.
                    BD0681BE -
                    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat vraagjes over canon FD-objectieven..

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                      ik kan trouwens ook nog een canon 1N voor een tijdje lenen/uitproberen, maar dat zal wel al EF-mount zijn denk ik...(of zo, ik weet het niet... )

                      model was mij tot op heden onbekend, heb wel al wat opgezocht, en dat lijkt me ook wel een leuk ding om es uit te proberen...

                      (ik moet gaan verbouwen, want het begint hier behoorlijk vol te staan, met al die cameraatjes.. ) WEL DIKKE FUN ALLEMAAL!
                      Ik heb 5 jaar met een EOS1 gefotografeerd (tussen digitaal door maar niet zoveel) en nu sinds enkele maanden heb ik die vervangen door een 1v. M'n bedoeling was eigenlijk de 1n of 1n rs maar heb me laten verleiden voor de 1v.

                      Zowel de EOS1,1n,1v zijn zalige toestellen vind ik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat vraagjes over canon FD-objectieven..

                        Wat is er nu zo zalig aan zo'n analoge SLR? Ik merk geen verschil of ik nu een F90 of een D700 gebruik(behalve dan dat dat iso knopje er wel zit, maar je het niet kan gebruiken).
                        Diafragma instellen, sluitertijd kontroleren, afstand instellen en knip, wat is nu toch dat verschil of is dat de tijd dat je moet wachten op de resultaten
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: wat vraagjes over canon FD-objectieven..

                          Wat is er zo zalig.. ik bedoel hier dat ik een pro-analoge camera verkies boven een consumer dslr (Nikon F5, F6 <-> d40, d300 / Canon 1n, 1v <-> 50d/ 7d).
                          Als ik enkel landschappen fotografeerde zou het me niet zo uitmaken maar ik heb wat snelheid nodig en een body die tegen een stootje kan als het moet.
                          En ik moet snel van af-punt kunnen switchen en op dat punt kunnen rekenen op de juiste moment.
                          Dat langer wachten op resultaten valt overigens goed mee in de doka

                          Comment


                          • #14
                            Re: wat vraagjes over canon FD-objectieven..

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Wat is er nu zo zalig aan zo'n analoge SLR? Ik merk geen verschil of ik nu een F90 of een D700 gebruik(behalve dan dat dat iso knopje er wel zit, maar je het niet kan gebruiken).
                            Diafragma instellen, sluitertijd kontroleren, afstand instellen en knip, wat is nu toch dat verschil of is dat de tijd dat je moet wachten op de resultaten
                            het verschil?

                            pure romantiek, altijd een splinternieuwe, stofvrije FF 'sensor' voor je lens' veel dynamisch bereik met film, geen gedoe met naverscherping in PS, geen afschrijving meer met zo'n slr-body, en je hebt voor relatief weinig geld, lekker lichtsterke prime-lensjes..

                            het is dezelfde vraag, die iemand stelt over het feit, waarom iemand een leica prefereert..

                            of, je zou jezelf kunnen afvragen, waarom iemand graag met een canon, sony, nikon of weet ik veel voor dslr wil schieten..

                            waarom rijdt iemand liever in een alfa romeo, ipv een toyota?

                            allemaal vragen, die ik mijzelf allang niet meer stel..

                            Comment


                            • #15
                              Re: wat vraagjes over canon FD-objectieven..

                              heb deze er nog bijgekocht... een hanimex 135mm 2.5 auto mc macro..


                              heb me een ongeluk gezocht naar specs over deze lens, maar hanimex was meer een importeur dus de lensjes werden overal vandaan gehaald...

                              op e/bay heb ik er eentje gevonden, die precies hetzelfde is, zij het dan in m42 mount ipv de canon fd mount die ik heb...

                              ik heb hem gekocht voor 20 euro, die lens die op e/bay staat, gaat voor 199 dollar weg..

                              lekker lensje... tack/sharp, en geeft mooi bokeh´tje..




                              Comment

                              Working...
                              X