Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Na kitlenzen komt ..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Na kitlenzen komt ..

Goeiedag iedereen,

Ik fotografeer met een Sony A300.
    Ik heb momenteel nog beide kitlenzen (17-55) en (55-200).

Ik ben op zoek naar een lichtsterker alternatief, ik had zo in gedachten om een 50 mm 1.8 te nemen, aangezien ik veel op die afstand fotografeer. Vaak portretten ook.

Neem ik nu best een Sigma of Tamron, of toch eerder een Sony?

En aan welke prijs mag ik mij verwachten?

Groeten

Re: Na kitlenzen komt ..

ik zou naar de 30-35mm range gaan kijken voor een crop camera.
    persoonlijk heb ik momenteel 35f2, 5f1.8 en 85f1.8 (deze laatste maar sinds dinsdag dus nog geen ervaring).
    om eerlijk te zijn: de 35 zit er meestal op en de 50 was altijd te kort of te lang, zelden goed naar mijn zin.
    Ik werk wel met nikon, maar ik dacht dat sigma een 30mm f1.4 heeft die goed is en dan moet je gewoon zorgen dat je een sony mount koopt
    50mm is eigenlijk de standaard lens op fullframe
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Ik gebruik de Sigma 50mm f/1.4 op mijn FF toestel, super scherp heel en goede kleuren.
      Dit zou zeker een heel goed portret objectief zijn op een crop toestel.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Ik gebruik de Sigma 50mm f/1.4 op mijn FF toestel, super scherp heel en goede kleuren.
        Dit zou zeker een heel goed portret objectief zijn op een crop toestel.
        Inderdaad; maar er zit wel één nadeeltje aan deze lens: dezelfde omvang als een 85/1.4.
        Ik ben er ook wel heel tevreden van hoor .
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht

Kijk bv. eens op www.digitalstreet.com voor prijzen.

Ik heb zelf al vanalles gebruikt, en eerlijk gezegd hangt het er volledig van af wat je verwacht van de lens en wat je wil betalen, zoals gewoonlijk. En wil je tweedehands overwegen of niet ?

Nieuw :
          - Sony 50/1.8 is prijs/kwaliteit het beste dat je kan vinden, maar werkt niet op een analoge of FF body.
          - Sony 50/1.4: prima lens, ook licht en compact, dus handig; optisch beter dan de 50/1.8, maar iets ouder design waardoor de Sigma 50/1.4 het nog beter doet.
          - Sigma 50/1.4: de beste beeldkwaliteit, bovendien HSM, dus geruisloze, snelle AF. Wel ook de duurste en zwaarste oplossing.
          - Sony 35/1.4G: andere klasse van lens: de top voor portret, schitterend bokeh.
          - CZ 85/1.4: net als de G hierboven: toplens, maar gezien de prijs mag dat ook wel.
          - Sony 24/2: wordt dit jaar op de markt gebracht; lichtsterk, maar minder bereik dan je wenst...

Tweedehands :
          - Minolta 50/1.7 (RS eventueel)
          - Minolta 50/1.4 (RS eventueel)
          - Minolta 35/2 (vind ik zelf een supergoeie lens, zowel qua bouw als beeldkwaliteit - heb mijn 35/1.4G vervangen door deze)
          - Minolta 100/2 (idem: heb mijn 85/1.4 vervangen door deze)
          - Minolta 28/2 (idem, maar waarschijnlijk te kort bereik voor jou...)

Meer info: www.dyxum.com

Succes met je keuze !
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Goeiedag iedereen,

Ik fotografeer met een Sony A300.
            Ik heb momenteel nog beide kitlenzen (17-55) en (55-200).

Ik ben op zoek naar een lichtsterker alternatief, ik had zo in gedachten om een 50 mm 1.8 te nemen, aangezien ik veel op die afstand fotografeer. Vaak portretten ook.

Groeten
            Ik zou dan de Sony 50/1.8 aanraden: 140 a 175 euro
            Zelf vind ik Sony 50/1.4 fantastisch, maar die kost meer dan het dubbele - een tweedehands Minolta 1.7 of 1.4 is een alternatief
            (wel eventjes online rondzoeken, want de prijzen schommelen ontzettend)

de 50mm (x 1,5) vind ik trouwens een ideale range voor feestjes, restaurant, ...
            Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

welicht is een 24mm 2.8 minolta of sigma 24mm ultrawide II een optie? kost niet al teveel, beeldkwaliteit is erg goed te noemen, lichtsterk, en je houdt wat meer 'field-of-view' over..

2e hands is nog erg veel te vinden..

50mm op een crop-camera vond ik zelf altijd wat moeilijk, ondanks de lichtsterkte van bv de minolta 50mm 1.7 RS.. goed lensje, maar de 24mm vond ik zelf veel leuker om te gebruiken..

Comment

Je zegt het eigenlijk zelf en ik kan dat alleen maar beamen...je zegt portret, je zegt zelf die "afstand" (brandpuntsafstand bedoel je wss ) en je wil iets lichtsterk = sony 50mm f1.8

Zoals K2 al zei, prijs kwaliteit komt niet veel (niets) in de buurt (rond de 145-160 euro)

ps: De kitlenzen voor de A300 waren de 18-70...ofwel de 18-55 als je die achteraf kocht, maar 17-55 is nieuw voor mij

Comment

Jammer genoeg nog niet echt ervaring met lenzen buiten mijn 2 kitlenzen.
                  Ik heb geen idee hoe een 50mm tov een 35mm presteert, of een 24mm.
                  Ik heb alleszinds nood aan iets lichtsterkers en ik denk dat een 50mm een goede starter is.

Ik vraag me alleen af, wat is het precieze verschil tussen een sigma, tamron of sony lens?
                  En moet ik voor een sigma of tamron nog iets extra kopen om op mijn sony te krijgen?

Comment

Vergeet niet naar de Tamron 17-50 f2.8 te kijken.
                    Tweedehands vind je die onder de 300€, nieuw ca. 370-380 €

Prachtlensje in het standaardbereik voor een Crop camera.

Comment

Ik vraag me alleen af, wat is het precieze verschil tussen een sigma, tamron of sony lens?
                      En moet ik voor een sigma of tamron nog iets extra kopen om op mijn sony te krijgen?
                      Prestaties hangen niet af van brandpuntsafstand (35, 50, ...) of van naamplaatje maar van technisch/optisch ontwerp en bouw van de lens. Bij elk merk vind je goeie en minder goeie...
                      Als je een lens koopt met a-vatting (Sony-vatting), dan maakt het merk niets uit en heb je geen extra's nodig.

Als je voor portretten gaat, dan zou ik in jouw geval een Sony 50/1.8 of Tamron 28-75/2.8 (of tweedehands Minolta 28-75/2.8) kopen.

Beide zijn zeer democratisch geprijsd en bieden zeker de mogelijkheid er ervaring mee op te doen en er tegelijkertijd nog jarenlang plezier van te hebben zonder dat je tegen de grenzen van hun mogelijkheden aan botst.

Comment

Dat ga je eens oefenen met je kitlens 17-55, niet de kwaliteit, maar het effect van de brandpuntsafstand

Niet interessant, als de foto mooi is, wat doet dat er dan toe? Of wil ook weten wat het verschil is tusssen een Intel od AMD processor als je een computer koopt.

Nee.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht

Nee.
                          En hoe kan ik weten of die effectief zal passen? Staat dat erbij?

Comment

En hoe kan ik weten of die effectief zal passen? Staat dat erbij?
                            Sigma en Tamron produceren lenzen voor diverse courante merken.
                            Het merk camera waarvoor ze bedoeld zijn staat er doorgaans op.

Comment

Working...
                            X