Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon - 16-85 VR of 18-105 VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon - 16-85 VR of 18-105 VR

    Ik heb op enkele reviews gelezen dat de scherpte niet zoveel verschilt...

    Maar ik vroeg me af of ook de kleuren niet beter overkomen met de 16-85?

    Heeft iemand ervaring?

    Ik zou deze lens vooral gebruiken op evenementen (en voorlopig als 2e fotograaf).
    Voor portretten denk ik een prime of macro lens aan te schaffen.

  • #2
    Re: Nikon - 16-85 VR of 18-105 VR

    misschien kan dit je helpen ?

    http://www.kenrockwell.com/nikon/16-85mm.htm
    Nikon D7000 - Sigma 17-70mm 2.8/4 - Nikon 35mm/1.8g - Nikon 70-300mm vr
    http://www.7horses.be http://www.facebook.com/7horses.be http://www.redbubble.com/people/7horses

    Comment


    • #3
      Re: Nikon - 16-85 VR of 18-105 VR

      Oorspronkelijk geplaatst door Maayanger Bekijk bericht
      Ik heb op enkele reviews gelezen dat de scherpte niet zoveel verschilt...

      Maar ik vroeg me af of ook de kleuren niet beter overkomen met de 16-85?

      Heeft iemand ervaring?

      Ik zou deze lens vooral gebruiken op evenementen (en voorlopig als 2e fotograaf).
      Voor portretten denk ik een prime of macro lens aan te schaffen.
      Als die evenementen binnen plaatsgrijpen dan zou ik je toch aanraden om een Nikon 17-55mm f2.8 of een Tamron 17-50mm te kopen...

      De relatie tussen kleuren en lens is naar ik hoop erg beperkt, wat wel een verschil maakt is de scherpte, de lens fouten (chromatische aberaties (CA) en dergelijke) en de bokeh...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Nikon - 16-85 VR of 18-105 VR

        Oorspronkelijk geplaatst door Maayanger Bekijk bericht
        Ik heb op enkele reviews gelezen dat de scherpte niet zoveel verschilt...

        Maar ik vroeg me af of ook de kleuren niet beter overkomen met de 16-85?

        Heeft iemand ervaring?

        Ik zou deze lens vooral gebruiken op evenementen (en voorlopig als 2e fotograaf).
        Voor portretten denk ik een prime of macro lens aan te schaffen.
        Optisch tonen allerlei testen aan dat ze evenwaardig zijn. Heb ze alle twee gehad en kan dat beamen. Ik heb de 16-85 gehouden omdat in 'every day use' die 2 mm extra groothoek voor mij vaak nuttiger zijn dan de extra tele. Croppen kan je altijd, maar door een muur achetruit stappen is moeilijker :-)

        Groot nadeel van alle 17-50 f2.8 varianten is dan weer de beperkte tele vind ik. Opnieuw in every day use zit je daar te beperkt met de 50mm. Je merkt dat best als je wat hard aan die zoomknop-halt zit te trekken.

        Maar dat is hetzelfde 'dilemma' op FullFrame met de 24-70 vs 24-105 keuze
        Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon - 16-85 VR of 18-105 VR

          Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
          Groot nadeel van alle 17-50 f2.8 varianten is dan weer de beperkte tele vind ik. Opnieuw in every day use zit je daar te beperkt met de 50mm.
          Ik heb dit probleem nooit ondervonden met een 17-55 en 17-50 op DX en ook niet met een 28-70 en 28-75 op FX ook niet.



          Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
          Je merkt dat best als je wat hard aan die zoomknop-halt zit te trekken.
          Waar zit die zoomknop-halt om daar aan te kunnen trekken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon - 16-85 VR of 18-105 VR

            [QUOTE=hjanssen;2656575]Ik heb dit probleem nooit ondervonden met een 17-55 en 17-50 op DX en ook niet met een 28-70 en 28-75 op FX ook niet.

            QUOTE]

            ik ook niet... op DX maakte ik 80% van m'n beelden met de 17-55mm
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Nikon - 16-85 VR of 18-105 VR


              ik ook niet... op DX maakte ik 80% van m'n beelden met de 17-55mm
              Uiteraard is dat heel persoonlijk. Ik trek al eens graag een detail en hou daarbij van het iets meer samegedrukt pespectief.

              Net zoals veel DX gebruikers de 50mm prime handig vinden als standaardlens of portetlens, terwijl eigenlijk de 35mm logischer is en aan de andere kant een 85mm of zo.

              en die zoomknop-halt was een manier om te zeggen dat je iets dichterbij wil halen, dan aan het einde komt van je zoombereik ... en dat je voelt dat je graag nog iets dichter had willen geraken.
              Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon - 16-85 VR of 18-105 VR

                Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
                Uiteraard is dat heel persoonlijk. Ik trek al eens graag een detail en hou daarbij van het iets meer samegedrukt pespectief.

                Net zoals veel DX gebruikers de 50mm prime handig vinden als standaardlens of portetlens, terwijl eigenlijk de 35mm logischer is en aan de andere kant een 85mm of zo.

                en dus... past die 35mm toch perfect in de 17-55mm?
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon - 16-85 VR of 18-105 VR

                  Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
                  en die zoomknop-halt was een manier om te zeggen dat je iets dichterbij wil halen, dan aan het einde komt van je zoombereik ... en dat je voelt dat je graag nog iets dichter had willen geraken.
                  Met een 70-200 heb dat gevoel veel vaker....
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment

                  Working...
                  X