Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner: Welke lichtsterke combi (voor de k-x)?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginner: Welke lichtsterke combi (voor de k-x)?

Hoi.
    Weldra ga ik me een Pentax k-x aanschaffen.
    Wat de lenzen betreft ben ik er nog niet helemaal uit.
    Ik dacht aan een "standaardzoom" aangevuld met een tele. Later zou ik er een groothoek bijnemen in het bereik van 10 -24.
    Ik speel met het idee om meteen lichtsterke te kopen. Voor de standaard dacht ik aan deze: http://www.kamera-express.nl/index.p...=24156#reviews
    Wat de tele betreft ben ik enorm aan het twijfelen. Temeer omdat het dan snel een kostelijke affaire zou kunnen worden. Voorlopig heb ik deze in gedachten:

Wat wil ik zoal fotograferen? Vakantiefoto's, landschappen, natuur, architectuur, portretten, stadsfotografie en dieren in de zoo of in vrije natuur. Kom ik er dan met het bereik van die 50-150? (dan bedoel ik vnl dieren fotograferen)
    Ik wil veel spelen met scherptediepte en vrees dat dit bv met een 55-300 F4.0-5.8 moeilijk wordt. Of biedt 5.8 op 300 mogelijkheden? Of is dit meestal niet bruikbaar?
    Ik heb nu nog een Pana FZ-28. En eigenlijk zou ik het ook wat jammer vinden moest ik minder hebben dan die 18x zoom nu. Biedt een teleconverter (na verloop van tijd) dan een oplossing in "noodgevallen"? Of wordt de scherpte dan ondermaats?
    Iemand ervaringen of suggesties of...?
    Nog meer geld er tegenaan gooien zie ik niet zitten...

Kevin

Re: Beginner: Welke lichtsterke combi (voor de k-x)?

Nog wat vergeten toe te voegen.
    Waar ik niet zo'n interesse voor heb: macro insecten (wel bloemen), sportfotografie.
    Wat die dieren betreft: het is niet zo dat ik er een dag op uit zou trekken om alleen vogeltjes te gaan schieten (figuurlijk) in het bos. Het is dus meer gericht op de toevallige sporadische momenten...
    Maar misschien heb ik nu niemand (en vooral mezelf) alsnog verder kunnen helpen voor advies.

Comment

Als je je eerste DSLR koopt raad ik aan om gewoon de 2 kitlenzen erbij te kopen. In pakket krijg je ze erbij voor een spotprijs en ze zijn zeker niet slecht. Ideaal om te beginnen en je hebt tijd om eens rustig na te denken waar je interesses liggen bij fotografie. Nadien kun je nog altijd upgraden.

Aanraders om later te upgraden zijn:
      -Pentax DA 16-45 f/4.0
      -Pentax DA 17-70 f/4.0
      -Pentax DA 55-300 f/4-5.8

Deze 3 lenzen zijn niet te duur en hun geld meer dan waard.
      .

Comment

Die lenzen zijn niet echt lichtsterk. De Tamron 17-50 lijkt een uitstekende lens te zijn.
        Ik gebruik de Tamron 28-75 op mijn Kx. Ter aanvulling heb ik de Sigma 10-20 en de Sigma 70-200 APO DG.
        Ik zou niet investeren in kitlenzen maar resoluut voor lichtsterke lenzen gaan
        Een Canon en een paar bokaalglazen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
          Als je je eerste DSLR koopt raad ik aan om gewoon de 2 kitlenzen erbij te kopen. In pakket krijg je ze erbij voor een spotprijs en ze zijn zeker niet slecht. Ideaal om te beginnen en je hebt tijd om eens rustig na te denken waar je interesses liggen bij fotografie. Nadien kun je nog altijd upgraden.

Aanraders om later te upgraden zijn:
          -Pentax DA 16-45 f/4.0
          -Pentax DA 17-70 f/4.0
          -Pentax DA 55-300 f/4-5.8

Deze 3 lenzen zijn niet te duur en hun geld meer dan waard.
          .
          Ik weet dat Pentax-kitlenzen van zeer goede kwaliteit zijn. Maar als ik erna een lichtsterkere wil, vind ik het zonde van de lenzen die ik niet meer gebruik.
          Die 55-300... goed voor DOF en bokeh? Toevallig ergens voorbeeldfoto's te vinden?
          Alvast bedankt voor de reactie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeKevin Bekijk bericht
            Die 55-300... goed voor DOF en bokeh? Toevallig ergens voorbeeldfoto's te vinden?
            Alvast bedankt voor de reactie.
            http://www.pbase.com/cameras/pentax/...300mm_f4-58_ed

De tamron 17-50 2.8 die je op het oog hebt is een prima ding: al veel moois van gezien. De SMC 50-135 is allicht één van de beste pentaxzooms ooit gemaakt. Persoonlijk zou ik me niet te veel op lange-telezooms gooien: voor de echt goede kwaliteit, moet je naar primes uitwijken.
            Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeKevin Bekijk bericht
              Ik weet dat Pentax-kitlenzen van zeer goede kwaliteit zijn. Maar als ik erna een lichtsterkere wil, vind ik het zonde van de lenzen die ik niet meer gebruik.
              .
              Je kunt ze nog altijd verkopen, als reserve houden, of meenemen als je eens heel compact en licht op reis moet ofzo...
              Goedkoop, mooi bereik, uitstekende kwaliteit, niet laten liggen in de winkel zou ik zeggen. Lenzen kun je nog altijd bijkopen later.

Oorspronkelijk geplaatst door Danny001 Bekijk bericht
              Ik zou niet investeren in kitlenzen maar resoluut voor lichtsterke lenzen gaan
              Is niet echt een investering hé, je krijgt ze er bijna gratis bij.
              2.8 zooms zijn groot, zwaar, duur, en niet persé beter van kwaliteit als een minder lichtsterke lens. Wat ik ook wat zonde vind is dat je met een Pentax body rondloopt en geen enkel stuk Pentax glas hebt. Dat is toch een van de belangerijkste redenen om voor Pentax te kiezen, de uitmuntende lenzen.

Hier nog een hoop voorbeelden van de DA 55-300: PENTAX Photo Gallery

Comment

Voor wat betreft de lichte tele die je zou willen, kan ik bevestigen dat voor het gebruik dat je beschrijft je met de 50-150 allicht wel zal toekomen. Allez, je komt altijd wel een onderwerp tegen dat net iets te ver weg zit en je wat dichter zou willen bijtrekken. Maar met wat creativiteit vind je meestal wel een oplossing.

Persoonlijk gebruik ik zelf de Pentax DA*50-135/2.8 voor dergelijke toepassingen. Met de 135mm heb ik al voldoende. Langer heb ik enkel "nodig" als ik de natuur in trek...

Ik vond de volgende vergelijking op pentaxforums.com:
                - DA* is much better at close-focus - Sigma has a FF problem at 150mm
                under 2 meters, mostly at f/2.8.

- At mid distances (10 - 70 meters,) sharpness wide-open gap closes, with
                DA* retaining a slight edge. Stopped down a couple, they're virtually identical.

- At long distances (75 meters +,) wide-open performance virtually identical, and
                stopped down, sharpness is indistinguishable.

- Sigma HSM focuses faster, especially in low light (Body AF system has an
                effect on this also a great degree.)

- DA*/K20D seems to render skin tones more accurately - color, tonality,
                texture, all seems more 'real'. (tried various JPEG settings and some RAW
                processing, and it evens out some, but JPEGS out of the camera with
                reasonable tweaks favors the K20D/DA*.)

- General Color accuracy and contrast favors the DA*, but not by very much.
                Natuurlijk krijg je bij de Pentax de stof- en spatwaterdichtheid er bovenop. In ons kikkerland scheelt dat soms ook...

Maar je betaalt wel extra...

Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Ik heb voorbehoud bij de tamron 17 - 50/2.8 : is heel scherp, mooi contrastrijk,... maar de mijne is sinds enkele weken defect: diafragma werkt niet meer en dat zou regelmatig opduiken met die lens (aantal fora).
                  Ondertussen een sigma 18 - 50 /2.8 EX besteld. EX lenzen hebben de reputatie minder snel in defect te gaan.
                  Voor de tele: ga dan direct voor de sigma 70 - 200/2.8.
                  Dan heb je een vrij goed telebereik. Een 150mm is toch beperkt als tele.
                  Die sigma 70 - 200 laat toe om tot op 1 m scherp te stellen geen echte macro maar toch goed voor de grotere insecten - kikkers - ...
                  Ook ideaal voor reportage.
                  De optie voor een 10 - 20 a 24: goede keuze van set. En staat ook op mijn verlanglijstje samen met de nieuwe Bigma 50 - 500.

een F4 is geen lichtsterke lens want je haalt de optimale scherpte/lensprestaties pas bij minstens 2 stop diafragmeren = f8.
                  Bij een F2.8 is dat aan 5.6

Mijn huidige lenzenset:
                  Pentax 50/1.4
                  28/2.8
                  135/2.8
                  400/5.6
                  10 - 17/3.5-4.5(fisch eye zoom)
                  Sigma:
                  105/2.8 macro
                  70 - 200/2.8 EX DG HSM Macro
                  18 - 50/2.8 EX(in bestelling)
                  Tamron 17 - 50/2.8 VR II (defect)

Beter wat langer sparen en echt toffe dingen binnen te halen dan duurdere zaken aan te kopen die op termijn niet aan de verwachtingen voldoen.
                  En misschien zo'n wat oudere vaste AF 135/2.8 IF in tweedehands op de kop tikken : is echt een pareltje: Pentax zou die moeten opnieuw uitbrengen.
                  Ook de 50/1.4 (nu vervangen door 55/1.4) is toplens, maar kost nu dubbel zoveel dan 15 jaar terug als nieuwe lens.

mvg

franky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franky Roels Bekijk bericht
                    Ik heb voorbehoud bij de tamron 17 - 50/2.8 : is heel scherp, mooi contrastrijk,... maar de mijne is sinds enkele weken defect: diafragma werkt niet meer en dat zou regelmatig opduiken met die lens (aantal fora).
                    Ondertussen een sigma 18 - 50 /2.8 EX besteld. EX lenzen hebben de reputatie minder snel in defect te gaan.
                    Voor de tele: ga dan direct voor de sigma 70 - 200/2.8.
                    Dan heb je een vrij goed telebereik. Een 150mm is toch beperkt als tele.
                    Die sigma 70 - 200 laat toe om tot op 1 m scherp te stellen geen echte macro maar toch goed voor de grotere insecten - kikkers - ...
                    Ook ideaal voor reportage.
                    De optie voor een 10 - 20 a 24: goede keuze van set. En staat ook op mijn verlanglijstje samen met de nieuwe Bigma 50 - 500.

een F4 is geen lichtsterke lens want je haalt de optimale scherpte/lensprestaties pas bij minstens 2 stop diafragmeren = f8.
                    Bij een F2.8 is dat aan 5.6

Mijn huidige lenzenset:
                    Pentax 50/1.4
                    28/2.8
                    135/2.8
                    400/5.6
                    10 - 17/3.5-4.5(fisch eye zoom)
                    Sigma:
                    105/2.8 macro
                    70 - 200/2.8 EX DG HSM Macro
                    18 - 50/2.8 EX(in bestelling)
                    Tamron 17 - 50/2.8 VR II (defect)

Beter wat langer sparen en echt toffe dingen binnen te halen dan duurdere zaken aan te kopen die op termijn niet aan de verwachtingen voldoen.
                    En misschien zo'n wat oudere vaste AF 135/2.8 IF in tweedehands op de kop tikken : is echt een pareltje: Pentax zou die moeten opnieuw uitbrengen.
                    Ook de 50/1.4 (nu vervangen door 55/1.4) is toplens, maar kost nu dubbel zoveel dan 15 jaar terug als nieuwe lens.

mvg

franky
                    Bedankt voor het toch wel nuttig advies. Ik heb getwijfeld tussen die Tamron en Sigma. Prijsverschil is niks. Over de Tamron dan net iets meer positiefs gelezen.
                    Hoe lang heeft u die lens al? (En hoeveel kliks?)

Comment

Die tamron had ongeveer 1700 a 2000 opnames achter de rug.
                      En plots diafragma vast.
                      Je kan het nog bewegen (vingers) met de hendel maar is heel stug.
                      Het toestel kan het zelf niet meer bewegen.
                      Optisch is het een heel goede lens.
                      Mechanische / bouw is zwak punt. In de testen in verschillende tijdschriften werd gewezen op de zwakkere constructie.

Ik gebruik verschillende lenzen van Pentax met vermoedelijk tienduizenden opnames achter de rug op mijn 2 Z 1's van Pentax.
                      Ook die hadden nooit problemen. Alles werkt tot heden perfect.
                      Mijn 135/2.8 en 28/2.8 dateren van 1993 en zijn nog voortreffelijk.

Ook de 400/5.6 van in de jaren 70 is nog ok, maar wel manueel scherpstellen.

Dus Pentax is heel betrouwbaar.
                      Ook mijn Sigma lenzen zijn betrouwbaar.

mvg

franky

Comment

De kogel is door de kerk. Ik heb er nog eens heel nuchter over nagedacht en alle voor- en nadelen voor mij persoonlijk op 'n rijtje gezet.
                        Zopas de K-X besteld, met de Tamron 17-50 2.8 en de Pentax 55-300.
                        Deze ga ik meenemen op m'n reisjes dit jaar (als er luchtvekeer is uiteraard): Dubrovnik, Stockholm en Sicilië.
                        In het najaar schaf ik me dan (misschien de Sigma) 10-22 aan.
                        Moest blijken dat ik me toch wat meer toeleg op macro of portret of... ga ik me voor dat vakgebied een specifieke lens kopen. Alles op z'n tijd.
                        Bedankt voor de reacties!
                        Kevin

Comment

De Tamron 17-50 is niet te koop bij Konijn. Toch wel vreemd na wat e-mails? :

Geachte heer ,
                          Het door u gevraagde objectief blijkt geblokkeerd te zijn voor verkoop.
                          Wij kunnen het bijgevolg niet meer uitleveren.

Met vriendelijke groeten / With kind regards/ Mit freundlichen Grüßen/ Mes
                          meilleures salutations,

Foto Konijnenberg BVBA / Marc Van Deun
                          Everdongenlaan 15 Unit 7 Turnhout
                          Tel: +32 14 40 82 10
                          Fax: +32 14 40 82 19
                          E-mail: jos@foto-konijnenberg.be
                          Website:www.foto-konijnenberg.be

Kijk voor het laatste nieuws, de meest recente activiteiten en alle actuele
                          aanbiedingen op onze website

-----Oorspronkelijk bericht-----
                          Van: Kevin
                          Verzonden: dinsdag 20 april 2010 17:43
                          Aan: Foto Konijnenberg België > Jos Annegarn
                          Onderwerp: RE: Formulier via de website...

Beste,
                          Is die lens afkomstig uit Japan? Want heb begrepen dat er ook in China
                          geproduceerd worden, waarvan de kwaliteit niet zo goed is.
                          U mag deze lens dan reserveren.
                          Ik had reeds een bestelling geplaatst: EV*******
                          Is het mogelijk om de Tamron bij deze bestelling bij te voegen? Dan kan ik
                          alles in 1 keer ophalen.
                          Mijn gegevens:

Alvast bedankt.

> ----------------------------------------
                          > From: Foto Konijnenberg België > Info <info@foto-konijnenberg.be>
                          > Sent: Mon Apr 19 10:00:06 CEST 2010
                          >
                          > Subject: RE: Formulier via de website...
                          >
                          >
                          > Beste,
                          >
                          > Ik kan deze voor u bestellen.
                          >
                          > Het gaat om de Tamron 17-50mm F2.8 Di II met Pentax vatting, deze is voor de
                          prijs van ?334,53 te leveren door ons.
                          >
                          > Als u deze wenst te bestellen graag een mailtje met uw naam, adresgegevens en
                          telefoonnummer, dan zal ik deze voor u doorvoeren.
                          >
                          > Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
                          >
                          > Met vriendelijke groeten / With kind regards/ Mit freundlichen Grüßen/ Mes
                          meilleures salutations,
                          >
                          > Foto Konijnenberg BVBA / Robin Doorakkers
                          > Everdongenlaan 15 Unit 7 Turnhout
                          > Tel: +32 14 40 82 10
                          > Fax: +32 14 40 82 19
                          > E-mail: jos@foto-konijnenberg.be
                          > Website:www.foto-konijnenberg.be
                          >
                          > Kijk voor het laatste nieuws, de meest recente activiteiten en alle actuele
                          aanbiedingen op onze website
                          >
                          > -----Oorspronkelijk bericht-----
                          > Van: Kevin
                          > Verzonden: zondag 18 april 2010 15:34
                          > Aan: Foto Konijnenberg België > Info
                          > Onderwerp: Formulier via de website...
                          >
                          >
                          >
                          > Kevin heeft een e-mail via de website verstuurd.
                          >
                          > Ik had me graag volgend objectief aangeschaft voor de Pentax K-X:
                          >
                          > Tamron SP AF 17-50mm F:2.8 XR Di II LD Asp. Pentax
                          >
                          > Deze vind ik echter niet terug op de website. Is het mogelijk om deze te
                          bestellen? Ik zou komen afhalen in Turnhout.Is de prijs hetzelfde als deze met
                          bv de Nikonvatting? Want die vind ik wel terug.

Iemand een idee waar ik deze het best kan aankopen in het Antwerpse? On-line vind ik "gevaarlijk" voor lenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                            Wat ik ook wat zonde vind is dat je met een Pentax body rondloopt en geen enkel stuk Pentax glas hebt. Dat is toch een van de belangerijkste redenen om voor Pentax te kiezen, de uitmuntende lenzen.

Hier nog een hoop voorbeelden van de DA 55-300: PENTAX Photo Gallery
                            Pentax lenzen kosten gewoon nog een smak meer en zijn ze echt zo veel beter? Daar ben ik niet van overtuigd.
                            De Pentax 10-24 (eigenlijk een Tokina met andere coating kost al gauw het dubbel van een Sigma 10-20.
                            De 50-135 van Pentax kost ook een smak meer dan de 70-200 van Sigma.
                            Heeft Pentax een alternatief voor de scherpe 38-75 van Tamron? Ik dacht het niet. Dan is de keuze snel gemaakt.
                            Een Canon en een paar bokaalglazen.

Comment

Working...
                            X