Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D - welke groothoeklens/telelens ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 400D - welke groothoeklens/telelens ?

Hallo,

Wij trekken momenteel foto's met een Canon 400D met een EF-S 17-85 1:4-5.6 is usm. Dat gaat goed: we vinden het zelf het betere familiekiekjeswerk

Deze zomer trekken we voor een aantal weken naar Zuidwest-Amerika en nu onze kinderen al wat groter zijn, is dit waarschijnlijk de eerste van vele 'fotogenieke landschapreizen' die we van plan zijn te gaan maken.

We willen daarom graag investeren in andere/betere lenzen. Ik zou graag een goede groothoeklens aanschaffen, mijn betere wederhelft ziet dan weer een telelens helemaal zitten (vrnl om leuke niet al te verre details zoals bv spelende kinderen op 30 a 50 m afstand te kunnen portreteren). We willen maximaal 1300 € uitgeven.

Is dit haalbaar? Ik wil eventueel ook overwegen om een goede tweedehands aan te kopen (ik zag in de rubriek 'aangeboden' al een paar keer een 70-300 passeren). Ook de huidige lens inruilen voor een andere kan ook, alhoewel we best wel tevreden zijn met wat we met deze lens kunnen.

Graag jullie advies.
    Goele

Re: Canon 400D - welke groothoeklens/telelens ?

als je geluk hebt:
    70-200 F 4 IS => 2dehands vaak €750
    10-22 => 2dehands zal je die wel vinden voor 550€ of minder
    dus je zou er moeten geraken
    dan heb je 2 toplenzen in je bezit (en zal je wss op termijn je 17-85 ook willen vervangen )
    Canon 7D - EF 17-40 F4 L, EF 24-105 F4 L IS,EF 70-200 f2.8 L IS II, EF 100-400 L IS, EF 85 F1,2 L II, EF 50 F1.8 II, Sigma 8-16 DC HSM, Canon Speedlite 580 EX II, 430 EX II

Comment

Tamron 12 24 F4. Tweedehands voor 300 tot 350 nog wel verkrijgbaar, De nieuwe versie kost een Euro of 450, echt een aanrader!
      Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

Comment

canon 70-300: superscherp en 1/3 meer zoomvermogen dan een 70-200 f4. Tweedehands courant te koop voor 300-320 euro. Breedhoek gemakkelijk te vinden tweedehands voor dezelfde prijs. Ik heb de tokina 12-24 f/4 variant die goed is.
        Zelfs nieuw vallen beide objectieven binnen uw budget.

O ja: al eens gedacht aan de 15-85 van Canon? Blijkt een stuk beter te zijn dan je 17-85 en die twee mm onderaan zijn heel goed te zien, misschien voldoende breedhoek om je een supplementair (derde) objectief te besparen. Deze gecombineerd met de 70-300 en je hebt een heel gamma in twee lenzen: van 15 naar 300... met twee heel interessante bereiken.
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
          canon 70-300: superscherp en 1/3 meer zoomvermogen dan een 70-200 f4. Tweedehands courant te koop voor 300-320 euro.
          De 70-300 heeft een trage AF en is gekend voor hunten, de reden waarom ik die weg gedaan heb trouwens, dat ze relatief scherp is zou ik zeggen, want als je vergelijkt met een 70-200...dat is toch a different ballgame.
          Voor de breedhoek is 10-22 van Canon een superlens die je alleen wegdoet als je naar FF overstapt.
          De 17-85 IS is zeker geen slechte lens, er zijn best goeie exemplaren tussen (goeie herinneringen aan ondanks wat men dikwijls beweerde hier), op termijn vervangen door een 24-105 of de 17-40 zit er natuurlijk wel in, waarschijnlijk.

Comment

Tuurlijk is de 70-200 een klasse hoger, maar de prijsklasse is navenant. Het gewicht van dat objectief is ook een stukje meer dan de 70-300, wat belangrijk kan zijn bij het inchecken op het vliegtuig. AF traag: niet echt iets van gemerkt op bvb. de vogelshow in Paradisio. Shunten: ook niets van gemerkt (op een afstand van meer dan 1.5 m.) Op kortere afstand wel, maar dat is normaal omdat je beneden de minimum AF-afstand komt.

Maar ja, de witte L-exemplaren zijn hoe dan ook een andere klasse dan de niet-L 's. Daar moet ik volmondig mee akkoord gaan. Is ook één van de redenen waarom ik er ene heb. De lichtsterkte en het feit dat ik niet zoveel tele nodig had zijn de andere redenen.

Het is een kwestie om te overwegen wat je écht nodig hebt en hoeveel je eraan wil/kan besteden. Er bestaat altijd nieuwer, beter en duurder, maar je moet toch ergens mee tevreden zijn. Ik ben van beginners overgestapt naar middenklasse, en voor mij (als amateur) is dit meer dan voldoende.
            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
              Tuurlijk is de 70-200 een klasse hoger, maar de prijsklasse is navenant. Het gewicht van dat objectief is ook een stukje meer dan de 70-300, wat belangrijk kan zijn bij het inchecken op het vliegtuig.
              Toch een beetje meer research doen hoor, de 70-300 weegt 630 gram, de 70-200 F4 700 gr.
              En ik bedoel wel degelijk hunten, niet shunten.

Comment

Voor een praktische zoom (nu wel niet heel erg groothoek, toegegeven) is misschien de 17-55 f/2.8 IS USM iets ?
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Hallo,

Ik heb eens wat rondgekeken en gelezen en heb vandaag m'n bestelling geplaatst bij Konijnenberg. Voor een bijna-leek is het echt niet makkelijk een goede keuze te maken: ik veronderstel dat we voor onze foto's niet de ongelooflijke 'state of te art' lenzen nodig hebben. Het is dus een 10-22 en een 70-200 f4 L USM geworden. Samen vielen ze binnen budget, ik heb heb twee jaar garantie, ... nu nog een kwestie van mooie foto's te maken Het enige nadeel is misschien dat de 10-22 niet op een fullframe camera past ... maar dat zien we dan wel in de toekomst

Hartelijk bedankt voor de snelle reacties !

Comment

Alvast gefeliciteerd met je aankoop. Vergeet niet om 1/aantal mm als snelheid te nemen met je 70-200 en je zal prachtige foto's nemen. (dat is ook van toepassing op de 10-22 maar 1/22 zal je wel halen bij gelijk welk licht buiten.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                      Voor een praktische zoom (nu wel niet heel erg groothoek, toegegeven) is misschien de 17-55 f/2.8 IS USM iets ?
                      Ik denk dat er geen betere is (in zijn prijscategorie !)voor landschap/stad/reis fotografie.

Comment

Working...
                      X