Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke portretlens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke portretlens?

Hey,

Ik heb op mijn D90 een 18-200 Nikkor en een 90 2.8 Macro Tamron... ik zou me een portretlens willen aanschaffen... twijfel tussen een 50 mm Nikkor (welke van de 3?) of een 85 1,8 Nikkor of is dat een domme keuze en kan ik evengoed de 90 mm Tamron gebruiken voor deze afstand of heeft de Nikkor toch een meerwaarde?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Filip

Re: Welke portretlens?

hou rekening dat op je D90 met de cropfactor je 50 mm eigenlijk 75 is en je 85 eigenlijk rond de 127mm.
    als je 90 mm hebt zou ik voor de 50mm 1.8 gaan, dat lenske is heel goedkoop en mooi scherp
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Of de Sigma 50/1.4, die heeft een mooier bokeh dan de Nikor AFS. maar ik zou het eerst eens proberen met de 90mm, blijkt die te lang dan kan je als nog naar de 50mm.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik gebruik zelf een 100 mm F2 als portretlens voor alleen het hoofd. Zelfs binnenshuis lukt dat. Wanneer ik een portret van twee mensen gelijktijdig wil maken dan moet ik al heel veraf staan om ze samen op de foto te krijgen en moet ik mijn 50mm F1.4 gebruiken. Dus voor hoofdportretten (eventueel nog met schouder) zou je 90 mm macro prima folstaan maar wil je het hele bovenlichaam er op dan zal je toch een objectief met een kortere branpuntsafstand moeten gebruiken. Maar je hebt de 90 mm al dus dit kan je zelf ook ondervinden. De 90 mm zal wellicht een mooier bokeh opleveren dan de 50 mm. De Canon 100 mm F2 levert in ieder geval een mooier bokeh op dan de 50 mm F1.4 vanwege de geringere scherptediepte.
        Last edited by kalahari; 9 april 2010, 19:25.
        Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

Comment

Ik heb zowel de 50 als de 85mm, maar moet toegeven dat ik véél meer de 85mm gebruik dan de 50mm, ook op mijn D90.
          Een tip: bekijk foto's die je met je zoom genomen hebt, en kijk bij de eigenschappen op welke brandpuntsafstand je ze genomen hebt, zo kun je zien welke afstand je in welke situatie het meest gebruikt
          Nikon Df

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
            De Canon 100 mm F2 levert in ieder geval een mooier bokeh op dan de 50 mm F1.4 vanwege de geringere scherptediepte.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Iets als een 28mm misschien, dan ? Of 24mm ? Ik geloof dat Nikon een 35mm f/1.8 heeft...da's misschien ook iets...
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Gisteren met de 90 mm wat geëxperimenteerd en de autofocus werkt nogal traag naar mijn zin, bokeh viel ook nogal tegen behalve als je dicht bij je onderwerp staat en dus enkel het hoofd vastlegt! Zoals hierboven al aangehaald moet je voor een volledig portret nogal wat afstand nemen en vind dat minder prettig werken!
                Denk mij toch een 50 mm aan te schaffen maar weet nog niet welke van de 3 Nikkors, zijn de verschillen groot?

Comment

Ik heb sinds kort de 85mm f1.8 aangeschaft en ben er zeer tevreden van.
                  Hij is een stuk scherper dan de 50 mm f1.8 en voelt trouwens zeer degelijk aan.
                  Je kan ook wat afstand nemen van je model (bij de 50 mm kom je echt wel zeer dicht waardoor de geportretteerde onwennig wordt).

Vooral bij f2.2 à f3.5 is hij een stuk beter dan de 50 mm, die pas bij f3.5 echt op dreef komt qua scherpte.

De afstand die je moet laten bij de 85 mm is dan wel weer een kleine meter, tegenover ong. 30 cm van de 50 mm f1.8. Een detail van een gezicht bijv. is moeilijker bij een 85 mm f1.8.

Die 50 mm f1.8 beschouw ik dus eerder als een standaardlens (75 mm op mijn d90), voor interieurs, producten en allerlei snapshots. De beperkte scherptediepte is ook wel leuk meegenomen en zorgt ook bij deze 50 mm voor mooie effecten.

Eigenlijk kan ik zeggen dat de prijs van de 85 mm f1.8 het kwaliteitsverschil met de 50 mm f1.8 duidelijk stelt (ong 350€ t.o. 130 €). Logisch dus.
                  Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Heb sinds kort de Nikon 50 mm 1.4 aangekocht met de bedoeling om portretten te nemen.
                    Ben echt heel erg tevreden van die lens!
                    I freeze beauty

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door filipperke Bekijk bericht
                      Gisteren met de 90 mm wat geëxperimenteerd en de autofocus werkt nogal traag naar mijn zin, bokeh viel ook nogal tegen behalve als je dicht bij je onderwerp staat en dus enkel het hoofd vastlegt! Zoals hierboven al aangehaald moet je voor een volledig portret nogal wat afstand nemen en vind dat minder prettig werken!
                      Denk mij toch een 50 mm aan te schaffen maar weet nog niet welke van de 3 Nikkors, zijn de verschillen groot?
                      absoluut voor de 85mm gaan als het voor portretten is... de 50mm vervormt je portret nog sterk... Persoonlijk gebruik ik heel veel 200mm
                      Ik had beide lenzen 50mm 1.4 en 85mm 1.4 op m'n D200-D300 en de 50mm bleef gewoon in de kast liggen...

zie hier
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        absoluut voor de 85mm gaan als het voor portretten is... de 50mm vervormt je portret nog sterk... Persoonlijk gebruik ik heel veel 200mm
                        Ik had beide lenzen 50mm 1.4 en 85mm 1.4 op m'n D200-D300 en de 50mm bleef gewoon in de kast liggen...

zie hier
                        Mijn bedoeling is hem te gebruiken om het volledig lichaam te fotograferen, veronderstel dat de distorsie zal verminderen wegens een grotere afstand... correct me if i'm wrong!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door filipperke Bekijk bericht
                          Mijn bedoeling is hem te gebruiken om het volledig lichaam te fotograferen, veronderstel dat de distorsie zal verminderen wegens een grotere afstand... correct me if i'm wrong!
                          klopt, distorsie heeft met de afstand te maken...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            klopt, distorsie heeft met de afstand te maken...
                            Plus je haalt een artikel aan dat geschreven is voor 35mm, Fullframe dus. Klopt dan de hele bewering nog of moeten we eerst de cropfactor in acht nemen?

Zodanig dat bijvoorbeeld een 50mm het effect van een 75 à 80mm lens zal geven?
                            En een 35mm die meer richting een 50mm zal neigen, enzoverder enzovoort?

't is maar een vraag hè! Ik weet het zelf ook niet...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                              Plus je haalt een artikel aan dat geschreven is voor 35mm, Fullframe dus. Klopt dan de hele bewering nog of moeten we eerst de cropfactor in acht nemen?

Zodanig dat bijvoorbeeld een 50mm het effect van een 75 à 80mm lens zal geven?
                              En een 35mm die meer richting een 50mm zal neigen, enzoverder enzovoort?

't is maar een vraag hè! Ik weet het zelf ook niet...
                              Awel wou net hetzelfde vragen aan de experts hier

Comment

Working...
                              X