Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke portretlens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke portretlens?

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
    Plus je haalt een artikel aan dat geschreven is voor 35mm, Fullframe dus. Klopt dan de hele bewering nog of moeten we eerst de cropfactor in acht nemen?

Zodanig dat bijvoorbeeld een 50mm het effect van een 75 à 80mm lens zal geven?
    En een 35mm die meer richting een 50mm zal neigen, enzoverder enzovoort?

't is maar een vraag hè! Ik weet het zelf ook niet...
    voor een crop camera is het het zelfde principe...

dus samengevat als je zo min mogelijk perspectief vervormingen wil dan ga je met een crop camera op 85mm of meer werken en met een full frame op 135 of meer...

is dit belangrijk? dat moet je zelf uitmaken! Tuurlijk kan je met alle lenzen werken, maar weet dat er een verschillende outcome is!
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Dus als ik het goed begrijp is een 85 op een crop ook een ideale portretlens? Maar ga je dan geen meters naar achter moeten verhuizen als je je model ook een keer full-body op de foto wilt?

Ik vrees dat de meeste mensen hun (thuis)studio daar niet groot genoeg voor is... , toch?

Comment

Dus als ik het goed begrijp is een 85 op een crop ook een ideale portretlens? Maar ga je dan geen meters naar achter moeten verhuizen als je je model ook een keer full-body op de foto wilt?

Ik vrees dat de meeste mensen hun (thuis)studio daar niet groot genoeg voor is... , toch?
        tuurlijk... maar je kan de natuurwetten niet veranderen omdat je binnen werkt hé?
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          tuurlijk... maar je kan de natuurwetten niet veranderen omdat je binnen werkt hé?
          Helaas niet nee...

Dus dan ist gewoon een kwestie van een grotere studio in te richten zeker? Tis te zeggen, er zal dan niets anders opzitten...

Comment

Nog een vraagje:

is het dan ook zo dat als je steeds verder naar tele gaat, laten we stellen naar 500mm, dat je dan een andere vervorming ook krijgt? Dat het model dan wordt bijeengeduwd of zo?

Of heeft dat dan weer meer te maken met de verhouding van voor- en achtergrond die in beeld komen?

Comment

Nog een vraagje:

is het dan ook zo dat als je steeds verder naar tele gaat, laten we stellen naar 500mm, dat je dan een andere vervorming ook krijgt? Dat het model dan wordt bijeengeduwd of zo?

neen hoor, 't wordt alsmaar natuurlijker... maar de verschillen boven de 85mm worden klein...

Comment

Working...
              X