Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iemand ervaring met TITANLENS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: iemand ervaring met TITANLENS

Oorspronkelijk geplaatst door STEVENS.N Bekijk bericht
    Ga eens kijken ARADILON wat een losse lens kost t.o.v. de Titanlen
    Hier ben ik het helemaal niet mee eens dat de Titanlens duur zou zijn
    Kijk maar eens op de site ,daar heb je hele sets voor heel weinig geld !!!!
    Bovendien kan je ze combineren en heb je heel wat mogelijkheden
    Wil alleen weten of iemand hier mee werkt en wat het nadeel er van is
    Nadeel: Als je de verkeerde combinatie van lenzen op elkaar zet krijg je geen goed beeld.
    Voordeel: Als je de goede combinaties op elkaar zet kun je de mogelijkheden van een goede lens uitbreiden.

Je kunt je beter afvragen: Wat heb ik nog niet, wat zou ik meer willen kunnen met mijn camera set? Een beetje webshop kan je dan adviseren, zodat je een goede combinatie van lenzen aanschaft.

Comment

Als je op die website kijkt,zie je buiten die groothoekaffaires,verder close-uplenzen staan met een adapterring.De lenzen zijn blijkbaar 58 mm.Waarschijnlijk bedoel je deze.Voordelen van close-up lenzen,relatief goedkoop;geen lichtverlies.Nadelen:alleen centrum van beeld is scherp,naar de randen toe onscherp,maar bij macro is meestal toch alleen het centraal gedeelte van belang.De rest zou je DOF kunnen noemen,maar dan tengevolge van lensfouten.Op zoomlenzen heb ik vroeger nooit mooie resultaten gehad.Op een 50 mm wel.Diafragmeren best 8 tot 11,niet hoger.Combineren van meerdere lenzen doet de beeldkwaliteit achteruitgaan.
      Besluit:goedkope oplossing voor eerste stappen in close-up,maar met beeldkwaliteit die niet optimaal is,vnl bij zooms.(tenzij de Canon voorzetlenzen,maar die zijn helemaal niet goedkoop.)
      Tussenringen zijn een alternatief,maar verlies lichtsterkte,en werken voor een beginner wel wat moeilijker.Wel bruikbaar op al je lenzen.
      Ik ben vroeger ook met Hoya-voorzetlenzen begonnen,nadien tussenringen,macrobalg,
      om te eindigen bij een 100 mm macro en een MP-E 65.
      Misschien toch beter aan een macro denken,kun je ook als prime tele gebruiken.Hangt er vanaf hoeveel je wilt spenderen.

Comment

Nu niet om moeilijk te doen, maar een voorzetlens zonder lichtverlies is (spijtig genoeg) fysisch onmogelijk. Dit is ook de reden waarom een lens met eender welke filter voor ook altijd iets minder goed zal presteren; een deel van het invallend licht zal altijd gereflecteerd worden....maak van die filter een lens en het zal alleen erger worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oxyopes Bekijk bericht
          Nu niet om moeilijk te doen, maar een voorzetlens zonder lichtverlies is (spijtig genoeg) fysisch onmogelijk. Dit is ook de reden waarom een lens met eender welke filter voor ook altijd iets minder goed zal presteren; een deel van het invallend licht zal altijd gereflecteerd worden....maak van die filter een lens en het zal alleen erger worden
          Met een voorzetlens kan zelfs WINST gehaald worden, dat is fysisch (gelukkig ) mogelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Met een voorzetlens kan zelfs WINST gehaald worden, dat is fysisch (gelukkig ) mogelijk.
            Dit vraagt een verdere uitleg vind ik

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
            https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Dat is al eens uitgebreid aan de orde geweest:

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Comment

Eigenlijk is er helemaal geen lichtwinst, omdat je eigenlijk de brandpuntsafstand aanpast is er een wijziging in relatieve verhouding. Geen argument dus, anders zouden de brave mensen van sigma en tamron hun kas nie zitten afdraaien om een lichtsterke lens te maken terwijl het met een voorzetlensje zou op te lossen zijn he

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oxyopes Bekijk bericht
                  Eigenlijk is er helemaal geen lichtwinst, omdat je eigenlijk de brandpuntsafstand aanpast is er een wijziging in relatieve verhouding.
                  Heb je de draad wel gelezen?
                  Ik heb onweerlegbaar aangetoond dat er lichtwinst is en ook waarom degelijke dingen niet gemaakt worden.
                  Een even groot gat met een grotere beeldhoek laat domweg meer licht binnen.
                  De verhouding IS de lichtsterkte.

Je moet echt met wat beters aankomen..

Comment

Working...
                  X