Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fisheye objectief de moeite waard?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fisheye objectief de moeite waard?

Hallo, ik lees hier al een tijdje mee, en heb vandaag toch maar besloten om me aan te melden. Zodat ik naast lezen nu ook kan posten.

Ik heb namelijk een vraag en ik hoop dat er hier iemand is die mij antwoord kan geven.
    Ik weet dat er al verschillende topics over fisheye lenzen zijn. En die heb ik ook al gelezen. Alleen ze beantwoorden mijn vraag toch niet helemaal.
    Ik denk er namelijk over om een fisheye objectief aan te schaffen. Ik vind namelijk dat je er leuke effecten mee kunt bereiken. Alleen ik hoor ook vaak dat een fisheye vooral voor de fun is, en dat je er snel op uitgekeken raakt.
    Is dit zo? En de mensen die een fisheye objectief hebben, waar gebruiken jullie hem voor?

Ik heb trouwens een canon met 1,6 crop. En als ik een fisheye koop wordt dat er waarschijnlijk een van Samyang/Falcon/Polar/Walimex. Omdat die voor mij te betalen zijn. Zeker omdat ik niet weet of ik er veel aan heb. Weet iemand trouwens waar je die het beste kunt kopen/bestellen? Bij foto konijnenberg hebben ze die van Walimex voor 280+verzendkosten. En op ebay zijn ze 255 zonder verzendkosten. Maar ik vind bestellen via ebay nogal riskant. En ik heb ook gelezen dat ze ergens anders 200 kosten, of was dat een paar jaar geleden en zijn ze ondertussen duurder geworden?

Re: Fisheye objectief de moeite waard?

Ik heb een Sigma 16mm diagonale F.E op een FF-camera.., het is niet mijn meest gebruikte lens, maar toch wel vaak gebruikt. Er leuk om groepen van boven te schieten zonder gebruik van de zoeker enz.. Ook voor concertfotografie te gebruiken. Dit dan ontvissen en perspektievisch corrigeren en is het net echt.

Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Die Falcon fisheyes zijn erg leuk en goed, ik heb mijn gekocht van ebay, bij mike's fotoshop ofzo. Was iets van 220 euro, en wordt gratis verzonden.

Is perfect te vertrouwen en wordt ZEER snel verzonden, dacht ongeveer een week moeten wachten incl de betaling, erg rap dus. OVer kwaliteit niks te klagen.

Comment

eBay is betrouwbaar. Je kunt aan het feedback percentage van de koper zien hoe andere kopers het afging. Als het percentage 98% of hoger is, is het altijd wel goed.

Maar als het om zo'n bedrag gaat wat eigenlijk niet heel veel scheelt met de prijs in Nederland, zou ik toch de lens in Nederland aanschaffen vanwege garantie en dergelijke.
        eBay is leuk als het echt veel scheelt in de kosten of als ze een bepaald object niet in Nederland verkopen.

Over de fish-eye lens. Ik heb er geen maar mijn moeder had er een voor zichzelf gekocht. Ik vind het persoonlijk het geld niet waard. De foto's zien er vaak zo geforceerd uit van: "kijk mij eens een fish-eye lens gebruiken". Maar dat ben ik

Comment

ik heb mijn sigma 15mm f2.8 ex fisheye nu ongeveer een jaar of 2
          eerst op mijn 400d maar die lens heeft mij overtuigd om een 5d te kopen en nu is er een 5dII bijgekomen (dus dat stukje glas heeft mij veel geld gekost).
          Ik ben er blij mee, ik gebruik ze vooral voor freestyle ski/snowboard foto's omwille van het effect en de zeer grote scherptediepte (ook op f2.8) wat het fotograferen in slecht licht (indoor ski hal) met snelle sluitertijden veel eenvoudiger maakt.
          Het grote nadeel voor mij is dat ik ze eigenlijk veel te veel gebruik. Soms durf ik ze ook wel eens voor landschap of architectuur te gebruiken maar veel minder en uiteraard voor de fun met portretten.

Om teleurstelling te vermijden, een fisheye op een cropcamera geeft niet het "volle" fisheye effect. Ik denk dat er nu specifieke fisheyes zijn voor crop maar ik ben niet zeker.
          Veel plezier, en moest je ze aankopen: pas op dat je voeten niet mee op de foto staan
          wat achter het glas staat is belangrijker dan het glas zelf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sanne. Bekijk bericht
            Alleen ik hoor ook vaak dat een fisheye vooral voor de fun is, en dat je er snel op uitgekeken raakt.
            Is dit zo?
            ja dat is zo.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dieter1080 Bekijk bericht
              Om teleurstelling te vermijden, een fisheye op een cropcamera geeft niet het "volle" fisheye effect. Ik denk dat er nu specifieke fisheyes zijn voor crop maar ik ben niet zeker.
              Veel plezier, en moest je ze aankopen: pas op dat je voeten niet mee op de foto staan
              Daar heb je bv de Sigma 10mm voor, als je die had gekocht, had dus niet zoveel geld gekost...
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Daar heb je bv de Sigma 10mm voor, als je die had gekocht, had dus niet zoveel geld gekost...
                da's waar maar dan had ik nu geen 5dII en 5d maar nog altijd enkel mijn 400d
                nu die 400d is een fijn toestel daar niet van, maar vergeleken met die 5d's
                wat achter het glas staat is belangrijker dan het glas zelf

Comment

Kijk hier eens naar;

Comment

bedankt voor jullie reacties. Ik lees dat de meningen nogal uiteen lopen. Maar laat ik dan toch maar op mijn eigen gevoel afgaan. Ik vind het effect mooi en denk dat ik er leuke dingen mee kan doen. Dus ik ga er waarschijnlijk een bestellen.
                    Weet iemand hoe het zit met douane/invoer kosten als je via ebay besteld?
                    En dat van die crop wist ik al, de lens die ik op het oog had was al geen circulaire fisheye en 8x1.6=12,8 dus dat is nog steeds een behoorlijke groothoek waarbij je het risico loopt je tenen te zien als je grote voeten hebt.
                    En aradilon bedankt voor de link.

Comment

Wil je een beetje spelen met het effect, kan je een Lomography fisheye analoog kodakje kopen voor +/-40 euro. Ik heb zo eentje, ik gebruik het niet vaak, maar het is wel leuk en zo werk je nog es analoog ook.

L.
                      http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sanne. Bekijk bericht
                        En dat van die crop wist ik al, de lens die ik op het oog had was al geen circulaire fisheye en 8x1.6=12,8 dus dat is nog steeds een behoorlijke groothoek waarbij je het risico loopt je tenen te zien als je grote voeten hebt.
                        mm hebben niet zoveel te maken of een lens een UWA of FE is, ik heb een 15mm UWA en FE, gelijke mm, maar heel andere resultaten.

Comment

mss is een pro-optic 8mm f/3.5 een optie? goedkoop, wel MF, maar aangezien een fisheye toch al redelijk bijzonder is, en w.s weinig gebruikt wordt lijkt me dit ding wel iets interessants.

Comment

Voor die Fish eye:
                            ik gebruik sinds bijna 2 jaar een zoom pentax 10 - 17 mm op een APS-C.
                            En daar heel blij mee. Lenskwaliteit is hoog. Vraagt wel kleine correcties (gebruik lightroom daarvoor) voor lichte chromatische aberatie bij tegenlicht.
                            Die zoom van Pentax is een samenwerking van Tokina en Pentax.
                            En dus verkrijgbaar voor de andere merken camera's in de Tokina versie voor ongeveer € 450.

Voordeel van die zoom: je kunt van super groothoek (100° )tot fish eye (180° beeldvullend) dus meer mogelijkheden dan enkel dat sterke effect fish eye effect.
                            Heel nuttig in landschap - architectuur - reportage.

Jammer genoeg staat niet iedereen open voor degelijke super groothoek fotografie.

Let er wel op dat het toch meer dan gemiddeld aandacht vraagt voor opbouw compositie, creativiteit en licht.
                            En gebruik het indien mogelijk op statief.
                            Kaderen vraagt discipline.

Dinsdag met fotoclub op kortrijkse paasfoor (laatavond) geweest en meerderheid gebruikt sterke groothoeken voor de sfeerijke beelden met bv beweging via lange sluitertijden.

Maar super groothoek (oa fish eye) is echt heerlijk fotograferen.

mvg

Franky

Comment

Working...
                            X