Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

juiste lens...zoveelste vraag hier zeker?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• juiste lens...zoveelste vraag hier zeker?

Hoi
    van 'pro's' graag visie ("zo simpel mogelijk, net als ik"...) op volgende vraag die hier al duizenden keren werd gesteld vermoed ik...
    Ik heb een Nikon D60 en een D70.
    Gebruik nu een 18-70 kitlens.
    Maaaaaaaar....ik zou heel graag wat scherper, wat lichtgevoeliger willen foto's afleveren.
    De meeste van mijn foto's zijn familiekiekjes (kids), occasioneel de vraag voor communiefoto's ed.
    Doorheen de tijd werd ik meer en meer ontevreden over de 'scherpte'resultaten en zie ik vooral de minpunten ipv de pluspunten.
    Het overaanbod lenzen maakt het uitkijken, ic het 'sparen' voor een betere lens moeizaam.
    Los van enig budget, en los van het merk Nikon, welke adviezen of welke ervaringen zijn meer dan de moeite gezien mijn 'nood' (familie-vrienden...) om te overwegen?
    Wil er ook geen massa's geld aan spenderen, maar wil graag wat meer scherpte ...
    Ik weet dat deze vraag hier al ettelijke keren gesteld is, ...maar...ik her-stel ze

Re: juiste lens...zoveelste vraag hier zeker?

Waarom ga je niet voor de 50mm F1.8? Waar voor zijn geld, heel goede portretlens vind ik zelf. Heb er al heel veel plezier aan gehad.
    Is een goedkoop lensje. Kun je dan nog altijd voor een additionele meer zoom of meer tele sparen.
    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Dat kan je niet los zien van je budget.

Een lens is sowieso een compromis tussen een hele hoop factoren.
      -> wil je een zoomlens (en in welke range) of mag het een prime zijn?
      -> hoeveel mag het kosten?
      -> grootte/gewicht is ook een factor die meespeelt
      -> ...

Los van budget, heb je een lichtsterke (f/2.8), professionele en scherpe lens als de 24-70mm voor iets van 1400-1500 euro.
      Een hele mooie lichtsterke prime (f/1.4) heb je al voor iets van 300 euro (de 50mm).

Comment

lichtsterke heb je enkele mogelijkheden, afhankelijk van je brandpunt.
        Bekijk misschien best welke brandpunt je het meest gebruikt.

Ik heb momenteel : 50mm1.4 en nikon 85mm1.8.
        Gebruik steeds meer 85mm1.8 waardoor 50mm amper uit rugzak komt.
        Dus 50mm zal eruit gaan en vervangen worden door 35mmf1.8.
        Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
          lichtsterke heb je enkele mogelijkheden, afhankelijk van je brandpunt.
          Bekijk misschien best welke brandpunt je het meest gebruikt.

Ik heb momenteel : 50mm1.4 en nikon 85mm1.8.
          Gebruik steeds meer 85mm1.8 waardoor 50mm amper uit rugzak komt.
          Dus 50mm zal eruit gaan en vervangen worden door 35mmf1.8.
          Hoi
          zit je dan niet met een 'afstandsprobleem' vooral binnen met de 85mm?

Comment

Een Tamron 17-50 2.8 goed en goedkoop, voor rond de €200 wel 2de hands te vinden.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Een Tamron 17-50 2.8 goed en goedkoop, voor rond de €200 wel 2de hands te vinden.
              ja, ook aan gedacht, maar is die 'kwalitatief' ok?
              Heb een aanbod voor een 85mm...maar ik lees links en rechts dat je dan binnen in de knoei geraakt ivm de afstand tot het onderwerp..?
              Had ooit een 50mm 1.8, maar deed ze weg...en vaste brandpunt vond ik niet in alle omstandigheden je-dat...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door etumientje Bekijk bericht
                ja, ook aan gedacht, maar is die 'kwalitatief' ok?
                Heb een aanbod voor een 85mm...maar ik lees links en rechts dat je dan binnen in de knoei geraakt ivm de afstand tot het onderwerp..?
                Had ooit een 50mm 1.8, maar deed ze weg...en vaste brandpunt vond ik niet in alle omstandigheden je-dat...
                Ik heb de Tamron 17-50 gehad op een 40D en was er erg tevreden over. Ook wijd open op f2.8 was deze erg goed bruikbaar. Absoluut een aanrader voor een beperkt budget
                www.indetailfotografie.nl

Comment

ik zie een Tamron 28-105 2.8 staan ergens..is dat een goed 'compromis'?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door etumientje Bekijk bericht
                    ik zie een Tamron 28-105 2.8 staan ergens..is dat een goed 'compromis'?
                    Deze ken ik niet maar zou ik op basis van het bereik niet direct aanraden. 28mm op een cropcamera is nu niet bepaald groothoek. Ik heb zelf een tijdje geschoten met een 24-105 op een cropcamera maar had er dan nog wel een 12-24mm voor als ik groothoek nodig had.

Je kunt het zelf overigens wel zien. Zet je huidige 18-70 maar eens op 28mm en zie maar eens hoeveel groothoekbereik je mist tussen de 18 en 28mm....
                    www.indetailfotografie.nl

Comment

lichtsterker lensje zal zeker soelaas bieden, maar een opsteekflitser kan ook wonderen verrichten...

Comment

Working...
                      X