Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensadvies - allrounder voor EOS 450D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lensadvies - allrounder voor EOS 450D?

Heb nu al een paar maanden mijn eerste DSLR, een Canon EOS 450D. Heb die laten leveren met de IS 18-55 kitlens, met het idee dat ik er nog niet genoeg van af wist om al direct voor een betere lens te kiezen. Geen spijt van gehad, want zelfs nu vind ik het moeilijk om de ideale 'standaardlens' voor mijn camera te kiezen - vandaar ook de vraag om wat advies.

Ik gebruik mijn camera vaak (maar natuurlijk niet alleen) binnenshuis, dus lichtsterkte is belangrijk. Heb ondertussen wel een flits met softbox maar foto's met natuurlijk licht zijn gewoon zo veel mooier. Ik heb me ook de 50mm 1.8 II aangeschaft, en dat smaakt natuurlijk naar meer (wat betreft lichtsterkte en DOF). Echter door het gebrek aan zoom is die lens te beperkt om als all-rounder te kunnen dien. Dat brengt me bij het tweede belangrijk punt, nl. dat ik graag de groothoek van de kitlens wil behouden maar daarbij toch iets meer tele bereik wil krijgen - zonder dat het extreem moet worden. Samengevat zijn dit dus mijn 'requirements':
    1. Lichtsterker dan de 18-55 rond het 55mm bereik (aan 18mm maakt me minder uit)
    2. Meer tele zoombereik dan de 18-55, meer dan 135mm hoeft niet maar mag wel
    3. Liefst evenveel groothoek als de 18-55, kan hier eventueel wel wat op toegeven
    4. Niet al te groot of zwaar, is geen breekpunt maar minder = beter
    5. Image Stabilizer of equivalent
    6. Liefst niet meer dan 500€, fabrikant maakt niet uit

Ik besef ook ik de perfecte lens niet ga vinden voor dit budget, maar een compromis moet toch mogelijk zijn. Echter ik slaag er niet in zelf te bepalen wat de compromis dan moet zijn, omdat er nu eenmaal heel veel lenzen zich in dit speelveld bevinden, en mij niet duidelijk is wat nu de kneusjes en de toppers (prijs/kwaliteit gezien) zijn. Met alleen al even een uurtje te zoeken vond ik volgende mogelijkheden:
    • Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
    • Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS
    • Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM
    • Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM
    • Sigma DC 17-70 f/2.8-4.0 Macro OS HSM Canon
    • Sigma DC 18-200mm f/3.5-6.3 OS Canon
    • Sigma DC 18-250mm f/3.5-6.3 OS HSM Canon
    • Tamron AF 18-270mm f/3.5 -6.3 Di II VC LD Canon (tele is wat extreem maar schijnt wel een goeie lens te zijn en is natuurlijk heel polyvalent)
    • Tamron 28-300mm f/3,5-6,3 XR Di VC Canon

Heb ik het juist dat een lens met dezelfde f/ waardes maar groter zoombereik lichtsterker is op hetzelfde bereik? Dus bv. de kitlens is f/5.6 op 55mm en een andere lens is f/5.6 op 200mm... wil dit dan zeggen dat die laatste op 55mm een lagere f-waarde kan bereiken? Of is dat een kromme redenering?

Re: Lensadvies - allrounder voor EOS 450D?

zo te zien, wil je eigenlijk een superzoom-lensje.. allleen zijn die niet lichtsterk, nogal veel compromissen, en op bepaalde FL niet echt scherp..

mss is het een idee om je kitlens te behouden, en te gaan voor een (weliswaar wat duurdere) 70-200 f/4 L of zo?

die f/4 is toch L-kwaliteit, niet al te duur, en nog steeds licht om te gebruiken..

een 2.8 zal een grotere aanslag op je budget doen, zeker de IS versie, maar je hebt dan wel een prachtig stukkie glaswerk tot je beschikking, waar je nog jaaaaren plezier van zult hebben..

mss duur in eerste aanschaf, maar op de langere termijn, zul je blij zijn, dat je zo'n lens in gebruik hebt..

kwaliteit heeft zijn prijs, maar je zult meer plezier hebben aan zo'n 70-200 dan aan een of andere superzoom, die eigenlijk overal een beetje van alles is, maar nooit zal kunnen bieden, wat je eigenlijk wilt..

groetjes, alex!

Comment

is al een hele lijst, maar zou er zeker nog 2 bijzetten die binnen je budget passen

Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS (nieuwprijs 329euro, 2dehands rond de 200euro)

Canon EF 24-105mm f/4 USM L IS (nieuwprijs 839euro, 2dehands....)

het is wat je zelf verkiest, meer bereik, met bijvoorbeeld een 18-200(superzoom), maar een beetje inleveren qua kwaliteit,
      of een "gewone" zoom ala 17-85 of 24-105, minder bereik en meer kwaliteit.

Als je maar 1 lens wilt, die ook nog véélzijdig is, ga je voor iets in de trent van de eerste.

Zit je er niets mee in om af en toe eens te wisselen tussen verschillende lenzen, ga je voor de 2de. (bij aankoop van één van deze lenzen zal je misschien ooit nog nog een UWA of/en een telelens bijkopen naargelang je interesse)

heb zelf de 17-85 van canon 2dehands gekocht ter vervanging van de kitlens en ben hier toch zéér content van.

groeten, Marc
      1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
      www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

Comment

Ik denk dat het hier beter is om 2 aparte lenzen te kopen, moeilijk met je budget.

Voor binnenshuis te kunnen fotograferen en lichtsterkte te hebben denk ik aan de Tamron 17 - 50mm F2,8.

Comment

Als je niet graag objectieven wisselt heb je in je prijsklasse de Sigma 17-70. Gaat wat meer breedhoek en ook wat meer tele en is de meest lichtsterke van je keuze. Ik heb veel plezier gehad met de vroegere versie zonder OS voor ik mijn canon 17-55 2.8 had. Alleen weet ik niet of ze nu al te verkrijgen is (levertijd onbekend). Zou de non-OS versie geen alternatief kunnen zijn?
          De canon 15-85 heeft dan nog iets meer aan beide zijden, maar is minder lichtgevoelig en wordt geleverd zonder zonnekap én is duurder dan vooropgesteld budget van €500.
          De overige objectieven zijn ook een oplossing maar zijn allen ofwel ouder, minder lichtsterk, non-USM etc.

De Canon 18-55 kitlens met IS is een behoorlijk objectief waarmee je al goed uit de voeten kunt. Misschien is een oplossing nog een beetje doorsparen en intussen nog iets beter je interesses bepalen en dan met nog grotere kennis van zaken het voor jou geschikte objectief vinden. Ik ben ook lang op zoek geweest naar de voor mij juiste objectieven en hoop dat ik nu mijn definitieve combinatie heb. alhoewel...
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Ga er maar vanuit dat je met die die superzooms (want dat zijn het) zo goed als niets wint qua lichtsterkte t.o.v. een kitlens, dat is de moeite en het geld niet waard.
            ALLE genoemde zijn gewoon simpelweg lichtzwakke lenzen, die ook nog vol open weinig presteren.

Einde superzoomverhaal.

Lichtsterkte gewenst=opdelen bereik in minimaal 2 delen.....

Comment

Als ik jou verhaal zo lees zou ik gaan voor
              -> 17-55 2.8
              -> 70-200
              het zal helaas niet mogelijk zijn al je eisen in 1 te krijgen
              Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
                Als ik jou verhaal zo lees zou ik gaan voor
                -> 17-55 2.8
                -> 70-200
                het zal helaas niet mogelijk zijn al je eisen in 1 te krijgen
                Ik heb ook reeds verschillende keren op dit forum gelezen :
                EEN ALLROUND LENS BESTAAT NIET
                Zo eenvoudig is het antwoord in feite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                  zo te zien, wil je eigenlijk een superzoom-lensje.. allleen zijn die niet lichtsterk, nogal veel compromissen, en op bepaalde FL niet echt scherp..

mss is het een idee om je kitlens te behouden, en te gaan voor een (weliswaar wat duurdere) 70-200 f/4 L of zo?

die f/4 is toch L-kwaliteit, niet al te duur, en nog steeds licht om te gebruiken..

een 2.8 zal een grotere aanslag op je budget doen, zeker de IS versie, maar je hebt dan wel een prachtig stukkie glaswerk tot je beschikking, waar je nog jaaaaren plezier van zult hebben..

mss duur in eerste aanschaf, maar op de langere termijn, zul je blij zijn, dat je zo'n lens in gebruik hebt..

kwaliteit heeft zijn prijs, maar je zult meer plezier hebben aan zo'n 70-200 dan aan een of andere superzoom, die eigenlijk overal een beetje van alles is, maar nooit zal kunnen bieden, wat je eigenlijk wilt..

groetjes, alex!
                  Op termijn komt zo'n lens er misschien nog wel, maar op dit moment vind ik het belangrijker om iets te hebben wat ik er op kan schroeven en een ganse dag kan meenemen zonder ooit het gevoel te hebben de verkeerde lens op te hebben qua zoombereik. Als dat betekent dat de kwaliteit (in de extremen) wat minder is, dan kan ik daar mee leven . Ik betwijfel sowieso dat ik in meer dan 20% van m'n foto's meer zoom dan (mijn huidige) 55mm zou gebruiken, dus dan is zo'n 70-200 niet echt interessant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                    Als je niet graag objectieven wisselt heb je in je prijsklasse de Sigma 17-70. Gaat wat meer breedhoek en ook wat meer tele en is de meest lichtsterke van je keuze. Ik heb veel plezier gehad met de vroegere versie zonder OS voor ik mijn canon 17-55 2.8 had. Alleen weet ik niet of ze nu al te verkrijgen is (levertijd onbekend). Zou de non-OS versie geen alternatief kunnen zijn?
                    De canon 15-85 heeft dan nog iets meer aan beide zijden, maar is minder lichtgevoelig en wordt geleverd zonder zonnekap én is duurder dan vooropgesteld budget van €500.
                    De overige objectieven zijn ook een oplossing maar zijn allen ofwel ouder, minder lichtsterk, non-USM etc.

De Canon 18-55 kitlens met IS is een behoorlijk objectief waarmee je al goed uit de voeten kunt. Misschien is een oplossing nog een beetje doorsparen en intussen nog iets beter je interesses bepalen en dan met nog grotere kennis van zaken het voor jou geschikte objectief vinden. Ik ben ook lang op zoek geweest naar de voor mij juiste objectieven en hoop dat ik nu mijn definitieve combinatie heb. alhoewel...
                    Is allemaal erg goed advies. Die Sigma was mij idd ook al opgevallen, heeft iets minder tele dan ideaal zou zijn maar is duidelijk lichtsterker dan mijn kitlensje, heeft OS/HSM en is nog goed betaalbaar ook (voor wat overblijft komen de goedkoopste telezoomlenzen al binnen bereik). Ik ga deze lens zeker wat meer in de diepte onderzoeken (links naar reviews, galleries e.d. zijn steeds welkom).

Het idee van nog even wachten/nadenken en doorsparen heb ik ook mee gespeeld, maar ik weet van mezelf dat ik het nooit zou kunnen opbrengen om voor m'n eerste 'serieuze' lens meer dan pakweg 500 EUR uit te geven. Daarvoor moet de fotografie microbe me nog wat meer bijten, maar zonder een betere lens duurt dat ook langer, m.a.w. kans op vicieuze cirkel (beperkingen van lens -> minder fun -> steeds minder zin om er extra geld aan te besteden).

De Canon 15-85 zou ik misschien nog net naar kunnen stretchen als dat nu echt de ideale lens zou blijken te zijn, maar ik zie idd vooral nadelen (lichtsterkte en prijs vooral) en weinig voordelen (iets meer groothoek en tele).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                      Ik denk dat het hier beter is om 2 aparte lenzen te kopen, moeilijk met je budget.

Voor binnenshuis te kunnen fotograferen en lichtsterkte te hebben denk ik aan de Tamron 17 - 50mm F2,8.
                      Is misschien geen slechte suggestie, past ongeveer binnen het budget ook. Alleen is die kitlens dan wat zonde van het geld geweest, en ga ik eigenlijk over budget gezien er dan voor meer bereik een tweede lens moet komen. Plus blijft het feit dat ik niet echt een all rounder heb, eerder een superieur alternatief voor de kitlens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
                        Ik heb ook reeds verschillende keren op dit forum gelezen :
                        EEN ALLROUND LENS BESTAAT NIET
                        Zo eenvoudig is het antwoord in feite
                        Ik ben dan ook bereid compromissen te aanvaarden . Iets meer bereik, iets meer lichtsterkte, daar ben ik al tevreden mee hoor. In dat opzicht spreekt die Sigma 17-70 me toch aan.

Blijft mijn vraag of pakweg een 18-200mm f/3.5-5.6 op het 55mm bereik lichtsterker zal zijn dan een 18-55mm f/3.5-5.6?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dust44 Bekijk bericht
                          Ik ben dan ook bereid compromissen te aanvaarden . Iets meer bereik, iets meer lichtsterkte, daar ben ik al tevreden mee hoor. In dat opzicht spreekt die Sigma 17-70 me toch aan.

Blijft mijn vraag of pakweg een 18-200mm f/3.5-5.6 op het 55mm bereik lichtsterker zal zijn dan een 18-55mm f/3.5-5.6?
                          Aangezien ze hetzelfde diafragma bereik hebben zal die 18-200 dus niet lichtsterker zijn.
                          Het nadeel van super-zoom lenzen is dat deze op de uitersten niet zo best presteren.
                          Ik begrijp als je niet gewend bent om met een prime te werken dat dit in het begin lastig kan zijn.
                          Maar eens je dit gewoon bent zou je haast niets anders meer willen en dan heb je met de 50mm f/1.8 al een fijne lens om binnen te gebruiken.
                          Het is enkel een kwestie van je te verplaatsen voor de juiste cadrage te bekomen.
                          Wil je dan toch een zoom objectief dan zou ik voor de Tamron kiezen.
                          Kijk en vergelijk de objectieven eens op deze site (KLIK).

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dust44 Bekijk bericht
                            Meer dan een halve stop zal het niet zijn.
                            Maar dat "voordeel" wordt teniet gedaan door de noodzaak die 18-200 meer af te stoppen...

Comment

Ik zou zeggen, rek je budget met een tientje of 5 a 6 verder op (desnoods door je kitlens te verkopen) en koop een combinatie van de Tamron 17-50 f2.8 en de Canon EF-S 55-250 f4-5.6 IS. Dan heb je optisch een goed setje met (een bruikbare!) lichtsterkte rond 50mm, iets wat telebereik voor buitenshots Koop daar een kleine fototas bij en je hoeft nooit bang te zijn dat je 'het juiste bereik' niet bij je hebt
                              www.indetailfotografie.nl

Comment

Working...
                              X